Medlem
· Västragötalanslän
· 346 inlägg
Tänker sätta i laddbox/boxar i vårt garage inom kort. Har en laddhybrid och en bensinbil som lär bytas ut mot elbil snart.
Då laddhybriden laddas varje natt står vi i valet mellan en dubbel box mitt emellan bilarna på främre väggen eller två enkla boxar som placeras på respektive sidovägg.
Har funderat på antingen två Zaptec Go2
eller en Charge Amps Aura
Vilket är att föredra egentligen? Lastbalansering behövs ju dessutom så båda boxarna kan ladda ordentligt när de väl är inkopplade samtidigt. Har Tibber med Tibber pulse redan.
Tacksam för alla tips
Då laddhybriden laddas varje natt står vi i valet mellan en dubbel box mitt emellan bilarna på främre väggen eller två enkla boxar som placeras på respektive sidovägg.
Har funderat på antingen två Zaptec Go2
eller en Charge Amps Aura
Vilket är att föredra egentligen? Lastbalansering behövs ju dessutom så båda boxarna kan ladda ordentligt när de väl är inkopplade samtidigt. Har Tibber med Tibber pulse redan.
Tacksam för alla tips
Redigerat:
Medlem
· Västragötalanslän
· 346 inlägg
Tänker ändå att det vore smidigast, då elbilen behöver laddas 1-2 gånger i veckan ungefär. Då vi tänker en enklare andrabil på el för pendling, dessa har ofta inte så lång räckvidd.S Sackaros skrev:
Jag har en citygo med 20mil räckvidd som rullar 1000mil/år och en Enyaq med 40mil räckvidd som rullar 3000. Klarat oss på en box i tre år. 2-3 ggr/år har jag bytt sladd vid läggning/frukost.
Skaffat du två ease boxar så kan dom prata ihop sig så inte båda startar 16A laddning sammtidigt.
Pulse har fu kat utmärkt till vår ensamma Easee.
Skaffat du två ease boxar så kan dom prata ihop sig så inte båda startar 16A laddning sammtidigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västragötalanslän
· 346 inlägg
Vi har en laddhybrid så den måste laddas varje kväll/natt. Så det lär bli smidigast med två laddboxar. Tänker att då är det lättare att utnyttja smartladdning för att utnyttja de billigaste timmarna.Attitudeswe skrev:
Jag har en citygo med 20mil räckvidd som rullar 1000mil/år och en Enyaq med 40mil räckvidd som rullar 3000. Klarat oss på en box i tre år. 2-3 ggr/år har jag bytt sladd vid läggning/frukost.
[bild]
Zaptec har också funktionen att laddboxarna "pratar" med varandra och fördelar strömmen när det laddas samtidigt.
Jag har haft effektavgift även nattetid så då har man klarat sig. Sen två elbilar och ej hybrid.
Nu fick kag en DC V2G box installerad i veckan, och elbolaget tar bort nattlig effektavgift om 2 veckor...
Nu fick kag en DC V2G box installerad i veckan, och elbolaget tar bort nattlig effektavgift om 2 veckor...
Medlem
· Västragötalanslän
· 346 inlägg
Ja då är det lite skillnad ja.
Här blev vi av med effektavgiften vid årsskiftet, så för tillfället är den inget att bry sig om. Även om det säkert kommer tillbaka.
Men V2G kan ju va en anledning att ha elbilen inkopplad extra mycket också.
Därför vi tänker två boxar med V2G, framöver lär ju laddhybriden också bli en elbil.
Här blev vi av med effektavgiften vid årsskiftet, så för tillfället är den inget att bry sig om. Även om det säkert kommer tillbaka.
Men V2G kan ju va en anledning att ha elbilen inkopplad extra mycket också.
Därför vi tänker två boxar med V2G, framöver lär ju laddhybriden också bli en elbil.
Klicka här för att svara