Det är en kostnadsfråga: Kan filen återskapas? Kan prylan köpas på ny? Då är det nog billigare att slänga den än att köpa in ny bandrobot eller bygga till på huset. Men räcker backup kapaciteten vare sig på band eller källargolvet till, behöver man ju inte slänga nånting :D

TLovskog skrev:
Amen to that ... och det märkliga är att det kan vara saker man haft liggande i flera år och sedan slängt. Pricis efter det så har man användning för det.

Gäller både filer och prylar.
Jo, det måste finnas någon naturlag som styr det där... för det slår aldrig fel...

TLovskog skrev:
Jman kommer igentligen inte åt den.
Du låter inte som dig själv ;)

Tja.

Jag betalade som sagt knappt 700SEK för min linksys + 279 DKK för USB2 kabinetten. Diskarna hade jag sedan innan. Och diskarna hade man ju behövt även med ett hopplock.

Men ok mitt främsta argument och mål var kanske inte priset, utan tystnaden/värmeutvecklingen.

Netgear har ju en trådlös router med funktionen att koppla in en USB drive direkt i routern eller ett memorystick. Enheten dyker upp i ditt nätverk som en networkdrive som ett share till alla som ansluter sig i ditt nät, en smidig produkt faktiskt.

Den var cool! $1000 är förstås lite saftigt men inte så mycket mer än vad man betalar för fyra 250 giggare.

Jag har en Netgear WGT634U router med vanlig 100Mbit på RJ45-portarna och 108Mb/s på W-lanet samt att den har en USB2.0-anslutning för att koppla in en extern hdd som kan användas både inom nätverket och som FTP mot internet, allt sköts via mjukvaran i routern.

Mycket praktiskt! :)

Jesca_j skrev:
Jag har en Netgear WGT634U router med vanlig 100Mbit på RJ45-portarna och 108Mb/s på W-lanet samt att den har en USB2.0-anslutning för att koppla in en extern hdd som kan användas både inom nätverket och som FTP mot internet, allt sköts via mjukvaran i routern.

Mycket praktiskt! :)

Polaren har samma, han har haft strul som fan med den.. Du kan tex inte sätta läs rättigheter till 3mappar och skriv till bara 1.. suger om du skall köra den som ftp:P Men för hemmabruk utan ftp utåt så funkar den ju kanon..
//D

Även jag har en Netgear WGT634U router... som numer ligger i en låda !
Har beställt en Linksys diskrouter istället och hoppas att den fixxar mitt behov.
Netgear ligger inte bra till i mina ögon längre.
Jag hade redan en trådlös router och tyckte att det skulle vara perfekt att få en central disk på hemmanätverket men jag fick det inte att lira.
Men huvudanledningen till att den åkte ned i lådan var att den kastade ut klienter utan anledning.

Så nu försöker jag bara hitta tiden att skruva in Linksysen på plats och testa....

Någon som har erfarenhet av ASUS S-Presso? Funderar på hur mycket den väsnas.
Tanken är att skaffa en sådan med 2 s-ata diskar (400gb/st), processor och minne och ha den som filserver. Tror det prestandamässigt funkar bra men då den skall stå i en klädkammare i anslutning till sovrum så får den inte låta för mycket. Någon med erfarenhet?

Den ligger på c:a 1500 + moms. Sedan finns det en "delux" modell med bl.a. Wlan, tv-out för ytterligare några hundralappar.
Alla priser + moms:

* 2st 400gb (s-ata) diskar a´ 2900 + moms
el.
2st 300gb (s-ata) diskar a´1500+moms
* processor 1200:-
* DVD-brännare 400:-

Känner dock ingen som praktiskt provat denna och kan säga bl.a. hur mycket den låter. Oroar mig mest numera för ljudet. Frun skall ju helst "köpa" konceptet...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.