19 988 läst ·
50 svar
20k läst
50 svar
En eller två diskhoar?
Tack så mycket för alla svar! Nu blev det betydligt lättare...
Men faktum är att en stor och en lite mindre för spol och skölj kanske inte är en sådan dum idé ändå.
Och just att handdiska är väl inte min favoritsyssla direkt. Helst ska allt in i maskinen!
Men faktum är att en stor och en lite mindre för spol och skölj kanske inte är en sådan dum idé ändå.
Och just att handdiska är väl inte min favoritsyssla direkt. Helst ska allt in i maskinen!
Vi byggde om för ett år sedan och valde en stor med platts för ugnsplåt samt en mindre. Vi har flera gånger haft anledning att vara glad över det beslutet. Om ni går till en köksbyggare så kan de placera hål för kran samt en ingående diskmedelspump. Vi valde bort pumpen helt och placerade kranhålet mellan hoarna. Dessutom valde vi att ha hel plåtbänk för att slippa alla skarvar samt rostfritt stänkskydd bakom hela bänken.
Smaken är som baken verkar det som...
Vi hade en halvstor och en liten ho på ett 60-skåp i gamla köket och tyckte att det var ganska dåligt, speciellt med den lilla. När vi byggde om blev det istället två lika stora hoar på ett 80-skåp. Vi är väldigt nöjda med det, men visst, ingen av hoarna är stor nog för en plåt och det är väl i så fall den enda nackdel jag kan se.
När man lagar mat slänger man disk i den ena och har den andra till att skölja, fylla kastruller, skala potatis etc. Den gamla smala var för liten för att det skulle vara bekvämt att använda den så. Mycket mer lättjobbat med två större.
Så en eller två hoar är nog en smaksak och beror kanske lite på hur man jobbar i köket. Men dock är det två saker jag definitivt anser är dåliga alldeles oavsett. Rund ho och infälld ho i träbänk. Rund är snyggt men opraktiskt. Hel diskbänk i plåt med ordentlig avrinningsyta är ofantligt mycket bättre än ho infälld i träbänk där man måste vara försiktig för att inte förstöra träet runtomkring och inte har något bra ställe att ställa ifrån sig lite slabbiga/blöta saker.
Vi hade en halvstor och en liten ho på ett 60-skåp i gamla köket och tyckte att det var ganska dåligt, speciellt med den lilla. När vi byggde om blev det istället två lika stora hoar på ett 80-skåp. Vi är väldigt nöjda med det, men visst, ingen av hoarna är stor nog för en plåt och det är väl i så fall den enda nackdel jag kan se.
När man lagar mat slänger man disk i den ena och har den andra till att skölja, fylla kastruller, skala potatis etc. Den gamla smala var för liten för att det skulle vara bekvämt att använda den så. Mycket mer lättjobbat med två större.
Så en eller två hoar är nog en smaksak och beror kanske lite på hur man jobbar i köket. Men dock är det två saker jag definitivt anser är dåliga alldeles oavsett. Rund ho och infälld ho i träbänk. Rund är snyggt men opraktiskt. Hel diskbänk i plåt med ordentlig avrinningsyta är ofantligt mycket bättre än ho infälld i träbänk där man måste vara försiktig för att inte förstöra träet runtomkring och inte har något bra ställe att ställa ifrån sig lite slabbiga/blöta saker.
En rund ho går bort i alla fall. Vi kommer ha en planlimmad ho i en granitskiva.
Vi får helt enkelt fundera på, som ovanstående skrev, hur vi arbetar i köket.
Vi får helt enkelt fundera på, som ovanstående skrev, hur vi arbetar i köket.
Självbyggare
· Älvsborg
· 246 inlägg
Efter ett nytt kök med en stor och en halv så är det enda jag ångrar att jag inte tog en stor. har du tvättmaskin så är det enda du kommer handdiska plåtar,stekpanna,grytor. har du då bara mindre så kommer det rinna vatten överallt
det är mina erfarenheter
Har haft och har sedan många år en minimalistisk men stor ho där jag praktiskt kan diska det som behövs utan att använda skohorn samt slipper en irriterande fast mellanvägg. De större och snygga ligger högt i pris men för mig handlar det om praktisk estetik, vet dock att smaken är olika och det kanske finns fördelar med 2 små, läs i tråden..
Om du väljer 2 se till att den ena rymmer stekpanna inklusive handtag, fläktfilter, bakplåt el. liknande köksutrustning.
Lycka till med ditt val. / Christian
Om du väljer 2 se till att den ena rymmer stekpanna inklusive handtag, fläktfilter, bakplåt el. liknande köksutrustning.
Lycka till med ditt val. / Christian
Jag brukade också köra i tvättmaskinen, men vinglasen tog ofta stryk i centrifugeringen...Henrikwahlfrid skrev:
Hej
Två stora i en diskbänk med spillkant. Vi har diskmaskin. Efter åskan tog det Cylinda 4 veckor att komma på att de inte kunde leverera reservdelar, så en lösning där det är enkelt att diska och skölja vart lite viktigare än tänkt.
Dessutom en diskbänk med spillkant där man kan lägga blöta plåtar för avrinning utan att få allt vatten på golvet eller magen är guld värt. När vi flyttade in fanns en bänk med överlimmade hoar istället för riktig diskbänk. Det snällaste jag kan säga om det jämfört med en riktig diskbänk är att den var lätt att bära ut, I många små svarta bitar.
Lycka till !
Två stora i en diskbänk med spillkant. Vi har diskmaskin. Efter åskan tog det Cylinda 4 veckor att komma på att de inte kunde leverera reservdelar, så en lösning där det är enkelt att diska och skölja vart lite viktigare än tänkt.
Dessutom en diskbänk med spillkant där man kan lägga blöta plåtar för avrinning utan att få allt vatten på golvet eller magen är guld värt. När vi flyttade in fanns en bänk med överlimmade hoar istället för riktig diskbänk. Det snällaste jag kan säga om det jämfört med en riktig diskbänk är att den var lätt att bära ut, I många små svarta bitar.
Lycka till !
Har en stor på diskbänken, samt en lite mindre på arbetsbänken. Mycket bra kombination, slasken hamnar i den lilla och den stora är guld värd när man skall diska plåtar, slaktarblock, stora grytor mm. Satsa också på slangmunstycke i kranarna...
Jag hade valt en stor framför två halvstora alla dagar i veckan. Eftersom man ändå har diskmaskin diskar man ju det mesta där. Det enda jag diskar för hand är typ vinglas och liknande och då kan jag diska och skölja under rinnande vatten. En stor ho är ju mycket bättre när man ska diska plåtar och formar o.s.v.
Är det bara jag som diskar plåtar i diskmaskinen? Fäller ned tallrikshållarna och plockar ur bestickkorgen så blir hela nedervåningen en enda plan låda, sen är det bara att lägga in en snus och dunka på med grytprogrammet.
Vi stod också och tvekade inför samma som du för några månader sedan. Till slut så valde vi en stor och en liten, det är perfekt. Brukar diska av plåtar i duschen eller i den stora hon så det argumentet funkade inte på mig. Ville egentligen ha två stora men det var för lite utrymme för det. Jag skulle ALDRIG, jag upprepar ALDRIG välja bara en ho. Vi hade det i en av våra gamla lägenheter och det var helt värdelöst! Man använder den andra hon mer än vad man tror.