Tjena!

Jag ska dra el i ett kök till kyl/frys(1x10A), Ugn(1x10A), Micro + t.ex. kaffebryggare mm.(1x10A) och spishäll(3x10A). Kommer att bli utanpåliggande. Då tänkte jag soim så här att jag drar en EKK 5G1,5 till spishällen och en EKK 5G1,5 till en dosa bakom kyl/frys och delar upp den till tre grupper där. Blir mycket snyggare att dra 2st 5G1,5 än 1st 5G1,5 + 3st 3G1,5. Är det tillåtet att göra så?

MVH//Tommy

japp går fin fint de

Då gäller antingen att ha en jordfelsbrytare installerad, eller en 3-polig säkring till kabeln som matar grupperna: kyl/frys, ugn & micro.

Det är en gammal elcentral så en 3-polig säkring går inte att fixa. Men jordfelsbrytare ska installeras eftersom det ska in golvvärme på ett par ställen i huset. Men varför ska det vara en 3-polig säkring ifall man inte har jordfelsbrytare?

MVH//Tommy

Citat från elsäkerhetsverkets hemsida:

"Fråga (00-112)
Vad gäller angående anslutning av enfas- och trefasbelastningar på samma gruppledning?

Svar
I Gula boken §20 mom. k, tilläts anslutning av såväl tvåpoliga som trepoliga bruksföremål till gemensam treledargruppledning om denna var fast ansluten till ett trepoligt överströmsskydd, som vid överström i en fasledare snabbt och automatiskt samtidigt frånkopplade samtliga fasledare.

Av Blå boken framgår inte detta krav direkt. Däremot måste kraven i bland annat 413.1.1.1, 410.1 och 422 innehållas.

Enpolig frånkoppling i en trefasgruppledning med både en- och trefasbelastning ger inte en säker frånkoppling av felströmmen, eftersom vidarematning kan ske till enfasbelastningen (med reducerad spänning) via de övriga två fasledarna genom trefasbelastningens belastningsimpedans. Om så sker är kravet i 413.1.1.1 om frånkoppling av beröringsspänning inte uppfyllt.

Om trefasgruppledningen skyddas av ett trepoligt överströmsskydd, som vid överström i en fasledare snabbt och automatiskt samtidigt frånkopplar samtliga fasledare, kan risken kontrolleras. Alternativt kan enpoliga överströmsskydd i kombination med en allpolig jordfelsbrytare med högst 30 mA märkutlösningsström användas."

om det gäller blandat 1 fas o 3 fas ska det vara 3polig säk..................inte i detta fallet om jag har fattat rätt........1st 3fas till spis............o lite blandade 1fasare på den andra 3fas matningen

Fundera på att dra 5X2,5 om du kan till spisuttaget. På så sätt bör kabeln medge uppsäkring till 16A om det blir aktuellt i framtiden

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.