Det här var en intressant tråd. Hoppar in så här ett år senare med mina funderingar. Mitt planerade kök ska byggas i ett gammalt timmerhus utan reglar på insidan, så det finns inte utrymme för infälld el. Har inte tänkt ha överskåp, endast öppna hyllor, sp det blir inte belysning som vanligen sitter under skåp. Bifogar bild. Tacksam för tips på placering av eluttag. Har markerat mina egna tankar om uttag. Fick en offert från elektriker som behövde 3 dagar att ordna med elen. Är det rimligt?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Förslag: eluttag på väggen i varje kant. Och strömbrytare för all belysning på samma ställe
Sen lådorna ta fler mindre lådor jag har många 40cm fronter och dom används inte så effektivt så byt ut hälften av 40 mot 20cm som får plats med det mesta och överst dubbla 10cm lådor överallt
Sen är väggskåp sjukt praktiskt så ta en tanke kring det ändå. Köksfläkt?
Sen lådorna ta fler mindre lådor jag har många 40cm fronter och dom används inte så effektivt så byt ut hälften av 40 mot 20cm som får plats med det mesta och överst dubbla 10cm lådor överallt
Sen är väggskåp sjukt praktiskt så ta en tanke kring det ändå. Köksfläkt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Johannes Carlsson skrev:
Förslag: eluttag på väggen i varje kant. Och strömbrytare för all belysning på samma ställe
Sen lådorna ta fler mindre lådor jag har många 40cm fronter och dom används inte så effektivt så byt ut hälften av 40 mot 20cm som får plats med det mesta och överst dubbla 10cm lådor överallt
Sen är väggskåp sjukt praktiskt så ta en tanke kring det ändå. Köksfläkt?
[bild]
Johannes Carlsson skrev:
Förslag: eluttag på väggen i varje kant. Och strömbrytare för all belysning på samma ställe
Sen lådorna ta fler mindre lådor jag har många 40cm fronter och dom används inte så effektivt så byt ut hälften av 40 mot 20cm som får plats med det mesta och överst dubbla 10cm lådor överallt
Sen är väggskåp sjukt praktiskt så ta en tanke kring det ändå. Köksfläkt?
Tack, bra tanke med strömbrytare på vänstea väggen. Jo fläkt har vi funderat på, likaså väggskåp, men det är lågt i tak. Vill ha det "luftigt" och brukar sällan använda fläkt. Öppnar fönstret istället.
[bild]
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Man kan förlägga elkabel i tretexen om man vill så det går med dold dragning om ni ändå sätter panel. Den jag länkade kan man ha med förhöjningsram också. I ett mer rustikt hus är annars Renova serien ganska fin
Schneider har släppt nya utanpåliggande renova uttag som jag tycker är mycket snyggare än vanliga renova uttag
https://www.elkatalogen.se/produkte...u8rno73ZLv7kFiHTiimRLSpRviwgOeJhoCLOsQAvD_BwE
https://www.elkatalogen.se/produkte...u8rno73ZLv7kFiHTiimRLSpRviwgOeJhoCLOsQAvD_BwE
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



