Men är priset så bra då? Du får ju ett Renova för crygt 130 kr tror jag?

Jag skulle inte köpa ett Jula "nonamebrand" för det priset.

Det som brukar vara dåligt på billiga uttag är petskyddet som antingen är trögt från början eller blir det efter något år. Det var någon som skrev här för några år sedan "Inget fel på Malmbergs uttag så länge man inte slarvar bort den medföljande klubban att slå i kontakterna med". Men det varierar med tiden. Ibland har lågpristillverkarna lyckats, ibland misslyckats. Och ibland mäker man inte misslyckandet förrän efter ett par år.

OK, om det då bara är ett 29 kr uttag som man chansar på, så kan det vara frestande, om man behöver många, men inte med ett uttag som kostar 80% av ett märkesuttag.

Sedan är det vanligt med dåliga anslutningsklämmor på lågprisuttag, struligt få tråden att sitta, risk för glappkontakt osv.

H hempularen skrev:
Det som brukar vara dåligt på billiga uttag är petskyddet som antingen är trögt från början eller blir det efter något år. Det var någon som skrev här för några år sedan "Inget fel på Malmbergs uttag så länge man inte slarvar bort den medföljande klubban att slå i kontakterna med". Men det varierar med tiden. Ibland har lågpristillverkarna lyckats, ibland misslyckats. Och ibland mäker man inte misslyckandet förrän efter ett par år.

OK, om det då bara är ett 29 kr uttag som man chansar på, så kan det vara frestande, om man behöver många, men inte med ett uttag som kostar 80% av ett märkesuttag.
Jag gjorde faktiskt den missen själv. Vi var naturligtvis fattiga när vi flyttade in så ett uttag som var sprucket bytte jag ut till Malmbergs. Efter några år av svärande så fick jag byta ut det igen till Eljo (numer Schneider).

Oavsett hur man räknar så är det billigare att köpa ett dyrt uttag, än först ett billigt, och sedan samma dyra man kunde köpt från början. Mitt liv är för kort för att ta risken när det bara rör sig om några tior per uttag.

P.S Jag har faktiskt kvar ett Malmbergs 4-uttag på vinden som fortfarande fungerar utan anmärkning vad gäller petskyddet. Man missade nämligen att montera petskydd på en av brunnarna, så den är det inga problem att använda... Malmbergs gör en del helt OK grejjor. Men uttagen är skräp!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.