Hej!
Jag och min sambo tittar på lägenheter och hittade en som har duschkabin + tvättmaskin och vi skulle istället vilja ställa dit ett badkar (om vi nu köper lägenheten).
Det jag då undrar över är hur vi ska göra med elkontakten till tvättmaskinen som då hamnar precis ovanför badkaret, på väggen mitt emot duschen, för det känns inte helt säkert att ha det där?
Kan man bara täcka över det på något sätt? Och finns det möjlighet att dra om elen om vi vill sätta ett uttag någon annan stans, utan att bryta upp kaklet?

Jag bifogar en bild på badrummet.

• Badrum med duschkabin, tvättmaskin, handfat, spegelskåp och kaklade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du sätter ett badkar där, så måste uttaget tas bort. Eluttag måste sitta minst 60 cm från en badkarskant (och 120 cm från dusch, räknat från munstycket). Jag är osäker på det ens får finnas en kopplingsdosa i det läget. I så fall måste trådarna dras ur dosan också. Men troligen är det OK med en dosa med bra täthetsklass där. I så fall kan man dra ut en utanpåliggande kabel till lämpligt nytt läge för ett uttag. Rent tekniskt och säkerhetsmässigt är det troligen möjligt. Men det blir ju inte snyggt. En dosa med tillräcklig täthet måste bli utanpåliggande. Att bara sätta ett doslock med kabelutgång över dosan i väggen blir inte tätt nog.

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.