17 275 läst ·
49 svar
17k läst
49 svar
Eluttag under diskbänk
Är senaste bilden tagen i utrymmet under diskbänksskåpet, dit eventuellt läckage skulle rinna ut? Då kommer ju dosan eventuellt ligga i vatten vid läckage (nu verkar det iofs som att det ligger en kabel under som lyfter upp den, men ändå). Finns där något som förhindrar att vattnet rinner ner under parketten?
Nej, inte bakom diskmaskinen. Ofta sätts DM uttaget under vasken, sidan om DM.E elmont skrev:Regelmässig eller ej, vad skulle det vara för problem med dosan liggande där den ligger? Att den ligger löst gör ju det bara enkelt att vid ev arbete dra fram den och arbeta med den. Betydligt enklare än att ha den bakom diskmaskinen, bakom diskmaskinen ska det inte sitta dosor/uttag. och att det sitter uttag i skåpet under diskbänken är helt enligt reglerna, det är tom så att det är där det SKA sitta uttag för tex diskmaskin så att man kan göra maskinen spänningslös INNAN man börjar att dra fram den. Och elinstallationen ska anpassas efter NORMAL användning av utrymmet och att det slafsas med vatten under diskbänken är knappast normalt.
Men jag tror nog du vet allt detta redan, kanske bara ska retas med TS lite.?
För du kan inte mena att det ser finns och professionellt ut så?
Jag vet inte riktigt om jag förstår invändningen. Jag varken kan eller får göra det bättre själv, det är därför jag anlitar yrkesmän. Jag har inte haft någon anledning att misstro dem, men som lekman reagerar jag på att det verkar konstigt att lägga en splitterdosa för el direkt på golvet precis under diskbänk och strax bredvid diskmaskinen. Om ett plötsligt större läckage uppstår på endera stället så är det stor risk att ganska mycket vatten hinner samlas kring dosan. Om det är diskmaskinen som går sönder så funkar förhoppningsvis den automatiska avstängningen, men elektronik funkar inte alltid som man vill. Jag antar att jordfelsbrytaren räddar situationen, men ska den ens kunna uppstå tänker jag.E El-Löken66 skrev:
Visst litar jag på elektrikern, men det händer att även personer som verkar kunniga och pålitliga ibland tar genvägar för att bli klar med jobbet med "lagom" ansträngning. Att jag frågar om andras åsikter, inklusive andra yrkesmäns, är väl inte så konstigt. Är det inte det som är poängen med ett forum som detta?
Redan vid första besöket hade byggfirman med sig rörmokare och elektriker, men planskisser och annat har förstås ändrats en del under resans gång. Min uppfattning har varit att byggfirman har haft koll på vad som ska göras och när, men det kan förstås tänkas att det ibland går lite för snabbt.
Hej, det var ingen invändning, blott en ja/nej-fråga.magnushj skrev:
Jag vet inte riktigt om jag förstår invändningen. Jag varken kan eller får göra det bättre själv, det är därför jag anlitar yrkesmän. Jag har inte haft någon anledning att misstro dem, men som lekman reagerar jag på att det verkar konstigt att lägga en splitterdosa för el direkt på golvet precis under diskbänk och strax bredvid diskmaskinen. Om ett plötsligt större läckage uppstår på endera stället så är det stor risk att ganska mycket vatten hinner samlas kring dosan. Om det är diskmaskinen som går sönder så funkar förhoppningsvis den automatiska avstängningen, men elektronik funkar inte alltid som man vill. Jag antar att jordfelsbrytaren räddar situationen, men ska den ens kunna uppstå tänker jag.
Visst litar jag på elektrikern, men det händer att även personer som verkar kunniga och pålitliga ibland tar genvägar för att bli klar med jobbet med "lagom" ansträngning. Att jag frågar om andras åsikter, inklusive andra yrkesmäns, är väl inte så konstigt. Är det inte det som är poängen med ett forum som detta?
Redan vid första besöket hade byggfirman med sig rörmokare och elektriker, men planskisser och annat har förstås ändrats en del under resans gång. Min uppfattning har varit att byggfirman har haft koll på vad som ska göras och när, men det kan förstås tänkas att det ibland går lite för snabbt.
Det övriga håller med om i stort.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Visst hade det kunnat göras bättre, dock beroende på vilka förutsättningar som fanns för att göra det bättre.
Man behöver inte ta hänsyn till vattenläckage - det är ingenting normalt. Men kan man enkelt förhindra att ett vattenläckage även drabbar elinstallationen så är det ju bra.
Jag skulle aldrig lämna en dosa sådär på golvet och dra "lösa" installationskablar till anslutningspunkterna. Det borde finnas plats att sätta dosan på väggen i diskbänksskåpet?
Av det som framgår är det svårt att hävda direkta fel, men jag tycker det slirar en del på på god elsäkerhetsteknisk praxis. Det kan vara värt att syna närmare.
