Byggahus.se

En bra ide att tala med arkitekt bara lite grann?

1. B
    Medlem · 7 inlägg

boeing

Medlem
    Vi planerar att bygga upp ett fritidshus i Åkersberga och göra om till permanentboende, och i den processen utöka ytan från 60 till 100-150kvm. Vi har tagit dit en hantverkare som är vän till familjen som kom med en massa bra ideer och var sugen på uppdraget, men borde man tala med arkitekt också?

Det är väl svindyrt, och kan dom göra något vettigt med 2-10 timmar? Eller hur mycket kan behövas för att får ut något vettigt ur dom? Eller ska man bara samla ihop en massa ideer och ritningar och be dom säga var som är bra och dåligt under en timme?

Förslag? Kommentarer? Tack!

/David

2. yonna
    Medlem · Österlen · 6 929 inlägg

yonna

Medlem

Re: En bra ide att tala med arkitekt bara lite gra

Bäst resultat blir nog ändå att förutsättningslöst kontakta en duktig arkitekt utan att ni ritar något själva. Däremot är det viktigt att ni specar vad ni behöver i tillbyggnaden eller snarare - en fullständig 'krav'spec för ert totala boende.

En seriös arkitekt vill inte jobba med missnöjd kund så begär ett fast pris på hela tillbyggnaden och gärna, som i mitt eget fall då jag anlitade arkitekt för nybygget, totalen uppdelad i faser där ni kan avbryta samarbetet efter någon viss fas om ni känner att det inte funkar. Det är självklart att arkitekten skall ha ersättning för nedlagd tid men ni känner nog redan efter första skissförslaget om ni gillar läget.

Att ni har en duktig hantverkare är guld värt. Min erfarenhet av att anlita arkitekt har sparat många slantar och misstag och jag har fått ett otroligt välfungerande litet hus. En skicklig arkitekt kan med enkla penndrag finna ekonomiska lösningar du inte tänker på själv.

3. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Min erfarenhet är att en (duktig) arkitekt snabbt kan se braoch effektiva lösningar som man själv är hemmablind för.
    Det brukar vara värt det i längden för att få en bra planlösning och ett effektivt utnyttjande av platsen.
    Det är självklart bra om ni förbereder er så mycket som det går inför mötet med arkitekten. Fundera på vilka funktioner ni vill ha, vilka utrymmen som är viktiga och hur ni vill kunna utnyttja huset. Tänk gärna lite in i framtiden också så man kan förbereda sig på kommande behov likväl som för nuvarande.

Att på detta sätt kunna ta fram lite handritade skisser med hjälp av arkitekten borde gå på några timmar, vilket säkert är en bra investering.
    Det är alltid dyrare att ändra sig senare när man väl börjat bygga.

Som en liten parentes så kan jag nämna att jag byggde om mitt kök nyligen.
    Jag ansåg att jag efter många år som byggkunnig var fullt kapabel att rita allt efter eget huvud. (jag har sett många planlösningar genom mitt yrke) Så jag funderade i 6 månader och ritade 4 förslag.
    Sedan träffade jag en arkitekt i 2 timmar vilket resulterade i att jag ritade om hela köket en femte gång.
    Nu när jag har byggt om det så kan jag inte tänka mig att det skulle funnits en bättre lösning än den som det blev. Tack vare en utomstående, sakkunnigs kritiska blick.
    Värt varje krona!

4. B
    Medlem · 7 inlägg

boeing

Medlem

Oj vilka bra svar! Tack så mycket för nedlagd tid! Ni har båda övertygat mig. /David

5. 8
    Medlem · 12 inlägg

801olsson

Medlem

Det är absolut värt! Ett bra råd är att se till att planera in några timmar löpande under bygget, inte bara i början.

Vi bygger ett hus från Götenehus som vi ändrade i planlösningen på. Vi tyckte att det blev bra, kanske inte helt perfekt men helt klart bra. Blev övertalad av min bror att prata med en arkitekt som han känner och fick tillbaka ett helt nytt hus, map planlösningen. Huset blev 10 ggr bättre och det tog honom 8 timmar. Sedan har han hjäpt till med att rita en trappa som blev helt perfekt, belysning på fasaden etc. Jag har lagt ca 15 timmar total.

6. A
    Anonym

Vi kommer att bygga helt i lösvirke i egen regi. Vi skissade upp ett hus vi tyckte passade våra krav, bokade möte med en arkitekt som överförde skissen till ritning, via telefonkontakt gjordes några slutliga ändringar och nu är ritningarna helt klara utan att vi för den skull förlorat en halv förmögenhet i arktiektarvode.

7. E
    Medlem · 95 inlägg

Elisabeth78

Medlem

Vi gick till en arkitekt som ritade vårt hus. Berättade hur mycket vi kunde betala och han jobbade efter det, visseligen tror jag att han lade ner mer timmar än vad vi betalade för men han ville gärna att vi skulle bli nöjda. Det kostade oss 12 000 att få bygglovsritningar. Då hade han ritat flera hus som vi ratade, innan han hittade rätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.