Hej!

En god vän till mig bygger nytt hus med en husleverantör. Dom har köpt ett hus av Eksjöhus med totalentreprenad då det verkade smidigast för dom som inte har så stort engagemang i byggnationen.

Nyligen kom det grävare och några gubbar till och började gräva och jobba. Efter en dags arbete så ringer grävaren till till karln i huset och frågar var han ska göra av schaktmassorna.

Ehh - då är min fråga. Ingår inte detta i totalentreprenaden att dom fraktar bort schaktmassorna efter sig?

Fick ett pris på 40 000:- av dom för att bli av med schakten.

Normalt "ingår" inte detta i standard schakt för grunden. Lite knepigt kan dock tyckas att man inte nämnt detta tidigare

"Scaktmassor bortskänkes", prova det istället.

Det låter som ganska mycket schakt, eller långt att åka. Jag betalade runt 16" för två dagar med dumper, som körde bort runt 200 kbm tror jag.

Det lär framgå av leveransdeklaration/avtal om vad som gäller för schakt och schaktmassor. Så här står det som exempel i Trivselhus LD, totalentreprenad:

"Matjord och schaktmassor förblir beställarens egendom och läggs upp på lämplig plats på fastigheten."

"Entreprenad- och materialkostnader som kan tillkomma p g a tomtens förutsättningar och gjorda ändringar och val efter entreprenadkontraktets tecknande, exempelvis:
- Upplastning och borttransport av matjord eller andra schaktmassor."

Jag gissar att det är liknande för andra hustillverkare.

Kolla med kommunen om de inte vet något företag som behöver schaktmassor, annars ut med det på blocket och låt grävaren lägga det som en hög på tomten så länge, 40 000 verkar riktigt dyrt.

Ring även runt till andra gräv firmor/transport firmor, de kan veta någon som behöver och det blir garanterat billigare iallafall.

Eller kolla möjligheten att behålla massorna på tomten och få en intressant tomt med pulkabacke och nivåskillnader. Det har vi använt våra schaktmassor till. Hade redan en tomt med nivåskillnader och använde schaktmassorna till att bygga platåer och jämna ut stora gropar.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hej !

i storstadsregionen har sådan stor efterfrågan. Annonsera på blocket. Ofta kan mottagaren stå för frakten eller om ni delar. Jag har just tagit emot sådana massor. Behöver i och för sig mer längre fram i vår, men du dina massor finns kanske inte i norra Stockholm?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.