Någon elkunnig som kan förklara för mig hur det här funkar.

Jag har en värmepump på 9kW och bastuaggregat på 9kW som är inställd på 16A.
Logiskt så kör man ju dom samtidigt eftersom man måste ju duscha efter bastun och vi har inte andra stora maskiner igång tex. Tvättmaskin och så, men en av huvudsäkringarna 3 st på 20A går. Why ?? Det är bara när vi bastar som en av huvudsäkringarna går.

Ny elpanna för varmvatten och värme installerad för ca 1,5 år sen Nibe vvm225. Det är då bekymret började så därför tänker jag att det är nåt där.
Bastuaggregatet är gammalt jättegammalt. Den ska bytas ut.

Redigerat:
Går säkringen på det viset så är förbrukningen för hög på just den fasen helt enkelt. Kan ju gå att växla om lite förbrukare och balansera det bättre men det är ju inte säkert om det ändå är värmepump och bastu som tar det värsta. Det ska ju vara om det ligger nå mer där då som du inte tänker på.

Du behöver en effektvakt på någon av lasterna. Lämpligen värmepumpen.

• Gilla
Anna84
  • Laddar…
Vad är det för värmepump? VVM 225 är elpannan som står inomhus... Nibes mindre värmepumpar finns både som en- och trefasmodeller och har du en som bara går på en fas så kan det bli ganska hög last på den.

9kW ger ungefär 13A per fas vid trefasanslutning (9000/230/3=13). Om alltså både värmepumpen och bastuaggregatet är igång samtidigt så drar de tillsammans mer än 20A.

Men både bastuaggregatet och värmepumpen är termostatstyrda varför de inte alltid är igång, även om bastun och varmvatten används. Dessutom så klarar säkringar av den typ som används till huvudsäkringar ganska stor överbelastning under kortare tider (flera minuter). Så oftast kommer huvudsäkringarna förmodligen inte gå, trots att den sammanlagda strömmen stundtals är 26A.

Att bara en säkring går beror förmodligen på att ni har andra förbrukare på i huset samtidigt, så någon fas blir i sin tur mer belastad än de andra och går därför först. Inte minst värmepumpar brukar belasta en fas mer än de andra för sina cirkulationspumpar m.m. som ofta är enfas. Har värmepumpen effektillskott i form av elpatron så kan den också tänkas vara kopplad på en eller två faser beroende på hur mycket tillskott som används.

Det kan också vara så att en av säkringshållarna för huvudsäkringarna är i dåligt skick så att den säkringen blir varmare än de andra. En varm säkring tål mindre ström än en kall.

S Stefan1972 skrev:
Går säkringen på det viset så är förbrukningen för hög på just den fasen helt enkelt. Kan ju gå att växla om lite förbrukare och balansera det bättre men det är ju inte säkert om det ändå är värmepump och bastu som tar det värsta. Det ska ju vara om det ligger nå mer där då som du inte tänker på.

Okej, funderar på vad det skulle kunna vara. Tvn kan ju va på, lampor kan vara på och nån laddar mobil. Kyl och frys så klart. Men inga större maskiner som tvätt,disk och torktumlare.

Har ringt elektriker som menar på att det kan avhjälpas om vi kopplar in strömkännare i värmepumpen, vet inte riktigt vad det är men värmepumpen ska ju ha en enkel effektvakt vad jag förstår av instruktionsboken men det kanske inte hjälper om man inte har strömkännare installerad ?

Ska kolla om elektrikern kan möblera om så det blir jämnare belastning då ?

useless useless skrev:
Vad är det för värmepump? VVM 225 är elpannan som står inomhus... Nibes mindre värmepumpar finns både som en- och trefasmodeller och har du en som bara går på en fas så kan det bli ganska hög last på den.
Hehe, ja det är elpanna. Mmm, hur ser jag om det är en eller trefas ?

PNO PNO skrev:
9kW ger ungefär 13A per fas vid trefasanslutning (9000/230/3=13). Om alltså både värmepumpen och bastuaggregatet är igång samtidigt så drar de tillsammans mer än 20A.
En värmepump på 9kW drar inte 13A per fas. Snarare runt 3A... Men, jag gissar att TS blandar ihop elpannan inne på 9kW med värmepumpen ute.

A Anna84 skrev:
värmepumpen ska ju ha en enkel effektvakt vad jag förstår av instruktionsboken men det kanske inte hjälper om man inte har strömkännare installerad ?
Ja, för att effektvakten i pannan ska funka så måste den veta hur mycket ström som går genom huvidsäkringarna.

• Gilla
Anna84
  • Laddar…
A Anna84 skrev:
Hehe, ja det är elpanna. Mmm, hur ser jag om det är en eller trefas ?
Elpannan går på trefas. Har du någon värmepump kopplad till den eller inte?

Det är den. Enligt manualen finns effektvakt som tillbehör. Utan strömsensor har du ingen effektvakt. Möjligen effektbegränsning.

Har du en värmepump också?

• Gilla
Anna84
  • Laddar…
PNO PNO skrev:

Men både bastuaggregatet och värmepumpen är termostatstyrda varför de inte alltid är igång, även om bastun och varmvatten används. Dessutom så klarar säkringar av den typ som används till huvudsäkringar ganska stor överbelastning under kortare tider (flera minuter). Så oftast kommer huvudsäkringarna förmodligen inte gå, trots att den sammanlagda strömmen stundtals är 26A.

Att bara en säkring går beror förmodligen på att ni har andra förbrukare på i huset samtidigt, så någon fas blir i sin tur mer belastad än de andra och går därför först. Inte minst värmepumpar brukar belasta en fas mer än de andra för sina cirkulationspumpar m.m. som ofta är enfas. Har värmepumpen effektillskott i form av elpatron så kan den också tänkas vara kopplad på en eller två faser beroende på hur mycket tillskott som används.

Det kan också vara så att en av säkringshållarna för huvudsäkringarna är i dåligt skick så att den säkringen blir varmare än de andra. En varm säkring tål mindre ström än en kall.
Okej.
Jag frågade ändå elektrikern om vi behöver gå upp i storlek till 25A men det tyckte inte han behövdes ? Men det kanske vi måste ?
Jag vill gärna basta ostört och inte behöva gå ut och byta säkring i 20 minus. Då försvinner ju lite tanken med en avkopplande kväll i bastun.

Det som är igång är ju självklart kyl och frys.
Tvn kan varit på, nån lampa och mobilladdare. Vi har ju också routern inkopplad..

Så kontrollera skicket på säkringshållarna kan vara en bra idé. Möblera om så belastningen blir mer jämn ? Kan man göra så ?

En effektvakt räcker, större huvudsäkring behöver du inte.

• Gilla
Anna84
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är den. Enligt manualen finns effektvakt som tillbehör. Utan strömsensor har du ingen effektvakt. Möjligen effektbegränsning.

Har du en värmepump också?
Okej, så den här sladdhögen måste kopplas in ? Brukar man inte göra det när man installerar elpannan eller måste man be om det separat?

Nej ingen värmepump.
Flyttade in för ca. 1 år sen så vi håller på och bekantar oss med huset fortfarande.

• En hand håller en genomskinlig plastpåse med oanslutna elkablar och fastsättningsklämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Elpannan går på trefas. Har du någon värmepump kopplad till den eller inte?
Nej.

Japp, de måste monteras på inkommande kraft.

• Gilla
Anna84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.