Text på gul bakgrund som skämtsamt säger "Avskedade nyss mig själv från städning av mitt eget hem...
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Dilato och 11 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
[bild]
Sluta dricka och be om ursäkt så kanske du får tillbaka jobbet …

• Wow
Snigla
  • Laddar…
Kan nånn förklara bilden med Harry Potter hatten och Azkaban (det är fängelset, va?
Funderar på om det har nått med Rowlings åsikter att göra...'

• Gilla
Noramasen
  • Laddar…
P
B bryggstun skrev:
Kan nånn förklara bilden med Harry Potter hatten och Azkaban (det är fängelset, va?
Funderar på om det har nått med Rowlings åsikter att göra...'
Hatten (Sorteringshatten) bestämmer i vilket elevhem en förstaårselev ska tillhöra, till största del utifrån personens värderar.

Azkaban är ett fängelse för dom värsta brottslingarna befinner sig.

Nej, JK Rowling åsikter om att bara kvinnor kan få mens är en helt annan diskussion

• Gilla
bryggstun
  • Laddar…
MaxHugo skrev:
Hatten (Sorteringshatten) bestämmer i vilket elevhem en förstaårselev ska tillhöra, till största del utifrån personens värderar.

Azkaban är ett fängelse för dom värsta brottslingarna befinner sig.

Nej, JK Rowling åsikter om att bara kvinnor kan få mens är en helt annan diskussion
Ursäkta om min uppfattning är helt fel, men är detta då ett inslag i någon sorts rasistisk humor om att personer med en viss etisk bakgrund har en bestämd social placering? Eller kom gärna med en rolig förklaring(y)

P
Noramasen Noramasen skrev:
Ursäkta om min uppfattning är helt fel, men är detta då ett inslag i någon sorts rasistisk humor om att personer med en viss etisk bakgrund har en bestämd social placering? Eller kom gärna med en rolig förklaring(y)
Nu när du säger det, så får jag samma känsla. Har aldrig tänk på att scenen med Sorteringshatten har med rasism att göra.

• Gilla
  • Ledsen
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Rimligen. Om skämtet gör sig lustiga över det rasistiska systemet eller i sig är rasistiskt framgår inte, men det fungerar på båda sätten.

F fiskbuggaren skrev:
Rimligen. Om skämtet gör sig lustiga över det rasistiska systemet eller i sig är rasistiskt framgår inte, men det fungerar på båda sätten.
Det är väl rätt uppenbart att det är det rasistiska systemet (i USA) som man gör sig rolig över. Men visst kommer vissa lättkränkta att se det som racistiskt.

D Daniel 109 skrev:
Det är väl rätt uppenbart att det är det rasistiska systemet (i USA) som man gör sig rolig över. Men visst kommer vissa lättkränkta att se det som racistiskt.
Men Harry Potter är väl från England? Det var inte alls uppenbart för min del, trodde jag missat nåt om att skådisen hamnat i fängelse eller något sånt.

Men texten är inte ett citat från filmen.

D Daniel 109 skrev:
Men texten är inte ett citat från filmen.
Jo, vet, men menar att det är konstigt att använda sig av en "engelsk" historia för att tydliggöra ett amerikanskt problem. Nu är det väl en Hollywoodfilm kanske, men poängen blir inte så tydlig.

MaxHugo skrev:
Nu när du säger det, så får jag samma känsla. Har aldrig tänk på att scenen med Sorteringshatten har med rasism att göra.
Rimligt, eftersom att den inte har det. J.K. Rowling är ju rätt tydligt antirasistisk i sitt skrivande om renrasiga trollkarlar och andra. Svarta, asiatiska och vita barn däremot, näe.

B
Pall med säckar av ogräsmedel märkta "Ogräs 5kg" och skylt med pris "169:-" i butik.
Skapa konto

Veckans storsäljare i trädgårdsavdelningen...

• Gilla
  • Haha
YuGi och 7 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Tydligen ska man klippa det också…

Tja, nu är det fredag. Upp till dans!
Två serietidningspaneler med manliga figurer i militärklädsel som pratar och dansar med kvinnliga figurer.
Skapa konto

• Gilla
Thomas1972
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.