Tjena. Söker en bra skruvdragare, helst märket Bosch men kan tänka mig andra märken också. Användningsområde? Ja allt som kan behövas i hem och trädgård, så gärna en stark och hållbar variant utan att göra mig fattig.Kostnad..cirka 3000 kr. Har ni några bra tips?
kan du tänka dig en makita så finns detta kit.Gabper82 skrev:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4357263
Nu ska jag vara lite jobbig 
nja, lite mer åt tips och råd hållet men det kan leda till lite jobbiga funderingar.
Hur viktig är ergonomin för dig?
för mig är den rätt viktig och för min handstorlek så passar Makita bättre än Bosch och Hitachi.
Är absolut dragkraft och hållbarhet bättre så får man gräva efter maskiner med metall i kugghjulen i växellådorna
Har du andra maskiner från en tillverkare och spänningsnivå så kan det ju vara en styrande faktor.
Beroende på användning så kan ju också behovet av batterier skilja sig åt men personligen vill jag inte ha mindre än åtminstånne 2x3 ah och runt 20 min laddningstid.
Generellt så tycker jag att du ligger i rätt prisklass då du kan gå på "proffsmaskiner" avsedda för dagligt bruk. I hobbysammanhang så kan de utan vidare tjäna väl i över 10 år vilket gör dem mycket kostnadseffektiva
nja, lite mer åt tips och råd hållet men det kan leda till lite jobbiga funderingar.
Hur viktig är ergonomin för dig?
för mig är den rätt viktig och för min handstorlek så passar Makita bättre än Bosch och Hitachi.
Är absolut dragkraft och hållbarhet bättre så får man gräva efter maskiner med metall i kugghjulen i växellådorna
Har du andra maskiner från en tillverkare och spänningsnivå så kan det ju vara en styrande faktor.
Beroende på användning så kan ju också behovet av batterier skilja sig åt men personligen vill jag inte ha mindre än åtminstånne 2x3 ah och runt 20 min laddningstid.
Generellt så tycker jag att du ligger i rätt prisklass då du kan gå på "proffsmaskiner" avsedda för dagligt bruk. I hobbysammanhang så kan de utan vidare tjäna väl i över 10 år vilket gör dem mycket kostnadseffektiva
Verktygstokig
· Dalsland
· 303 inlägg
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=52677
Den kör vi med på jobbet. Ingen värsting men tål en hel del stryk. Inte i klass med Festool men dom blir stulna omgående på storbyggen. Bra batterier med i detta kit också.
En annan aspekt är om du vill ha flera maskiner med samma batteri. Då ligger makita lite före Bosch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den kör vi med på jobbet. Ingen värsting men tål en hel del stryk. Inte i klass med Festool men dom blir stulna omgående på storbyggen. Bra batterier med i detta kit också.
En annan aspekt är om du vill ha flera maskiner med samma batteri. Då ligger makita lite före Bosch.
Ergonomin är ganska viktig men inte avgörande på något sätt. Vill ha en bra maskin som håller och som ger mig det jag behöver när det gäller att bygga altan, borra hemma, göra större renoveringar hemma. Kikat på makitan som ni tipsar om och den har fått bra betyg. Kikar även på bosch skruvdragare med slag, är det nödvändigt eller bara onödigt? Skruvdragare är en djungel där ute. Tacksam för tipsen!
Har Bosch maskiner som jag är nöjd med men inget som avgör heller då batterier inte fungerar med det jag kollar på.
Har Bosch maskiner som jag är nöjd med men inget som avgör heller då batterier inte fungerar med det jag kollar på.
Slag behöver du absolut inte för vanligt byggande. Har klarat mig utan i 30 år för Hobbybyggande. Har blivit ett antal förråd, carportar, friggebodar osv
Sen ska man iofs skilja på slag och slag också. Det finns slagskruvdragare aom använder slag för att bli starkare på att dra/dra loss saker. Det har jag aldrig behövt då en mer än 10 år gammal makita utan vidare drar allt jag vill dra.
Sen finns det slagborrmaskiner som använder slag för att borra i betong och andra hårda material. Glöm dem så är du snäll. Ska man borra i hårda material så skaffa en borrhammare för just den uppgiften. De är radikalt mycket effektivare och det är bättre med en smidig skruvdragare för det jobbet + en sladdbunden borrhammare än en batteridriven kompromiss som inte blir riktigt bra på nått
Jag trivs som sagt bättre med greppet på Makita men Bosch är fina maskiner de med. Använde en senast idag. Tipset där är att helt enkelt känna på dem på tex Bauhaus (de har både bosch och makita)
Sen ska man iofs skilja på slag och slag också. Det finns slagskruvdragare aom använder slag för att bli starkare på att dra/dra loss saker. Det har jag aldrig behövt då en mer än 10 år gammal makita utan vidare drar allt jag vill dra.
Sen finns det slagborrmaskiner som använder slag för att borra i betong och andra hårda material. Glöm dem så är du snäll. Ska man borra i hårda material så skaffa en borrhammare för just den uppgiften. De är radikalt mycket effektivare och det är bättre med en smidig skruvdragare för det jobbet + en sladdbunden borrhammare än en batteridriven kompromiss som inte blir riktigt bra på nått
Jag trivs som sagt bättre med greppet på Makita men Bosch är fina maskiner de med. Använde en senast idag. Tipset där är att helt enkelt känna på dem på tex Bauhaus (de har både bosch och makita)
Redigerat:
Varför inte köpa två. Jag har mycket bra erfarenhet av Milwaukee (även jämfört med Bosch och Makita), urstarka och mycket bra hållbarhet.
Toolab har bra pris på paket med 5 AH batterier.
https://www.toolab.se/produkt/combo...ZKpcl_fkJ5xrpiv4VAuDFRe3RDxO3TaRoCw8MQAvD_BwE
Toolab har bra pris på paket med 5 AH batterier.
https://www.toolab.se/produkt/combo...ZKpcl_fkJ5xrpiv4VAuDFRe3RDxO3TaRoCw8MQAvD_BwE
Redigerat:
Vi har säkert 3 - 4 skruvdragare. Min favorit är en sådan härfrån Makita. Min elektriker hade alltid en sådan hängandes i bältet. Blev superglad när jag fick en i present, borrar utan problem i de håltegelväggar vi har nu (inte betongbalkarna). Lätt och smidig. Bilden kanske inte visar exakt samma modell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flexichucken från Bosch är jäkligt trevlig. Kan även köpas utan de olika chuckalternativen.
https://www.fleischmann-werkzeuge.d...ore-akku-1x6-0-ah-akku-ladegeraet-l-boxx-2769
https://www.fleischmann-werkzeuge.d...ore-akku-1x6-0-ah-akku-ladegeraet-l-boxx-2769
Vad ska man tänka på i vridmoment och volt. Vad ska man kika på i specifikationer? Kikar på Makita som verkar stabil, Bosch som kostar bra mycket samt även på SKIL med 5 år garanti samt lite billigare i pris. Vad tror ni? Tack för de tips som har kommit in.
Gillar med Milwaukee men hade nog valt en annan knack. Bättre köpa maskinen löst, den är dock relativt tung om man skall skruva uppåt. Eftersom batterierna är stor del av kostnaden så skulle jag fundera vilka andra verktyg som jag vill ha i framtiden på batteri och köra samma märke.hscn skrev:
Kör på den länkade Makitan i inlägg nr 2. "Bäst i test" här på forumet.
Sen när du ska börja skruva på riktigt kompletterar du med en slagskruvdragare, och den använder du för att skruva, den andra för att borra.
Yrkesmässigt idag är den ingen som skruvar med skruvmaskinen (borrmaskinen enligt mig) det gör man med slagskruvdragaren, som är optimerad just för att skruva.
En stor anledning är att man inte sliter ut handlederna, maskinen gör jobbet, du behöver bara hålla i, inte hålla emot som med borrmaskinen...förlåt, skruvdragaren.
Lös maskin utan batterier o laddare kostar nån dryg tusenlapp.
Har Hitachi på jobbet, bra grejer, men når inte upp till mina privata Makitor, en fröjd att jobba med.
Bosch är för amatörer, du vill väll jobba som ett proffs ??
Sen när du ska börja skruva på riktigt kompletterar du med en slagskruvdragare, och den använder du för att skruva, den andra för att borra.
Yrkesmässigt idag är den ingen som skruvar med skruvmaskinen (borrmaskinen enligt mig) det gör man med slagskruvdragaren, som är optimerad just för att skruva.
En stor anledning är att man inte sliter ut handlederna, maskinen gör jobbet, du behöver bara hålla i, inte hålla emot som med borrmaskinen...förlåt, skruvdragaren.
Lös maskin utan batterier o laddare kostar nån dryg tusenlapp.
Har Hitachi på jobbet, bra grejer, men når inte upp till mina privata Makitor, en fröjd att jobba med.
Bosch är för amatörer, du vill väll jobba som ett proffs ??
Jag köpte detta för en vecka sen. Är ruggigt nöjd! https://www.bauhaus.se/kombokit-makita-18v-ddf482-dtd152
hade iof tänkt ett tag på att gå över till makita så när min gamla skruvdragare gav upp så var det enkelt val. Lite svagare batteri än i länk inlägg 2 men 2 maskiner
hade iof tänkt ett tag på att gå över till makita så när min gamla skruvdragare gav upp så var det enkelt val. Lite svagare batteri än i länk inlägg 2 men 2 maskiner
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Ett tips är försöka ta en överblick på maskinparken som erbjuds i ett batterisystem, kolla vilka maskiner som kan vara aktuella i närtid eller litet längre fram. Dessutom: ett batterisystem kan vara enormt bra på vissa tillämpningar men kass på andra, typiskt exempel är lätta smidiga lågvoltssystem för små handverktyg men där det är helt otillräckligt för mer effektkrävande prylar.
De flesta går nog enbart på vad det kostar med en ”entry level” skruvdragare och i den produktkategorin är det inte svårt idag att hitta otaliga leverantörer av hyfsade grejer. Men tänk några snäpp bortom denna skruvdragare... är mitt råd.
De flesta går nog enbart på vad det kostar med en ”entry level” skruvdragare och i den produktkategorin är det inte svårt idag att hitta otaliga leverantörer av hyfsade grejer. Men tänk några snäpp bortom denna skruvdragare... är mitt råd.