Ofta har jag hört o läst att an bil tappar halva värdet efter 3-4 år. Men när jag kollar bilhandlares priser på begagnade bilar så stämmer detta påstående inte. Jag har svårt att tro att man med dessa uttalanden syftar på inbytespriset eller försäkringsvärdet. Vad är eran uppfattning?
 
Jämför du begagnatpriserna mot nypriset i grundutförande eller mot det faktiska försäljningspriset som eventuell utrustning innebar?
 
Det är ju ungefär. Och tycker det stämmer hyffsat på 4 år. Men det beror ju mycket på vilken modell och tillval. Man får mindre betalt för tillbehören begagnat och t.ex. V70 står sig bra i Sverige. Kolla på t.ex. en Peugeot 308. En 2015 snittar typ 120' och ny ligger runt 240' med enkla tillval.
 
När jag kikade på bättre begagnad bil innan så fick jag känslan att det handlar mer om halva priset på fem år nuförtiden.

Men sen är det väl skillnad på inbytespris och vad handlaren sen tar för den.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Jag tycker också att det stämmer rätt bra.
Vår fyra år gamla Honda CR-V låg ganska precis på 50%.
Antal körda mil spelar väl lite roll också. Vår hade gått 10.000 mil.
 
Snailman
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det är ju ungefär. Och tycker det stämmer hyffsat på 4 år. Men det beror ju mycket på vilken modell och tillval. Man får mindre betalt för tillbehören begagnat och t.ex. V70 står sig bra i Sverige. Kolla på t.ex. en Peugeot 308. En 2015 snittar typ 120' och ny ligger runt 240' med enkla tillval.
En 2015 är väl ofta uttagen under 2014?
 
Sedan kan man ju fråga sig om man ska räkna inbytespris eller vad bilen säljs för begagnad hos handlare med garanti? Eller privatköp?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Sedan kan man ju fråga sig om man ska räkna inbytespris eller vad bilen säljs för begagnad hos handlare med garanti? Eller privatköp?
Beror väl på om man är säljare eller köpare. Vad bilhandlaren säljer din inbytesbil för spelar ju ingen roll för dig som säljare. Det som spelar roll då är vad du får betalt för den.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Tror precis som spekulerats ovan att en hel del olika faktorer spelar in, där vissa bilar håller närmast oförskämt höga andrahandsvärden, men som en tumregel är det nog ganska sant. Köpte själv precis en ganska välutrustad VW Golf Alltrack uttagen -16 med strax under 10K mil på mätaren för väldigt nära 50% av nypriset, men kollade även en del på Subaru outback (som har ett känt högt andrahandsvärde i Sverige). Där låg nog många i samma åldersklass på närmare 60-65% av nypris - så visst slår det en del.
 
$ värdet styr priset till viss del på de bilar jag handlar, speciellt när kursen ändras snabb
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.