19 988 läst ·
50 svar
20k läst
50 svar
En eller två diskhoar?
Har beställt en stor i vårt nybygge. Vi har haft både en, två och en och en halv i de bostäder vi haft. Har aldrig saknat två men däremot en riktigt stor. Men det förutsätter att man har diskmaskin, tänker ni diska för hand så välj två.
Precis byggt helt nytt kök i kåken och tänkt långt om länge med det där med diskho. Men här blev det en helt nersänkt (livar med bänskivan) 1,5ho med avställningsyta... Med resonemang som så att om du skalar potatis tex så kör man allt det i den lilla och låter det rinna (slänger det i kompost) av medans du kan använda den stora till att ställa ner en kastrull eller bestick, glas, stekspadar eller bara en sån enkel sak som att hälla av en kastrull med vatten utan att slå det rätt i potatisskalen som ligger i botten! Riktigt nöjd..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Men valde även att bygga in diskhon i två 40 skåp istället för 60 eller 80. För när man väl har sånt som ska i komposten i den lilla hon och öppnar lådan under så måste man normalt sett ta ett steg tillbaka men här kan du stå kvar vid sidan om den ena lådan som öppnats istället.. Otroligt smidigt!
Logga in
Skapa konto
Är det ingen som har fått lära sig att använda en diskbalja? Då är en ho definitivt inget problem och det behövs inte så mycket vatten som när man (över-) fyller en ho.
Smart lösning! Ska ta med mig den idén nästa gång vi träffar damen som ritar vårt nya kök.Gusten87 skrev:
Se till att gå på hårt med det för både kvick och marbodal vägrade mig den lösningen i ett komplett kök =/ Fick beställa köket och sen köpa två 40 skåp separat vid sidan av med lådor, men då passade inte deras källsorteringsinredning (Ikeas gick att anpassa) eftersom man måste såga upp i dom och dom ville inte garantera funktionen på lådorna bla bla bla.. Tacka vetjag ikea, skyll dig själv om det blir fel sa dom ;P
Ett tips till då.. Om du ska ha häll i bänkskivan, sätt då hällen i skarven mellan två skåp! samma sak där, ska någon in i lådan under hällen kan du i det läget stå kvar vid sidan om och ändå arbeta vid hällen!
Ett tips till då.. Om du ska ha häll i bänkskivan, sätt då hällen i skarven mellan två skåp! samma sak där, ska någon in i lådan under hällen kan du i det läget stå kvar vid sidan om och ändå arbeta vid hällen!
Logga in
Skapa konto
Vi börjar med vad du inte skall ha: 1 rund eller 1½ där den stora bara är en normalstor. De kunder som valt dessa och jag träffar i efterhand säger i princip jämt "Vi skulle ha lyssnat på dig".
Så vad ska du då ha: Antingen ska du ha 1 stor så du kan diska plåtar, stora formar, stora kastruller mm utan att blöta ner hela köket. Vill du ha 1½ så ska du ha en sådan här: http://www.reginox.com/producten/sinks/underbuild/elite/ohio-50x40---18x40.html Kungen av hoar där du fortfarande har en stor. 2 hoar om du älskar att handdiska - vilket ingen normal människa gör.
Så vad ska du då ha: Antingen ska du ha 1 stor så du kan diska plåtar, stora formar, stora kastruller mm utan att blöta ner hela köket. Vill du ha 1½ så ska du ha en sådan här: http://www.reginox.com/producten/sinks/underbuild/elite/ohio-50x40---18x40.html Kungen av hoar där du fortfarande har en stor. 2 hoar om du älskar att handdiska - vilket ingen normal människa gör.
Vi har en stor på 55cm bred och 30 djup och en liten på 15cm som är 20 djup med avfalskvarn.
Fungerar perfekt, lätt att diska stora saker. Allt mindre än stekpannor och plåtar går ändå i diskmaskinen (köks darwinism, det som överlever diskmaskinen stannar resten åker ut). Bara att skrapa av matavfall ner i kvarnen i den lilla hon.
Fungerar perfekt, lätt att diska stora saker. Allt mindre än stekpannor och plåtar går ändå i diskmaskinen (köks darwinism, det som överlever diskmaskinen stannar resten åker ut). Bara att skrapa av matavfall ner i kvarnen i den lilla hon.
Vi har en ho på landet och två hoar i vanliga huset, och jag tycker faktiskt att det är lite besvärligt med bara en ho. Jag gillar att kunna ha mycket saker igång i köket - tina fryst mat i vatten, skala potatis/grönsaker/frukt, lite disk som väntar på att få plats i diskmaskinen och så kanske skölja av någonting, hälla ut lite kafferester eller blanda juice. För mig känns en ho för begränsande och är nöjd med valet av två i vårt vanliga hus. Även om jag var tokigt lockad av en stor porslinsho... Jag upplever det däremot inte som ett problem att plåtarna inte får plats, jag diskar plåtar mer sällan än jag nyttjar det faktum att vi har två hoar.
Men kanske spelar det in att vi är en familj på fem personer där alla gillar att ha diverse projekt igång i köket - inte sällan samtidigt.
Men kanske spelar det in att vi är en familj på fem personer där alla gillar att ha diverse projekt igång i köket - inte sällan samtidigt.
Är det bara jag som inte skalar mina grönsaker under rinnande vatten i vasken?
Jag skalar dem direkt över organisktpåsen och sen sköljer dem snabbt. Mindre slöseri på vatten, inget skal som behöver rinna av och friskare händer.
