hej!
det har visat sig att uttagets placering som elektriken valt var inte bra. Om vi väljer 65 cm ovanför diskbänken får vi hänga så den ligger precis kant i kant med uttaget. Ventilationsröret måste då göra en böj ut på ca 6cm direkt efter den spänns på.
Det uppenbara är att ringa elektriken o be de flytta men med tanke på att det kan ta en stund såhär på sommaren tänkte jag det kanske finns någon med en fiffig lösning som vi kan ta testa med detsamma så är det löst innan vi ens behöver kontakta elektrikern.
Så fiffiga lösningar efterlyses!
halvmåneformad ventilationsrör.... ?
det har visat sig att uttagets placering som elektriken valt var inte bra. Om vi väljer 65 cm ovanför diskbänken får vi hänga så den ligger precis kant i kant med uttaget. Ventilationsröret måste då göra en böj ut på ca 6cm direkt efter den spänns på.
Det uppenbara är att ringa elektriken o be de flytta men med tanke på att det kan ta en stund såhär på sommaren tänkte jag det kanske finns någon med en fiffig lösning som vi kan ta testa med detsamma så är det löst innan vi ens behöver kontakta elektrikern.
Så fiffiga lösningar efterlyses!
halvmåneformad ventilationsrör.... ?
Inga lagliga fiffiga lösningar. Jag hade bara flyttat uttaget. Det verkar dumt att hålla på med rörkrökar hit och dit när rätt lösning är just att flytta uttaget till en bättre plats.
Vart ska ventilationsröret egentligen?
Vart ska ventilationsröret egentligen?
Tack för rådet. Vi ska ringa elektriken imorgon. Vi körde fast pris på fix av el i kök, vi får se om det kan gå på detta....tommib skrev:
Röret ska bara upp och sen vä och hö, Det är recirkulation med kolfilter.
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Frågan är varför de satte ett fast uttag så tidigt? Det smartaste är ju att dra kabel och ha en rejäl extra slinga utanför vägg så man kan placera och skruva fast uttaget när fläkten är på plats.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
För att bli färdiga antaglien.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden