8 239 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Eluttag slår gnistror
Att där är omedelbar brandfara! Stäng av strömmen, antingen via säkring eller huvudbrytare, och ring en elektriker fort som ögat.
1. Inspektera okulärt. Slitna kontaktytor?P pontaxie skrev:
2. Mät spänning. Förväntade värden?
Om ja, gå till 3.
3. Bryt och blockera gruppen som matar uttaget, mät så ingen spänning finns och mät sen för kontroll av spänningsprovare.
Nu får du fylla i lite själv.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Att det blixtrar till när du kopplar in något i uttaget är ju helt normalt, men blixtrar det i uttaget när du har något inkopplat så bör du följa ricebridges' råd...
Mitt bästa råd (är beredd på en massa mothugg från andra forum medlemmar här inne, men det tål jag)
Innan du slänger ut en fråga ang en skoluppgift på ett forum så gör först det här i tur och ordning
1) Lyssna på lektionerna vad läraren säger (den frågan har med all sannolikhet något att göra med vad ni gått igenom tidigare)
2) Läs i läroböckerna (oftast hittar du svaret där)
3) Diskutera med dina klasskamrater (ni kan kanske hjälpa varandra till att komma fram till något vettigt)
4) Prata med din lärare (denne kan säkert få in dig på rätt spår genom att ställa kompletterande frågor så att du kan få förståelse för orsak och verkan)
Hade någon av mina elever bara slängt ut frågan på ett forum utan att först ha följt de här stegen så hade jag blivit väldigt besviken
Jag hade känt att antingen hade jag misslyckats som pedagog, eller så vill eleven bara glida igenom utbildningen utan att anstränga sig
Innan du slänger ut en fråga ang en skoluppgift på ett forum så gör först det här i tur och ordning
1) Lyssna på lektionerna vad läraren säger (den frågan har med all sannolikhet något att göra med vad ni gått igenom tidigare)
3) Diskutera med dina klasskamrater (ni kan kanske hjälpa varandra till att komma fram till något vettigt)
4) Prata med din lärare (denne kan säkert få in dig på rätt spår genom att ställa kompletterande frågor så att du kan få förståelse för orsak och verkan)
Hade någon av mina elever bara slängt ut frågan på ett forum utan att först ha följt de här stegen så hade jag blivit väldigt besviken
Jag hade känt att antingen hade jag misslyckats som pedagog, eller så vill eleven bara glida igenom utbildningen utan att anstränga sig
U Uffe A skrev:Mitt bästa råd (är beredd på en massa mothugg från andra forum medlemmar här inne, men det tål jag)
Väldigt bra tips! I det här fallet var det en sån enkel uppgift som att göra ett inlägg i ett forum för att se vad gör typ av respons man får och förstå hur det fungerar (för att senare kunna använda det i arbetslivet).U Uffe A skrev:Mitt bästa råd (är beredd på en massa mothugg från andra forum medlemmar här inne, men det tål jag)
Fler elever...samma klass?
https://www.byggahus.se/forum/threads/golvvaerme-skolupgift.393890/#post-3909071
https://www.byggahus.se/forum/threads/golvvaerme-skolupgift.393890/#post-3909071
Hälsa din lärare och säg till denne att uppgiften var genialiskP pontaxie skrev:
Men tyvärr förstörde jag den (alt att du var för snabb med att berätta vad den verkligen gick ut på)
Är säker på att din lärare ville få er uppmärksamma på att bara källkritiska och inte lita på allt som ni kan hitta på nätet
Lycka till med dina studier och hoppas (är säker på) att du kommer att trivas med ditt framtida yrke
Redigerat:
Använd skyddshandskar och skyddsglasögon , så du inte får gnistor i ögonen eller på händerna.P pontaxie skrev:
Sätt upp en skylt bredvid uttaget med texten " Varning Gnistrande Uttag "
Ironi
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden