I instruktionerna för mitt elverk står de "Chassit kan anslutas till jord för att ladda ur statisk elektricitet", Så ingen jordspett/jordning för personskydd. Troligen är det mittpunktsjordat, kommer jag ihåg det ska jag kolla nästa gång jag startar det (om en 5-10 år).

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Står det så så är det nog snarare isolerat.

Ja, jag såg att Stanley skriver så.
Jula säger: Jorda alltid elverket innan det startas. Annars finns risk för livsfarliga elektriska stötar. :)
Hyundai säger: Använd inte maskinen för matning av elektriska apparater. !!
Champion har en video med ett flaxande stolpskott som försöker förklara jordning (vid 14 min), roande, inte lärande.
Kärcher är lite mer på banan och säger: Om mer än en apparat kopplas till generatorn, måste man mellan generatorn och varje ytterligare elektrisk apparat ansluta en flyttbar jordfelsbrytare
Victron säger för en inverter: The AC output is isolated from the DC input and the chassis.
Victron är (hittills) de enda nyktra som beskriver detta och till och med ger en detaljerad beskrivning för hur man förbinder N med PE. Deras inverters är förberedda med en sladd internt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vad visar videon och när?

Mitt elverk är gammalt. Jag gissar på 70-tal. Det saknar helt koppling mellan generator och jord. Jordblecken i uttagen är endast kopplade till chassit på generatorn. Det blir väl i princip ett IT-system om man ansluter jordskruven till ett jordspett. Kanske att nyare elverk fungerar annorlunda.

Ett IT-system kan det bara bli om en punkt i generatorn impedansjordas. Här har vi en helt frisvävande generator utan någon som helst relation till jord annat än naturliga kapacitanser. Det finns inget namn på det systemet var jag vet.

Om man plockar bort jordblecken i uttaget och jordspettet, då kallas det skyddsseparation.

Men om man matar fler än en apparat, då är det inte skyddsseparation längre, utan återigen namnlöst.

Jag finner ingen standard som reglerar små elverk.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ett IT-system kan det bara bli om en punkt i generatorn impedansjordas.
Är det verkligen kravet? Att man gör så av en massa bra skäl (ja, iaf två jag kan komma på :)) är en sak, men är det en del av definitionen? Vad ställer man i så fall för krav på största felström osv.?

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
I ett IT-system använder man isolationsövervakning. Jag är inte insatt i vilka gränser de larmar för.

Ett IT-system kan det bara bli om en punkt i generatorn impedansjordas. Här har vi en helt frisvävande generator utan någon som helst relation till jord annat än naturliga kapacitanser. Det finns inget namn på det systemet var jag vet.

Om man plockar bort jordblecken i uttaget och jordspettet, då kallas det skyddsseparation.

Men om man matar fler än en apparat, då är det inte skyddsseparation längre, utan återigen namnlöst.

Jag finner ingen standard som reglerar små elverk.
Hej Bo.Siltberg

Jag misstänker att det handlar om en långsam utveckling där standarden inte "har hängt med".

Från att, för mer än tjugo år sedan, ett elverk möjliggjorde att en hantverkare kunde driva ett 230V elverktyg, till att som idag driva mängder av elapparater i olika konstellationer.

Jag tittade (försökte) för länge sedan jämföra med den skyddsseparation som förekommer i fritidsbåtar (för att undvika galvaniska strömmar) men det blev ingen framkomlig väg.

Jag konstaterade sedan t.ex. att husvagnar/husbilar som ibland parkeras på asfalt parkeringar (och platser med mycket sten i marken) försvårar en generell instruktion om att "slå ned" ett jordtag. Samtidigt så kan rekommendationen då vara att man då inte får använda el från generatorn utanför husvagnen, etc.

Jag tillhör de som förordar delad fas vid reservkraft dels för att kunna införa en jordning vid elverket oberoende av att stickkontakten kan vändas. Men samtidigt som man kan förbättra EMC/EMI hanteringen med filter i det speciella elnätet, utan att öka läckströmmen som kan störa jordfelsbrytarens funktion vid stor anhopning av utrustning som genererar switchbrus.

Idag genererar de mesta av våra elapparater switchbrus samtidigt som elverk med inverter även genererar switchbrus. Rimligen så måste vi dämpa switchbruset genom filter i elanläggningen eftersom det fortfarande saknas normer för begränsning av switchbrus i våra elapparater.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vad visar videon och när?
Att ett jordspett kan öka risken för elshock 8:15 ->

Videon beskriver ett korrekt TN-system där. Menar du att våra distributionsnät är farliga? Ja, det är de ju om alla skyddsfunktioner går sönder. Sedan finns det felfall direkt mot moder jord där jordtaget har sin roll. Jag har tidigare, innan jag lärde mig hur små elverk fungerar, förordat jordtag först vid en viss utbredning av den matade utrustningen. Det är lyckligtvis fortfarande rätt, men inte för att jordtag skulle vara farligare än inget jordtag.

• Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
I just ditt fall skulle jag säga att du kan koppla ditt elverk till elpanna och cirk.pump utan vidare. En ensam JFB gör ingen nytta (i ditt fall med ditt elverk), men två kan göra nytta. Dock är risken för personskada låg vid fel i dessa två förbrukare. Risken är faktiskt högre med två dubbelisolerade handmaskiner som häcksax och trimmer som används i trädgården - där finns det fog för varsin JFB.
Klurat en del när det gäller jfb och blev lite nyfiken på om jag tänker rätt här; I mitt fall så tillför jfb inga säkerhetsfunktioner överhuvudtaget oavsett hur många eller vart jag placerar dem i kretsen, det kan helt enkelt inte bli någon "läckström" mot elverkets skyddsjord eftersom den saknas. Frånvaron av elverkets skyddsjord medför istället att husets skyddsjord i praktiken blir en utökning av elverkets F&N-krets vid ett eller flera samtidiga isolationsfel i kretsen. Kanske jfb skulle funka vid isolationsfel mellan nolla/skyddsjord i generatorn om det nu ens är möjligt i mitt fall?

Redigerat:
Så skrev jag verkligen inte... Jag skrev att 1 JFB inte gör nytta, men 2 st (en till pumpen och en till pannan) gör nytta vid dubbla isolationsfel, främst mot skyddsjord.

Jordspettet kan i ditt fall möjligen förhindra statiskt elektricitet på elverkets hölje men det är oklart om det har någon funktion i ditt fall. Hur som helst så förordar jag numera att alltid trycka ned jordspettet där det går utan att fundera.

Hmm..har vi inte kommit fram till att min elverkskrets saknar skyddsjord tidigare i tråden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.