Hej!
Kan man sätta eluttag/strömbrytare på fasat kakel? Uttaget kommer ju inte sitta tätt mot kaklet hela vägen. Är det ett problem? Kommer det se skit ut? Kan det vara farligt (vatten kan komma in)?
Kaklet är redan inköpt och nu börjar jag fundera på hur jag ska lösa eluttagen. Lite sent inser jag!
Kan man sätta eluttag/strömbrytare på fasat kakel? Uttaget kommer ju inte sitta tätt mot kaklet hela vägen. Är det ett problem? Kommer det se skit ut? Kan det vara farligt (vatten kan komma in)?
Kaklet är redan inköpt och nu börjar jag fundera på hur jag ska lösa eluttagen. Lite sent inser jag!
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
Estetiskt är det inte så mycket att göra om det kommer på en kant. Däremot elektriskt så kan du skaffa VP2 dosor eller liknande där du kan skruva ut ringen. På så vis kan du få uttaget att ligga dikt mot ringen, således blir det "tätt" ändå.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
På den ena väggen ska det inte vara några väggskåp.
Där finns tre alternativ:
1. Sätta lampknappen på kaklet.
2. Sätta lampknappen ovanför kaklet vilket blir väldigt högt (ca 1,5m)
3. Inte kakla hela bänkskivans längd
Testade att lägga ut kakelplattorna och lägga ett uttag på och jag tyckte faktiskt det såg helt ok ut. Fasen är inte så hög. Det blir nog alternativ 1.
På den andra väggen skulle det väl gå att flytta uttaget och sätta det under väggskåpet, men det lär medföra en del bilande i betong som jag helst slipper.
Där finns tre alternativ:
1. Sätta lampknappen på kaklet.
2. Sätta lampknappen ovanför kaklet vilket blir väldigt högt (ca 1,5m)
3. Inte kakla hela bänkskivans längd
Testade att lägga ut kakelplattorna och lägga ett uttag på och jag tyckte faktiskt det såg helt ok ut. Fasen är inte så hög. Det blir nog alternativ 1.
På den andra väggen skulle det väl gå att flytta uttaget och sätta det under väggskåpet, men det lär medföra en del bilande i betong som jag helst slipper.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Beror väl på hur vänskapskretsen ser ut, jag har ett par elektriker i min och de har en otrolig förmåga att notera minsta miss (de säger inget men jag ser hur deras blick stannar till när de sveper över rummet...mycke_nu skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Det är väl en vanlig yrkesskada, jag är nog likadan själv, och sannolikt funderar du väl själv omedvetet lite över om inställt emisivitetsvärde verkligen är rimligt när du på fritiden ser ett termofotografi (låt vara att du kanske inte råkar på sådana när du är på besök hos vänner), eller vad det nu är som genererar inkomst i familjen nu för tiden...
/U
/U
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Visst är det en yrkesskada...
Jag kan inte komma hem till folk och se en sned kökslucka utan att börja justera dem...
Jag synar alltid plattsättningar...
MEN att påstå elektriker är värre än andra "tack vare/på grund av yrkesstoltheten" var lite löjligt.
Få dig själv att framstå som guds gåva och inga andra hantverkarkategorier har någon stolthet. Hhmmm... :x
Jag kan inte komma hem till folk och se en sned kökslucka utan att börja justera dem...
Jag synar alltid plattsättningar...
MEN att påstå elektriker är värre än andra "tack vare/på grund av yrkesstoltheten" var lite löjligt.
Få dig själv att framstå som guds gåva och inga andra hantverkarkategorier har någon stolthet. Hhmmm... :x
Prova att sova en stund till och vakna på rätt sida Paul.Paul-Staffanstorp skrev:Visst är det en yrkesskada...
Jag kan inte komma hem till folk och se en sned kökslucka utan att börja justera dem...
Jag synar alltid plattsättningar...
MEN att påstå elektriker är värre än andra "tack vare/på grund av yrkesstoltheten" var lite löjligt.
Få dig själv att framstå som guds gåva och inga andra hantverkarkategorier har någon stolthet. Hhmmm... :x
Ni hantverkare skulle bara veta hur jobbigt vi hemmafixare som är bäst på allt har det. Vi ser snea plattor, vilset kök, eldosor, knasiga vvsinstallatationer, dåligt plåtjobb, krokiga snickerier när man är hos andra. Man kan inte gå hemifrån längre pga andras byggslarv. Tänk bara om man råkar passera något av dessa massproducerade lägenhetskomplex som byggs överallt nu, man behöver ju gå i terapi i veckor efteråt.
Det är faktiskt fel på nästa alla bilder. Speciellt rörliga.ullberg skrev:Det är väl en vanlig yrkesskada, jag är nog likadan själv, och sannolikt funderar du väl själv omedvetet lite över om inställt emisivitetsvärde verkligen är rimligt när du på fritiden ser ett termofotografi (låt vara att du kanske inte råkar på sådana när du är på besök hos vänner), eller vad det nu är som genererar inkomst i familjen nu för tiden...
/U
Klicka här för att svara



