Programmet stannade.

Jag testade att ställa in program läge D (tömning). Tiden visade då 3 minuter. Den verkar tömma bra men när det kommer till 1 minut så hänger det upp sig där. Jag har för mig att den gjorde upprepade tömningsförsök men tiden visade hela tiden 1, och luckan går ej öppna

Sen har jag testat med att manuellt fylla maskinen och kört tömning. Den pumpar ut bra. Har blåst alla slangar och kollat. även slangarna till nivå/tryck givarna. ingen skit där.

Av dom 2 tryckgivarna så är den röda en med brytare i. Dom klickar, verkar ha flera lägen. Den svarta vet jag inte riktigt hur jag skall testa.? Någon som vet vad den gör?

Någon som har förslag på vad felet kan vara eller förslag på vad jag mer skall testa???

///Jörgen

Skruvade ihop och testade igen. Fyllde på 5-6 lite i maskinen och startade den på program läge D. Den pumpade ut fint men sen blir det inget mer. Det är så att den fortsätter en gång i minuten att försöka pumpa ut det sista. Den pumpar men det kommer inget och det står hela tiden en 1:a i displayen.

efter 4-5 minuter slutar den att göra nya försök, men ettan står kvar och luckan går ej att öppna....

P
en etta kvar vid slut brukar betyda att under resans gång har nått slutat att fungera
felkoder bör avläsas men troligen ger dessa inget entydligt svar i detta fall
pressostaterna kan självklart haverera men det är sällan
den digitala pressostaten klickar har ofta funktionen torrkokningsskydd samt överfyllnad
den andar , analoga mäter in vattennivån vid påfyllning
om det är en missmach mellan dessa brukar en felkod dyka upp
i ditt fall är jag nästan hundra på att det är kretskorts fel

Du hade rätt!!

Kretskortet var alldeles svartsotigt. Konstigt att maskinen gick att starta......

Jag antar att det är överkurs och gå in och byta enskilda komponenter på kortet.

Men för skoj skull. :)

Det sotiga området verkar ha centrum vid spolen. Vad gör den? Kan det vara den? Det var även sotigt på undersidan, men det finns ju några hål så jag antar att sotet letat sig dit via dessa.
Jag ser inga dåliga eller brända lödningar

Finns det något billigt sätt att köpa ett nytt kretskort på? begagnat? ebay? :cool:

Nu har jag redan köpt en ny tvättmaskin. Men jag gillar inte att slänga saker :rolleyes:

P
är det löst sot?
om det går att blåsa bort eller borsta för den delen är det inget som har med kretskortet att göra utan är troligen koldamm från motorn.

borsta bort dammet och kolla lödningarna noga, troligen ligger felet där

Jag tror verkligen att det är sot, Det är kolsvart på ett område mitt på kretskortet och på insidan lådan. Det går visserligen torka bort men det är inte på hela kortet.

skickar med en bild Kretskort.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har redan torkat lite......

Har du inga avbrända banor i de områdena som blivit svarta?

P
Det ser normalt ut
som sagt kolla lödningarna extra noga på andra sidan synnerhet på relän under den blanka plåten

Jag har inte lagat maskinen, men vill ändå återkoppla lite.

Det verkar so "electroluxaren" har helt rätt. Jag borde lyssnat lite bättre :)

Trodde det hade något med utpumpning att göra, men det verkar som kolen är helt slut. Antar att maskinen ville snurra lite på trumman i slutet at utpumpningen och det gick ju inte då.

Rätt dåligt att det inte finns en felkod som talar om ett sånt vanligt fel.

Har som sagt redan köpt ny maskin så det är ingen större mening med att köpa nya kol :(

P
det är tid för allting
i bland en ny maskin
motorfel eller relaterade motorfel brukar ge felkod 50

Kan du förstora det lite eller ta en ny bild så vi ser vad som står på den gula komponenten där det är helt bränt.

P
det är en spole, induktans

Ser ut som om åskan har varit framme där! Detta sot ser ut att ha kommit hastigt vid en kraftig strömstöt. Märkligt att maskinen fungerar, men drosseln kan ha som uppgift att dämpa hastiga överspänningar.

P
sotet som är magnetiskt ledande leds dit av spolens inducerade magnetism

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.