Systemet installerat för några år sedan av solcellen; Sungrow, 8kW hybrivxldriktare SH8.0RT, och 9.6kWh batteri. Paneler på taket (minns ej, 10kWp?).
Vxlriktare ansluten med wifi anslutet till mitt hemmanätverk, hur stabilt som helst.
På samma hemmanätverk HA på en Rpi5, med mkaiser och https://github.com/NickStallman/home-assistant-repo/tree/main/winet-extractor
En hemmasnickrad laddstation till bilen, även den integrerad i HA.
Ingen extra hårdvara för att läsa/styra.

Har satt upp liknande oss mina föräldrar, de kör Huawei, funkar också perfa. Vilken hårdvara som helst som är integrerad i HA funkar, du kommer behöva sätta ihop dina egna automationer utifrån vilka funktioner som hårdvaran råkar ha. Emhass styr inget direkt, utan den bara publicerar sensorer som du själv får automatisera dina actions ifrån. Börja enkelt och iterera, så kommer det gå bra!
 
  • Gilla
GP LeChuck och 1 till
  • Laddar…
H henkepenk skrev:
Systemet installerat för några år sedan av solcellen; Sungrow, 8kW hybrivxldriktare SH8.0RT, och 9.6kWh batteri. Paneler på taket (minns ej, 10kWp?).
Vxlriktare ansluten med wifi anslutet till mitt hemmanätverk, hur stabilt som helst.
På samma hemmanätverk HA på en Rpi5, med mkaiser och [länk]
En hemmasnickrad laddstation till bilen, även den integrerad i HA.
Ingen extra hårdvara för att läsa/styra.

Har satt upp liknande oss mina föräldrar, de kör Huawei, funkar också perfa. Vilken hårdvara som helst som är integrerad i HA funkar, du kommer behöva sätta ihop dina egna automationer utifrån vilka funktioner som hårdvaran råkar ha. Emhass styr inget direkt, utan den bara publicerar sensorer som du själv får automatisera dina actions ifrån. Börja enkelt och iterera, så kommer det gå bra!
Kanon tyvärr måste jag krångla till det och använda solar assistant eller liknande via modbus för att få realtids data då growatt som jag skaffade har 5 minuters update intervall på deras molntjänst som HA har integration genom. Men jag har några månader på mig att få det att fungera
 
H henkepenk skrev:
Jag utgick från dokumentationen, han har ett exempel just för nordpool: [länk]
Har du lyckats få in priserna med 15 minuters intervall?
 
Javisst det framgår i graferna. Minns inte detaljerna men kör hacs nordpool inte den officiella, då när det var nytt med kvartspriser var det enklast så. Och emhass konfa jag samtidigt också om till 15 min upplösning per tidssteg, massa automationer och helpers fick också ändras. Emhass vill matas med vektorer som alla är lika långa, så det blev till att padda data där så behövdes. Chatgpt/claude lär fixa sånt i ett nafs idag.
 
E
S scim skrev:
Har du lyckats få in priserna med 15 minuters intervall?
Kanske lite OT, men denna app har native stöd för det: https://github.com/enoch85/ge-spot

Tänkte om du inte har 15 min idag? Enkel att sätta upp, stödjer flera APIer automatiskt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag har solpaneler och batteri på g, och har satt upp Home Assistant med EMHASS för att testa lite. Väldigt kraftfullt, men man kan tyvärr inte få någon ersättning för nätstöd. Eftersom du henkepenk kör EMHASS ändå, så kanske man kan tolka det som att Tibber Grid Rewards med flera inte är värt så mycket?
 
Stödtjänster generellt har ju gått ner rejält senaste åren men om det är värt det ändå idag kan jag inte riktigt bedöma. Tänker att läget just nu med tydlig ankkurva och stor prisvariation är optimalt för arbitrage, men ingen aning på längre sikt. Jag kör i vart fall fortsatt med emhass men var och en får göra sin egna bedömning.
 
  • Gilla
GP LeChuck
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.