Har en Electrolux torktumlare (PERFECT CARE 700, modell EW7H528P7) med en värmepumpsenhet och kompressor som inte vill värma, har haft av och mätt och har spänning fram till startreläet och när startreläet väl drar så drar kompressorn bara igång 8-10sek sen bryter den igen (kör tidsprogram för att skippa fuktsensorn)
Någon som har erfarenhet om det kan va startreläet som är kasst eller om det är kompressorn, eller e läckage på slingan som gör att den stannar av? Tycker bara det är konstigt att startreläet släpper och inte fortsätter trycka på
 
  • Etikett på en Electrolux torktumlare, modell EW7H528P7, visar produktionsnummer och tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Electrolux torktumlare PERFECT CARE 700, modell EW7H528P7, med logo visas. Problemen med värmepumpsenheten diskuteras i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en kompressor i en Electrolux torktumlare, med elektriska anslutningar och ledningar, diskuterat i forumtråd om värmeproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett startrelä och kopplingar i en Electrolux torktumlare, modell PERFECT CARE 700 EW7H528P7.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Knicken.j skrev:
Har en Electrolux torktumlare (PERFECT CARE 700, modell EW7H528P7) med en värmepumpsenhet och kompressor som inte vill värma, har haft av och mätt och har spänning fram till startreläet och när startreläet väl drar så drar kompressorn bara igång 8-10sek sen bryter den igen (kör tidsprogram för att skippa fuktsensorn)
Någon som har erfarenhet om det kan va startreläet som är kasst eller om det är kompressorn, eller e läckage på slingan som gör att den stannar av? Tycker bara det är konstigt att startreläet släpper och inte fortsätter trycka på
kan nog vara kompressorhaveri
men kolla om du hittar startkondensatorn och kolla den
 
returen returen skrev:
kan nog vara kompressorhaveri
men kolla om du hittar startkondensatorn och kolla den
Startkondensatorn tror jag inte det är fel på, för den startar ju men slutar efter bara ett pr sekunder igen. Känns tråkigt o det nu är kompressorn, maskinen är bara precis 6 år gammal 😱
 
K Knicken.j skrev:
Startkondensatorn tror jag inte det är fel på, för den startar ju men slutar efter bara ett pr sekunder igen. Känns tråkigt o det nu är kompressorn, maskinen är bara precis 6 år gammal 😱
den startar inte så överströmsskyddet löser vilket kan bero på att startkondensatorn inte får till fasvridningen på andra lindningen
 
K Knicken.j skrev:
Startkondensatorn tror jag inte det är fel på, för den startar ju men slutar efter bara ett pr sekunder igen. Känns tråkigt o det nu är kompressorn, maskinen är bara precis 6 år gammal 😱
du kan ju byta underdelen så får du nytt kylsystem komplett

1364449106

bara 3000.- + moms
 
returen returen skrev:
den startar inte så överströmsskyddet löser vilket kan bero på att startkondensatorn inte får till fasvridningen på andra lindningen
Ouh det va en bättre fråga, gick nog lite över min kunskap där, hur kollar man detta?
 
K Knicken.j skrev:
Ouh det va en bättre fråga, gick nog lite över min kunskap där, hur kollar man detta?
antingen enligt flintametoden dvs man byter till en som man vet är riktig
eller så mäter man den med ett instrument för kapacitans
 
returen returen skrev:
antingen enligt flintametoden dvs man byter till en som man vet är riktig
eller så mäter man den med ett instrument för kapacitans
Ah du menar mäta faraden på den då? Men var sitter då kondensatorn till kompressorn? Hittar bara den som går till motorn, eller det är den som sitter på själva kompressorn där dom kopplat tråden som kommer från startreläet? 😊
 
K Knicken.j skrev:
Ah du menar mäta faraden på den då? Men var sitter då kondensatorn till kompressorn? Hittar bara den som går till motorn, eller det är den som sitter på själva kompressorn där dom kopplat tråden som kommer från startreläet? 😊
enligt sprängskissen sitter dessa bredvid varandra en på 10uF till motorn
och en på 18uF som det inte brukar vara
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
returen returen skrev:
enligt sprängskissen sitter dessa bredvid varandra en på 10uF till motorn
och en på 18uF som det inte brukar vara
Ok, ja jag har hittat bägge två, ska mäta ikväll och se 😊
 
returen returen skrev:
enligt sprängskissen sitter dessa bredvid varandra en på 10uF till motorn
och en på 18uF som det inte brukar vara
Det va minsann den på 18uf som va kass, är bytt och tumlaren går igen, tusen tack för hjälpen 😊
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.