Hej,

Jag har detta uttaget på sidan av mitt badrumsskåp, kan jag använda det för att koppla in en tvättmaskin?

Behöver det vara någon speciell tvättmaskin? Kan jag göra det själv eller behövs det en installatör?

Tack på förhand!

Mvh

Per

• bild 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen är det olämpligt. Det beror på hur badrumsskåpet är konstruerat. Det kanske sitter en isolationstransformator i det som skapar ett skyddsseparerat uttag, och det tål inte hur mycket som helst.

Det finns fler saker än själva inkopplingen av TM som behöver beaktas, t.ex placeringen av TM i förhållande till dusch och jordade föremål etc så egentligen är det ett jobb för en elinstallatör.

Tidigare ägaren av lägenheten drog vatten så att man enkelt kan koppla in tvättmaskin. Vore det inte konstigt om han lät bli att även dra el? Om detta uttag inte är till tvättmaskin förstår jag inte riktigt dess användningsområde, kan någon assistera mig med det?

såna uttag som sitter på badrumsskåp brukar ju vara till för rakapparat, hårtork och liknande. Ibland styrs de t.o.m av strömbrytaren för lampan. Tvättmaskinsanslutningen bör ha ett eget uttag eller en anslutningsdosa. Sen är det såklart möjligt att tidigare ägaren hade kopplat in tvättmaskinen där. För att avgöra hur lämpligt det är så behöver man veta placering i förhållande till dusch/badkar o.s.v.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Bo: jag bjuder på glass om du kan uppbringa en badrumsarmatur med skyddstransformator som ger 230V och jordat uttag :)

============

I teorin borde ett sånthär uttag fungera bra för en tvättmaskin, även om det antagligen är lite bakvänt placerat i en del fall. I praktiken kan det dels som uno83 säger vara kopplat över lampströmbrytaren, och dessutom kan det kanske (??) vara lite för klena kablar i skåpet.

Om det är minst 1,5mm2-ledare hela vägen till uttaget och om det finns ström i uttaget även med alla lampor släckta så borde det vara okej.

Tvättmaskinen behöver inte vara speciell på något sätt. Alla som säljs för privatbruk idag har vad jag vet vanlig stickpropp.

Om du köper en begagnad tvättmaskin som är relativt gammal (>20 år, kanske?) så kan det kanske vara värt att kolla att den går att köra på enfas. Detta gäller om det inte finns någon vanlig stickpropp på maskinen. Förr var det vanligt att man körde mer än en fas till tvättmaskiner för att vattnet skulle kunna värmas snabbare, nu är tricket istället att de inte tvättar med sådana stora mängder vatten...

OBS: ett sånt uttag får bara finnas i badrum om det är kopplat via en jordfelsbrytare. (Detta förutsätter kanske att det faktiskt är ett badrum, om det däremot är en toalett utan dusch/badkar (= ej våtrum formellt sett) så kanske det finns andra regler för äldre installationer).

• Gilla
hper
  • Laddar…
Tack för svar. Uttaget sitter på andra sidan rummet från duschen och är minst 1.5meter därifrån.

Finns det något sätt jag kan testa om uttaget fungerar med just en tvättmaskin? (Hårtork och laddare till hårtrimmer fungerade ej)

Tvättmaskiner brukar inte anslutas till badrumsskåpet, dom ska ha en egen anslutningspunkt avsedd för tvättmaskiner. Detta, om det är gjort av en elinstallatör, brukar också indikera en lämplig plats för TM. Vad vet vi om förra ägarens kunskaper om en lämplig installation här?

Om inte uttaget verkar fungera kanske du behöver tända lyset?

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Fungerar inte hårtorken lär inte tvättmaskinen fungera heller, uttaget vet inte vad som pluggats i...

• Gilla
yxis
  • Laddar…
tycker tyvärr att det inte ser ut som ett uttag gjort för TM, säkrast är att ta hem en certifierad elektriker.

• Gilla
hper
  • Laddar…
Om inte ens laddare till trimmer fungerar i uttaget så är det nog helt enkelt inte inkopplat.

Förra ägaren faktiskt hade tillräcklig koll för att veta att det inte finns jordfelsbrytare och/eller inte skyddsjord framdraget, och har därför antagligen inte kopplat in uttaget.

Det kan också vara så att förra ägaren inte hade koll på nåt alls och att uttaget inte blev inkopplat av en slump.

(Du provade väl med lampan tänd?)

Nåväl, hur som helst så bör en elektriker ta en allmän titt på läget för att säga mer.

• Gilla
hper
  • Laddar…
Tack för alla inlägg och svar. Verkar som om de flesta här inne anser att jag ska ta hem en elektriker.

Vet inte om denna fråga strider mot forumregler, men om någon Stockholmsbo som svarat i denna tråd har någon elektriker att rekommendera så skicka ett PM, tack.

O
Kolla om det inte finns en jfb i badrumskåpet.

Men oavsett så känns det inte optimalt att placera tm i det uttaget.

yxis skrev:
Förr var det vanligt att man körde mer än en fas till tvättmaskiner för att vattnet skulle kunna värmas snabbare, nu är tricket istället att de inte tvättar med sådana stora mängder vatten...
Jag som trodde att tricket idag var att hålla på i en halv evighet per tvätt... :thumbdown:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.