Man behöver inte ta hänsyn till vattenläckage - det är ingenting normalt. Men kan man enkelt förhindra att ett vattenläckage även drabbar elinstallationen så är det ju bra.
Jag skulle aldrig lämna en dosa sådär på golvet och dra "lösa" installationskablar till anslutningspunkterna. Det borde finnas plats att sätta dosan på väggen i diskbänksskåpet?
Av det som framgår är det svårt att hävda direkta fel, men jag tycker det slirar en del på på god elsäkerhetsteknisk praxis. Det kan vara värt att syna närmare.
Ja, precis, det riskerar ju att samlas vatten runt den om ett plötsligt läckage skulle uppstå, till exempel om det forsar ut vatten från diskmaskinen och autoavstängingen inte hinner med eller strejkar.J JSten skrev:Är senaste bilden tagen i utrymmet under diskbänksskåpet, dit eventuellt läckage skulle rinna ut? Då kommer ju dosan eventuellt ligga i vatten vid läckage (nu verkar det iofs som att det ligger en kabel under som lyfter upp den, men ändå). Finns där något som förhindrar att vattnet rinner ner under parketten?
Vid ett läckage så kommer vattnet förr eller senare nå mattkanten och börja rinna ut under socklarna på trägolvet och därmed bli synligt i köket. Men innan dess kan det som sagt ha omringat eldosan på golvet. Jag tycker det känns som en konstig och potentiellt farlig lösning även om den förstås är praktisk.
I så fall är svaret alltså nej, och även om jag hade kunnat det så hade jag inte fått det eftersom jag inte är elektriker. Det är just därför jag anlitar yrkesmän som jag hoppas kan sin sak. Men som lekman reagerar man ibland på sådant som verkar konstigt eller felaktigt, och då vänder man sig till forum som detta för att få hjälp.E El-Löken66 skrev:
Ang stoppet i maskinen. Kolla så tömningsslangen har fritt flöde ut i vattenlåset.magnushj skrev:
Japp, första inlägget, tack för välkomsthälsningen! Och tack för så många snabba svar, jag är mäkta imponerad!
När det gäller vattensäkring så ligger det en plastmatta med uppvikta kanter längs hela väggen, inklusive under kyl och frys, och genomföringarna tror jag är gjorda enligt branschregler. Det är jag inte så orolig för, men borde jag även lägga in en matta i skåpet för att skydda det? Går det i så fall att kombinera med Ikeas elektiska lådöppnare?
Vad beträffar elen så tyckte jag först och främst att det verkade som en risk att ventilen om några år blir otät och börjar droppa ner på uttaget. Det är nydragen el och vi sätter in en ny elcentral med jordfelsbrytare, så det är nog ingen livsfara, men det känns inte som en särskilt smart lösning. Och om jag behöver rensa i vasken så måste jag dra ur alla sladdar och slå av säkringen. Ingen omöjlig uppgift på något sätt, men varför behöva krångla så mycket? (Ja, krångel för mig då, för byggarna var väl detta den enklaste lösningen.)
Men när jag ändå har fått upp ångan så kapar jag min egen tråd och lyfter upp nästa orosmoment: Matningen till köket från centralen går under huset och upp genom trägolvet och mattan till en fördelardosa som i sin tur matar vidare till kyl, frys, uttag för diskmaskin och annat, diskbänksuttag samt möjligen också häll och ugn. Inga problem med det, men just nu ligger fördelardosan på golvet under diskbänksskåpet. Så kan det väl inte lämnas? Kanske var tanken att den skulle sättas upp på väggen bakom diskmaskinen (det borde väl vara okej?) men så gavs inte den informationen vidare till rörmokaren som installerade diskmaskinen i går.
På tal om diskmaskinen (Grundig) ja... Den får inget vatten. Ikeas Knycklan (automatiskt vattenstopp) är påslagen och lyser grönt. Några idéer?
När jag hjälpte svärfar m hans kök så ville inte maskinen varken tömma eller fylla.. host host visade sig att var tänkt att jag skulle skära bort en flärp i vattenlåset som täckte anslutningen. I all hast så hade jag bara tryckt på tömningsslangen utan att kolla att det fanns någonstans för vattnet att rinna igenom i låset. Skar upp hålet. Allt löst. Host host.
Funderar på vad det är vi ser på den sista bilden. Det ser ut som ett "bakben" på diskmaskinen men den står ju inte på nåt plasttråg. Ser inte heller att det är fuktsäkrat under skåpen om nu inte parketten är en del av fuktsäkringen.
TS skrev:D Dublin skrev:
Så jag antar att det inte är parkett, utan nämnda matta man ser?magnushj skrev:
Är detta ovanligt? I mitt kök har jag motsvarande lösning (lös kopplingsbox) men då liggande ovanpå överskåpen för fördelning av 220v till bänkbelysningar och köksfläkt. Dock med den skillnaden att detta kök gjordes för 20 år sedan.
Bifogar bilder på fuktsäkringen.D Dublin skrev: