5 002 läst ·
41 svar
5k läst
41 svar
En billig och naggande god fileserver för hemmet
Det är en kostnadsfråga: Kan filen återskapas? Kan prylan köpas på ny? Då är det nog billigare att slänga den än att köpa in ny bandrobot eller bygga till på huset. Men räcker backup kapaciteten vare sig på band eller källargolvet till, behöver man ju inte slänga nånting 
Tja.
Jag betalade som sagt knappt 700SEK för min linksys + 279 DKK för USB2 kabinetten. Diskarna hade jag sedan innan. Och diskarna hade man ju behövt även med ett hopplock.
Men ok mitt främsta argument och mål var kanske inte priset, utan tystnaden/värmeutvecklingen.
Jag betalade som sagt knappt 700SEK för min linksys + 279 DKK för USB2 kabinetten. Diskarna hade jag sedan innan. Och diskarna hade man ju behövt även med ett hopplock.
Men ok mitt främsta argument och mål var kanske inte priset, utan tystnaden/värmeutvecklingen.
Netgear har ju en trådlös router med funktionen att koppla in en USB drive direkt i routern eller ett memorystick. Enheten dyker upp i ditt nätverk som en networkdrive som ett share till alla som ansluter sig i ditt nät, en smidig produkt faktiskt.
Jag har en Netgear WGT634U router med vanlig 100Mbit på RJ45-portarna och 108Mb/s på W-lanet samt att den har en USB2.0-anslutning för att koppla in en extern hdd som kan användas både inom nätverket och som FTP mot internet, allt sköts via mjukvaran i routern.
Mycket praktiskt!
Mycket praktiskt!
Jesca_j skrev:
Polaren har samma, han har haft strul som fan med den.. Du kan tex inte sätta läs rättigheter till 3mappar och skriv till bara 1.. suger om du skall köra den som ftp
//D
Även jag har en Netgear WGT634U router... som numer ligger i en låda !
Har beställt en Linksys diskrouter istället och hoppas att den fixxar mitt behov.
Netgear ligger inte bra till i mina ögon längre.
Jag hade redan en trådlös router och tyckte att det skulle vara perfekt att få en central disk på hemmanätverket men jag fick det inte att lira.
Men huvudanledningen till att den åkte ned i lådan var att den kastade ut klienter utan anledning.
Så nu försöker jag bara hitta tiden att skruva in Linksysen på plats och testa....
Har beställt en Linksys diskrouter istället och hoppas att den fixxar mitt behov.
Netgear ligger inte bra till i mina ögon längre.
Jag hade redan en trådlös router och tyckte att det skulle vara perfekt att få en central disk på hemmanätverket men jag fick det inte att lira.
Men huvudanledningen till att den åkte ned i lådan var att den kastade ut klienter utan anledning.
Så nu försöker jag bara hitta tiden att skruva in Linksysen på plats och testa....
Gojan skrev:
Lite billigare hos datorhandeln för 791 kr http://www.datorhandel.com/se/index.php?artnr=NSLU2-EU
Sen extern kabinett med 120GB hårddisk för 1058 kr http://www.datorhandel.com/se/index.php?artnr=WDXUL1200BB-NE
Sen har de enhetsfrakt på 125 kr oavsett hur mkt man beställer.
Summa: 1974 kr inkl moms/frakt. Inte så dumt!
Någon som har erfarenhet av ASUS S-Presso? Funderar på hur mycket den väsnas.
Tanken är att skaffa en sådan med 2 s-ata diskar (400gb/st), processor och minne och ha den som filserver. Tror det prestandamässigt funkar bra men då den skall stå i en klädkammare i anslutning till sovrum så får den inte låta för mycket. Någon med erfarenhet?
Tanken är att skaffa en sådan med 2 s-ata diskar (400gb/st), processor och minne och ha den som filserver. Tror det prestandamässigt funkar bra men då den skall stå i en klädkammare i anslutning till sovrum så får den inte låta för mycket. Någon med erfarenhet?
Djpa : Vad kostar det att plocka ihop en sån låda ? har du räknat nått på det ?
Annars är ju den här produkten som tidigare visats ultimat !!
http://www.buffalotech.co.uk/webcontent/products/storage/index.php?cat=TER&itemID=TeraStation
Annars är ju den här produkten som tidigare visats ultimat !!
http://www.buffalotech.co.uk/webcontent/products/storage/index.php?cat=TER&itemID=TeraStation
Den ligger på c:a 1500 + moms. Sedan finns det en "delux" modell med bl.a. Wlan, tv-out för ytterligare några hundralappar.
Alla priser + moms:
* 2st 400gb (s-ata) diskar a´ 2900 + moms
el.
2st 300gb (s-ata) diskar a´1500+moms
* processor 1200:-
* DVD-brännare 400:-
Känner dock ingen som praktiskt provat denna och kan säga bl.a. hur mycket den låter. Oroar mig mest numera för ljudet. Frun skall ju helst "köpa" konceptet...
Alla priser + moms:
* 2st 400gb (s-ata) diskar a´ 2900 + moms
el.
2st 300gb (s-ata) diskar a´1500+moms
* processor 1200:-
* DVD-brännare 400:-
Känner dock ingen som praktiskt provat denna och kan säga bl.a. hur mycket den låter. Oroar mig mest numera för ljudet. Frun skall ju helst "köpa" konceptet...