Mulan skrev:
Har sett en variant som Puusteli Kök har. Man fäller upp en dosa med tup 4 kontakter ur bänskivan. När man inte behöver den så trycker man när så den klickar i (typ som en fjäder). Då är den säker från fukt & allt. Snyggt på ovansidan med. Frågade elkillen hos oss om vi kunde få sådan, men han hade aldrig sett detta. JAG VILL HA!!!

Nu blir det infällt i skåpet där vi har ugn / micro samt under skåpen.

Om du tänker på dessa
port_prinzip_01.jpg
så hittar du sådana infällda uttag hos (bl a?) http://www.schulte.com

//Marge II

beritmaria skrev:
Gör inte samma miss som vi upplever att vi gjort, och tagit hål i kaklet.

Finns massor med snygga bänkbelysningar med inbyggda kontakter att sätta under skåpen. Alternativ sätta uttag där.

Under skåpen är min definitiva rekommendation.
Vad är det för nackdelar med att ta hål i kaklet?

Vi planerade alla uttag innan vi kaklade. Dels för att kunna ha dom i rätt höjd för el-prylarna (så dom döljs bakom grejerna)så man slipper se kontakterna och sladdarna i onödan och sen för att få rätt antal och det underlättade då vi har kakel upp till tak och över alla skåp m.m.Vi har två uttag uppe vid taket till tv:n som döljs av öppna hyllor för kokböcker, och på väggen där vi skulle ha kaffebryggare och brödrost och där man kunde tänka sig att stå för att göra vissa saker..
Men vi har ju också under skåpen.Men dom använder man ju bara tillfälligt (ladda någon mobil). Jag gillar inte att se sladdar hänga ner... :)

nikasp
Jag har ett stort bar-/serveringshål i väggen på 130x70 cm. Det blir alltså en 130 cm lång skiva och under den (på insidan) blir det dels en ljuslist och 2 st 2-uttag. Kommer att vara lätta att komma åt och syns knappt. Det blir kakel men det är proffs som bygger åt mig så jag litar på att det blir bra. Ca 1 vecka kvar. I helgen ska köket monteras upp och imorgon ska gasledning och vatten dras om. Fasen vad skönt att få flytta in.

Marge II:  Den el dosan var riktigt snygg, Har du en aning om vad den kostar? går den få tag på hos någon Svensk återförsäljare eller måste man köpa den direkt från Schulte?.
Vill HA!!!

grunch skrev:
Marge II:  Den el dosan var riktigt snygg, Har du en aning om vad den kostar? går den få tag på hos någon Svensk återförsäljare eller måste man köpa den direkt från Schulte?.
Vill HA!!!
Hej!

Tror att du kan få tag på dem via köksleverantörer samt t ex hos Ahlsells. Vet ej priset men tror mig ha hört runt 1800-2000 kr (kan dock vara helt ute och cykla  :-/)

//Marge II
P.S Ursäkta att svaret dröjt

Var i kontakt me www.gotessons.se som hänvisade till kinnarps som finns där jag bor.
Han nämde ett riktpris på 2700 kr för rostfritt och tre uttag.

Hejsan!

Finns ett sortiment för "hemanvändare" också. På www.gotessons.se finns det en prislista med billigare Powerports också. Skrev i någon tidigare tråd att jag har en sådan hemma som funkar klockrent. Syns inte när du inte använder den och inte heller när du använder den ;)

Hoppas det hjälper...

Johan Gunverth skrev:
Har själv dragit 6 grupper till köket av den anledningen. Det går inte att köra två apparater på samma säkring utan att den löser ut.
Hur har du kopplat dessa grupper? Behöver lite tips om hur man bör dela upp maskiner och uttag.

Redigerat:
-MH- skrev:
Hur har du kopplat dessa grupper? Behöver lite tips om hur man bör dela upp maskiner och uttag.
Ja, det är alltså 6 st separata 10A automatsäkringar, jämnt fördelade på faserna i elcentralen. De är sedan matade till uttag i köket och i vissa fall matade vidare till ytterligare uttag. Inget magiskt i detta. Din elektriker vet precis hur man skall göra.

Hur har du kopplat kyl/frys/diskmaskin i köket, har du de på ytterligare några säkringar eller delar du de med de sex säökringar som går till uttagen? Kan du inte berätta vilka säkringar som går till vad i köket?

-MH- skrev:
Hur har du kopplat kyl/frys/diskmaskin i köket, har du de på ytterligare några säkringar eller delar du de med de sex säökringar som går till uttagen? Kan du inte berätta vilka säkringar som går till vad i köket?
6x 10A till apparatuttag spridda över hela köket. De flesta finns på ett ställe vid en arbetsbänk där också alla storförbrukare finns.
1x 10A till kyl via personskyddsautomat. Ej via standard-JFB
1x 10A till kyl/frys via personskyddsautomat. Ej via standard-JFB
1x 16A till ugn och gasspiständning
1x 10A till mikrovågsugn
1x 10A till köksfläkt
1x 10A till diskmaskin (förberedd för 3x16A)
1x 10A till belysning
förberett 3x16A till ev. framtida spis. Har gas idag,

Anledningen till att jag har så många säkringar totalt är att jag fick tag på en lätt begagnad industricentral fullproppad med automatsäkringar. Tror det var 88 st 10A och av dessa är en del utbytta mot annat som personskyddsautomater (för VP, frysbox, kyl och kyl/frys), åskskydd, 3x JFB m.m.

Tack, du hade alltså 6 säkringar bara till uttagen... ;-) Okej, då är jag med. Själv täntke jag ungefär så här:

Går bara till köket:
3x16A: Spis
1x10A: Diskmaskin
1x10A: Fläkt + en hörnbox med uttag
1x10A: En hörnbox med uttag
1x10A: Kyl + en hörnbox med uttag

Blandat med restebn av huset:
Belysning och ett golvuttag.

Har ingen JFB alls. Borde jag köra kylen på en egen säkring, och sätta två hörnboxar på samma 10A-säkring?

Angående den nedfällda "evoline" som ni nämde fanns på gotessons. Jag köpte en sådan med 3 uttag på ebay ifrån tyskland och gav ca 700kr med frakt dock så var "locket" i silver färgad plast och inte i rostfritt (som var nästan dubbelt så dyrt) har sätt in den i köksön som är ca 1 m djup som är byggd av ikea stommar. Hålet gjordes bakom skåpena där det är tomrum. Den fungerar toppen bra.

Skulle vilja föreslå 16 A till bänkuttagen. Den senaste vattenkokaren jag tittade på var på över 3 kW. Moderna automatsäkringar bryter dessutom relativt snabbt vid överlast så det finns inte så mycket extra marginal vid 10A.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.