109 332 läst ·
840 svar
109k läst
840 svar
En förlorare varje dag utan solceller?
Ta fram offerten så ska jag bevisa att det inte stämmer.L Lexkra skrev:Jag måste lägga mig i denna diskussion. Har själv en offert från ett etablerat solcellsföretag i södra Sverige och är väldigt skeptisk till dessa glädjekalkyler samt alla ja sägare i detta forum.
Många har som argument att elpriserna kommer att stiga, men tro mig att då kommer subventionerna att sjunka. Staten och elbolagen vill hela tiden öka sin omsättning och vinst och kommer aldrig att acceptera att konsumenten plockar ut mer vinst än idag.
För många år sedan och även idag var och är värmepump en efterfrågat produkt. Jag har en gammal elpannor från 80-talet och förbrukar ca 23000kwh/ år. Det är än så länge ingen värmepumpsleverantör som kan räkna hem en investering på att byta ut mitt system till ett luft/vatten eller luft/luft. De klämmer oftast att delar börjar gå sönder efter 10 år och detta gäller också solcellsanläggningar. Problemet med investeringskalkylerna är att ju mer elektroniska komponenter du tillför ett hushåll ju dyrare är det att laga och ersätta dem när de går sönder.
Min solcellsanläggning enl säljaren skulle ha en återbetalningstid på 8-10 år, men tar jag med diverse underhållskostnad och byten så ökar den snabbt till 15 år, med nuvarande subventioner.
Jagctror det kan vara lönsamt om man bygger nytt eller blir tvingad att byta värmesystem pga ålder, annars är det pengar i sjön.
Växelriktaren till 20 000kWh kostar ca 15 000:- med 10 års garanti.
Så när den går sönder efter 11 år så kostar det knappt ett års avbetalning för att få 10 nya år och ny växelriktare.
Så från början är avbetalningstiden ca 5-6 år i elområde 4 och på en vanlig enplans villa.
Så 7 år med ny växelriktare sen. Om du har söderläge vill säga.
Har du öst väst så säg 5 till max 10 års avbetalning.
I ibrakadabra skrev:
Nej för jag har inte sett ett enda exempel där det lönar sig rent ekonomiskt.
Taget alla dagar i veckan! Du kan tom räkna med 7% och ändå vara på säkra sidan. Bara titta på genomsnittlig index de senaste 40 åren.G OMathson skrev:
Men Du vet att Ringhals var tvungen att avstänga alla reaktor under hela sommaren, och kanske längre pga. av en klemt styrskena?Krilleman skrev:
Allt för ofta är det lite för bra glädjekalkyler när dessa säljare gärna vill installera sina egna system. Många kan intyga det.
Dessutom är dom ju just det... SÄLJARE med allt för ofta provision.
Grundfrågorna förblir det samma oavsett "alternativa lösningar" för elproduktion:
Just saying...
- När behöver vi kraft för att försörja Sverige: VINTERN
- När blåser det som minst: VINTERN
- När lyser solen som minst: VINTERN
- När behövs kärnkraften som bäst: VINTERN
Och jo, jag har 100% kärnkraft hos Vattenfall. Det var svårt att hitta rutan för det, men jag klickade i den med glödje...
Dessutom verkar den svenska befolkningen vakan i denna frågan då jag (Om jag inte minns fel) såg en artikel där stödet för kärnkraft växt kraftigt på sistonde. Över 50% nu om den ensamma hjärncellen kan komma överens med sig själv.
Var är folkomröstningen nu?
[länk]
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/allvarlig-incident-pa-ringhals-stoppar-elproduktionen-helt
Det är jätte idiotiskt att sätta på ett centraliserad kraftsystem med få jättestora producenter som kärnkraft är, enn istället för manga små producenter som tillsammans är mycket mer pålitlig.
I princip samtliga aktiefonder.L Lillbo6 skrev:
Didner och Gerge global har väl tex avkastat 10% hitils i år.
SHB hållbar energi har gått upp >79% hittills i år så den bör vinsten nog realiseras i före kräftorna.
Som jag ser det tar jag antingen ut pengar ur en aktiefond med förväntad avkastning ~10% eller lånar pengarna till en ränta mellan 1 och 3%, har man casch oplaserade kan man enkelt räkna ränteförlusten till 1%.
Jag förväntar mig att solcellerna fungerar betydligt längre än 10 år så de har ett restvärde det är helt klart, gissar 25%av dagens pris efter 10år om växelriktarn funkar.
Vill gärna ha solceller men har hittills inte hittat någon leverantör med rimlig återbetalningstid.
Snygga och diskreta solceller verkar dessutom väsentligt dyrare i inköp.
Lokal vattenkraft i kombination med de stora älvarna och att hålla liv i befintliga reaktorer så länge som möjligt istället för att skrota ut baskraften i förtid tror jag på.C curzondax skrev:Men Du vet att Ringhals var tvungen att avstänga alla reaktor under hela sommaren, och kanske längre pga. av en klemt styrskena?
[länk]
Det är jätte idiotiskt att sätta på ett centraliserad kraftsystem med få jättestora producenter som kärnkraft är, enn istället för manga små producenter som tillsammans är mycket mer pålitlig.
Löser man sitt värmebehov lokalt med ved, flis eller möjligtvis pellets så har man inte alla ägg i samma korg och kommer iaf inte frysa när elnätet brakar ihop.
Sant, men alla kärnkraftverk i Sverige är äldre en 30 år, som medföljer att de blir inte pålitlig längre utan att investera stora menga pengar, som vi kan bättre använder för att bygga upp vindkraft, solceller och vätgas infrastruktur.
F fribygg skrev:Lokal vattenkraft i kombination med de stora älvarna och att hålla liv i befintliga reaktorer så länge som möjligt istället för att skrota ut baskraften i förtid tror jag på.
Löser man sitt värmebehov lokalt med ved, flis eller möjligtvis pellets så har man inte alla ägg i samma korg och kommer iaf inte frysa när elnätet brakar ihop.
Nu läste du inte din länk va?C curzondax skrev:Men Du vet att Ringhals var tvungen att avstänga alla reaktor under hela sommaren, och kanske längre pga. av en klemt styrskena?
[länk]
Reaktor tre får ett längre stopp än planerat vilket medför att det blir ett oplanerat överlapp med revisionen på reaktor 4 från 28 juli till 27augusti.
Reaktor 4 är än så länge i drift. Men behöver sin årliga översyn innan elbehovet ökar inför vintern.
Ganska självklart att solcellerna inte kan leverera nu efter kl 23.C curzondax skrev:
Om Barsebäck, Ringhals och Oskarshamn hadde varit i drift istället för att lägga ner fullt fungerande reaktorer hadde vi exporterat.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Nej, det är inte bättre att ösa pengar på intermittenta kraftkällor och utveckling av energilagringssystem än att underhålla stabila och säkra kraftverk.C curzondax skrev:
Intressant tråd…. Många olika åsikter.
Det jag inte förstår är varför allt alltid måste mätas i lönsamhet/avkastning. Hur många tycker tex att bilar, båtar mm är en bra affär? Ändå har en majoritet bil, och dessutom flera.
Kan bidra med min sida:
Vi har en solcellsanläggning som ger ca 14 000 kWh/år vilket motsvarar mer än hälften av vår förbrukning, vi har även ett batteri på ca 10 kWh.
Vi har bergvärme, två elbilar och poolvärmepump.
Trots allt ovan (och allt det vanliga) går vi oftast plus på dagarna under senvår/sommar/tidig höst om det är hyfsat med sol.
Det är en anläggning med tyska paneler, tysk växelriktare och bra garantier (bla att de garanterar 90% av beräknad solproduktion per år - utbetalning på mellanskillnaden annars).
Vårt primära skäl var inte att få den snabbaste återbetalningstiden som ni kan förstå. Det handlade om att kunna lägga till bilar, poolvärmepump mm utan att skena iväg i nettokostnad för elförbrukningen. Vi kommer även att flytta inom en 10-års period.
En annan fördel är att vi som har ett äldre hus (30 tal) kommer ned på en nivå som motsvarar ett lågenergihus när det gäller netto elinköp även om energibehovet för att driva huset är högre. Tror detta gör fastigheten mer intressant bland köpare när det är dags att sälja. Kan vara en villfarelse, men det återstår att se.
Just my two cents..
Det jag inte förstår är varför allt alltid måste mätas i lönsamhet/avkastning. Hur många tycker tex att bilar, båtar mm är en bra affär? Ändå har en majoritet bil, och dessutom flera.
Kan bidra med min sida:
Vi har en solcellsanläggning som ger ca 14 000 kWh/år vilket motsvarar mer än hälften av vår förbrukning, vi har även ett batteri på ca 10 kWh.
Vi har bergvärme, två elbilar och poolvärmepump.
Trots allt ovan (och allt det vanliga) går vi oftast plus på dagarna under senvår/sommar/tidig höst om det är hyfsat med sol.
Det är en anläggning med tyska paneler, tysk växelriktare och bra garantier (bla att de garanterar 90% av beräknad solproduktion per år - utbetalning på mellanskillnaden annars).
Vårt primära skäl var inte att få den snabbaste återbetalningstiden som ni kan förstå. Det handlade om att kunna lägga till bilar, poolvärmepump mm utan att skena iväg i nettokostnad för elförbrukningen. Vi kommer även att flytta inom en 10-års period.
En annan fördel är att vi som har ett äldre hus (30 tal) kommer ned på en nivå som motsvarar ett lågenergihus när det gäller netto elinköp även om energibehovet för att driva huset är högre. Tror detta gör fastigheten mer intressant bland köpare när det är dags att sälja. Kan vara en villfarelse, men det återstår att se.
Just my two cents..
Jag trodde likadant när vi såg kalkylen som säljaren tog fram.Krilleman skrev:
Men efter 1 års produktion så visade det sig att kalkylen stämde. Vi producerade 100kWh mer än i kalkylen. Likadant var det för en kompis anläggning.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg