Har en Electrolux torktumlare (PERFECT CARE 700, modell EW7H528P7) med en värmepumpsenhet och kompressor som inte vill värma, har haft av och mätt och har spänning fram till startreläet och när startreläet väl drar så drar kompressorn bara igång 8-10sek sen bryter den igen (kör tidsprogram för att skippa fuktsensorn)
Någon som har erfarenhet om det kan va startreläet som är kasst eller om det är kompressorn, eller e läckage på slingan som gör att den stannar av? Tycker bara det är konstigt att startreläet släpper och inte fortsätter trycka på
Någon som har erfarenhet om det kan va startreläet som är kasst eller om det är kompressorn, eller e läckage på slingan som gör att den stannar av? Tycker bara det är konstigt att startreläet släpper och inte fortsätter trycka på
kan nog vara kompressorhaveriK Knicken.j skrev:Har en Electrolux torktumlare (PERFECT CARE 700, modell EW7H528P7) med en värmepumpsenhet och kompressor som inte vill värma, har haft av och mätt och har spänning fram till startreläet och när startreläet väl drar så drar kompressorn bara igång 8-10sek sen bryter den igen (kör tidsprogram för att skippa fuktsensorn)
Någon som har erfarenhet om det kan va startreläet som är kasst eller om det är kompressorn, eller e läckage på slingan som gör att den stannar av? Tycker bara det är konstigt att startreläet släpper och inte fortsätter trycka på
men kolla om du hittar startkondensatorn och kolla den
den startar inte så överströmsskyddet löser vilket kan bero på att startkondensatorn inte får till fasvridningen på andra lindningenK Knicken.j skrev:
Ah du menar mäta faraden på den då? Men var sitter då kondensatorn till kompressorn? Hittar bara den som går till motorn, eller det är den som sitter på själva kompressorn där dom kopplat tråden som kommer från startreläet? 😊returen skrev:
enligt sprängskissen sitter dessa bredvid varandra en på 10uF till motornK Knicken.j skrev:
och en på 18uF som det inte brukar vara
Klicka här för att svara



