Skulle behöva paralell stag och vinkel ställare för kapning på min ELU 173:a (Osäker på benämningarna)

Funkar några universal delar eller måste man ha tag på orginal ?

Vore toppen med lite alternativa inköpställen.

Finns det någonstan man kan få tag på en manuall till dessa. (pdf vore då smidgast)

Mvh
/Björn

Angående klyvanhållet så är jag ganska säker på att det inte finns några universalanhåll som fungerar. Däremot så kan du nog få tag på original via dewaltåterförsäljare. I nödfall så kan en fastspänd regel fungera som klyvanhåll, var dock försiktigt så att du inte klämmer regeln så att den klämmer ämnet mellan regeln och bakkanten av klingan, då får du lätt kickback. Det bästa är att såga ett hack i regeln, se paint-teckning nedan.

Kapanhållet har jag aldrig sett i verkligheten, så jag vet inte om det finns möjlighet till någon universallösning där. Jag kan tänka mig att original är ganska dyrt. Och sågen är inget under av precision i vilket fall, kanske klarar du dig med själva gersågen?

• sågbord.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaret. Ska se vad man kan tänkas för ge frör orginal delar från dewalt.

Ahh så hacket i bakkanten gör att ämnet för lite mer spelrum ifall regeln sitter lite snett mot klingan ? Tackar för tippset.

"Inget under av precistion" ? Trode att detta var en såg i profsklass men det gällde kanske bara ger funktionen?

Mvh
Björn

Ja precis, tanken är att undvika att regeln spänns fast mellan bakkanten på klingan och anhållet, för då kommer regeln flygande emot dig, hårt och snabbt.

Det är absolut en proffssåg, men mer inriktad mot bygg än mot finsnickeri. Ett kapanhåll på en bordssåg är dessutom ingen höjdare att såga längre reglar med, då är kap/gersågen betydligt smidigare.

Det är mer reglar, panelbrädor och spåns- plywood-skivor jag tänkte använda den till.

Men då är det förmodligen ett "klyvanhåll" som jag får leta upp på iallafall.

Lyckades plocka iohp ett med reservdelar på
http://www.mtmc.co.uk/prodtype.asp?PT_ID=12709652
men då hamnade jag på lite över 900:- exl frakt´...lite dyrt eller?

900 är väldigt mycket i jämförelse med vad de sågarna kostar begagnade på blocket tex. Dock är risken nog stor att det är ungefär så mycket det kostar att köpa originaldelar. Mitt förslag är att slå en signal till industriboden i malmö och höra vad de tar, de är inte jättebilliga, men då får du åtminstone en hum om vad det kostar i Sverige.

Jo det är en blocket såg för 1500:-, så jag kan också tycka att 900:- lite mycket

K
Mitt förslag är att slå en signal till industriboden i malmö och höra vad de tar
Håller med Daniel_n där. Industriboden är duktiga och så får man känslan av att de har ALLT när det gäller såna grejor. Dom är ju auktoriserad verkstad för DeWalt (som ju köpte eller hette Elu innan).

Den aktuella delen DE3473 passar och kostar 612+MOMS viket blir 765:- hos industriboden.
Billigaste online ligger på 38£, tyskarna verkar ligga bäst till på 39euor.
/björn

Redigerat:
Då var det klart! Beställde från goodwinstools UK 595SEK in frakt:D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.