Med ett 80 skåp blir den stora hon max 35 -40cm och där går en plåt knappt ner på tvären.
Jag skalar dem direkt över organisktpåsen och sen sköljer dem snabbt. Mindre slöseri på vatten, inget skal som behöver rinna av och friskare händer.
Med ett 80 skåp blir den stora hon max 35 -40cm och där går en plåt knappt ner på tvären.
Vi har hel diskbänk med 3 hoar. Två vanliga bredvid varandra plus en liten i andra änden på diskbänken. Byggt nån gång på 50-60 talet. Riktigt praktiskt. Finns ju egentligen ingen anledning att ha hoarna bredvid varandra om man inte ska diska och skölja, man står bara ivägen för varandra om man är fler .
Vi diskar plåtarna liggandes över de två hoarna? Att sänka ner en hel plåt i vatten är ju helt onödigt, det är ju bara insidan som kanske behöver ligga lite i blöt och då kan man bara hälla lite vatten som får ligga i 20 minuter och sen diska av. Den går ner så pass att det går att skölja utan problem.
Två hoar är ett måste för oss iallafall. En ho att fylla på vatten, spola, skölja, och en ho att samla disk som inte kan köras i diskmaskinen/läggas i blöt inför att ställas i diskmaskinen de gånger det dröjer några dagar innan vi behöver köra en maskin.
Två hoar är ett måste för oss iallafall. En ho att fylla på vatten, spola, skölja, och en ho att samla disk som inte kan köras i diskmaskinen/läggas i blöt inför att ställas i diskmaskinen de gånger det dröjer några dagar innan vi behöver köra en maskin.
Absolut, dessutom, med en rostfri diskbänk slipper man förlora arbetsyta vid skarvarna.Jäderberg skrev:
En annan sak, lägg på djup! Om man gör bänken 70 djup med ett rejält överhäng över underskåpet (som inte behöver stå kloss mot väggen) ökar arbetsytan, man får avställningsyta bakom hoarna, gärna med blandaren direkt bakom hoarna och inte i bakkant. Utdragen kant minskar också problemet med vatten ner i underskåpet, och man slipper böja sig lika mycket över bänken eftersom man kan stå närmare. Om man dessutom höjer bänken till drygt 95 cm så kan man ha normala skåp eller diskmaskin under större delen av disklådan (om man väljer disklåda med anslutningar på sidan), och kan på så sätt få till "omöjliga" kombinationer, gäller bara att få med rörmokaren på galoppen.
Min rostfria har tre hoar, i L-form, där den lilla i bakkant har avfallskvarn (dvs. kvarnen är i stort sett ur vägen i skåpet med rördragningen), och de båda främre normalstora lådorna lånar utrymme åt sidan, åt ena hållet ena några cm i översta lådan i underskåpet, den andra ligger allt utom 10-15 cm av disklådan ovanför diskmaskinen. Allt rördragning ligger i ett 40-skåp i mitten, tricket ligger i att använda hoar som har avrinning i ena kanten.
I båten har jag bara en ho, och det finns ingen fördel alls med det. Den är förstås inte så stor då...

Efter att jag nu har ett kök byggt på 90-talet skulle jag säga att förutom antalet hoar är diskbänksplåtens utformning runt omkring är minst lika viktig. Vem kom t ex på att avdelaren mellan hoarna inte skulle vara nedsänkt någon cm lägre än diskbänken? Idiotiskt. Vatten som spolar där rinner åt alla håll istället för åt rätt håll.
Hade en gång ett 60-talskök med dubbla hoar varav en var större än vanligt, men ganska grund. Den var väldigt bekväm att handdiska i. Och rejält rundade former jämfört med de fåniga fyrkantiga sakerna man kan se ibland idag.
Avstod en gång från att bjuda på ett hus med gigantisk porslinsho. Inte för den då, men det måste ju vara det sämsta man kan ha. Risk att spräcka den när gjutjärnspannan ska ner. Den hade några år på nacken och var nu skitful. 60-talsdiskbänken ovan var tvärtom snygg trots flera decennier.
Rinnande vatten? Nädå. Jag kanske skalar vårdslöst, men när jag skalar över ena hon brukar en tiondel av skalen att hamna i den andra (därför behövs två...), så att göra det över påsen är uteslutet, det hamnar ju på golvet.AnneFi skrev:Är det bara jag som inte skalar mina grönsaker under rinnande vatten i vasken?
Efter att jag nu har ett kök byggt på 90-talet skulle jag säga att förutom antalet hoar är diskbänksplåtens utformning runt omkring är minst lika viktig. Vem kom t ex på att avdelaren mellan hoarna inte skulle vara nedsänkt någon cm lägre än diskbänken? Idiotiskt. Vatten som spolar där rinner åt alla håll istället för åt rätt håll.
Hade en gång ett 60-talskök med dubbla hoar varav en var större än vanligt, men ganska grund. Den var väldigt bekväm att handdiska i. Och rejält rundade former jämfört med de fåniga fyrkantiga sakerna man kan se ibland idag.
Avstod en gång från att bjuda på ett hus med gigantisk porslinsho. Inte för den då, men det måste ju vara det sämsta man kan ha. Risk att spräcka den när gjutjärnspannan ska ner. Den hade några år på nacken och var nu skitful. 60-talsdiskbänken ovan var tvärtom snygg trots flera decennier.