Som nybliven husägare kommer du att ha tusen och en saker som du måste bygga, fixa och renovera. Vilka verktyg och maskiner behöver du då för att ro projekten i land? Verktygsentusiasten Per-Henrik Lundblom tipsar här om vad som är bra grunduppsättning av verktyg.

Du kan läsa artikeln här: En bra grunduppsättning av verktyg

E
Skrivet av: Per

Bra artikel. Jag måste erkänna att jag saknar en hel del. Jag har alltid undrat vad PH och PZ betyder, nu vet jag mer. :)

E
Skrivet av: TheStills

Jag saknar insex mejlar... Tänk på alla ikea möbler som behöver efter dras.

E
Skrivet av: PH Lundblom

Du kastar du väl alla dina gamla IKEA-insexnycklar? :)

E
Skrivet av: Gäst

Jag tycker att man bör vara snabb i införskaffandet av en byggdammsugare. Behöver inte vara någon värsting, även om det givetvis är trevligt om den är bra. En annan sak som är betydligt mer användbart än ett vattenpass är en kryss- eller åtminstone linjelaser. Ovärderlig för uppsättande av saker på väggar, en syssla som i princip alla husägare ägnar sig åt.

Det finns en del bra trådar på forumet på detta tema.

E

Håller med om det när det kommer till renoveringar. Tycker dock den kan vänta fram tills dess att första renoveringsprojektet drar igång. Då behövs definitivt dammsugare, men även viss komplettering av grunduppsättningen. Utöver tycker jag verktygs- och maskinbehoven styrs av vilken typ av projekt man står inför.

E
Skrivet av: ElPaco

Jag önskar att någon hade tipsat mig om "kolibri"-pennan tidigare, oslagbar ..
När det gäller dammsugare så håller jag med, men även där så skall man låta bli lågprismärkena, som mest flyttar runt dammet.

E
Skrivet av: Mattias

Vinkelhake och en Pica Dry snickarstiftpenna! :-)

E
Skrivet av: Fredrik

Kofot.
Som sagt tidigare, en bra skruvdragare är guld värd. Samtidigt kan poängteras att ju bättre verktyg, bättre blir resultatet.

E
Skrivet av: Mats Eriksson

Tips om borrhammare: köp en billig maskin men dyra borrar. De billiga slits ofta ut väldigt fort.

E

Mycket bra påpekande, missade att nämna kvaliteten på borren i artikeln!

E
Skrivet av: Kontorsråtta

Enda orsaken att ha en skiftnyckel är att det är det enda verktyget du lånar ut.

E

Vad rekommenderar du i stället? Håller med om att en skiftnyckel kan ställa till mycket elände men en bra dito som man spänner runt sexkantskallen varje gång man tar nytt tag brukar inte lämna märken. En sats U-ringnycklar och/eller hylsnyckelsats är ju helt klart trevligare men är det verkligen de första prylarna man vill lägga pengar på?

E

Får väl anses vara prisvärt och kostar inte mycket mer än en bra skiftnyckel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.