hej!
det har visat sig att uttagets placering som elektriken valt var inte bra. Om vi väljer 65 cm ovanför diskbänken får vi hänga så den ligger precis kant i kant med uttaget. Ventilationsröret måste då göra en böj ut på ca 6cm direkt efter den spänns på.
Det uppenbara är att ringa elektriken o be de flytta men med tanke på att det kan ta en stund såhär på sommaren tänkte jag det kanske finns någon med en fiffig lösning som vi kan ta testa med detsamma så är det löst innan vi ens behöver kontakta elektrikern.
Så fiffiga lösningar efterlyses!
halvmåneformad ventilationsrör.... ?
 
  • Eluttag placerat på vägg mellan köksskåp, 65 cm ovanför diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Inga lagliga fiffiga lösningar. Jag hade bara flyttat uttaget. Det verkar dumt att hålla på med rörkrökar hit och dit när rätt lösning är just att flytta uttaget till en bättre plats.

Vart ska ventilationsröret egentligen?
 
tommib tommib skrev:
Inga lagliga fiffiga lösningar. Jag hade bara flyttat uttaget. Det verkar dumt att hålla på med rörkrökar hit och dit när rätt lösning är just att flytta uttaget till en bättre plats.

Vart ska ventilationsröret egentligen?
Tack för rådet. Vi ska ringa elektriken imorgon. Vi körde fast pris på fix av el i kök, vi får se om det kan gå på detta....

Röret ska bara upp och sen vä och hö, Det är recirkulation med kolfilter.
 
Frågan är varför de satte ett fast uttag så tidigt? Det smartaste är ju att dra kabel och ha en rejäl extra slinga utanför vägg så man kan placera och skruva fast uttaget när fläkten är på plats.
 
För att bli färdiga antaglien.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.