Kopplade om en takdosa i vårt nybyggda hus och såg att elektrikern hade lindat eltejp runt en knippe nollledare. Blottlagt visade det sig att kablarna var avskavda. Får elektrikern verkligen lämna det så?
Öppen takdosa med avskavda elledningar och sammanlindade nollledare säkrade med eltejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom det finns system där man skarvar kabel och använder endast eltejp som isolering så duger det nog även till att isolera en skadad fk. Det förutsätter naturligtvis att det är en tejp av rätt kvalitet och att arbetet är utfört på rätt sätt. Någon risk ser jag inte men det kanske inte är så "snyggt" gjort.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Är det ett nytt hus och dragningen inte är något eftermontage av saker så hade jag krävt att det var just "nytt". I ett nytt hus vill i alla fall jag ha nya grejer, lite därför man köpet ett nytt hus för man vill slippa oroa sig över alla knepiga lösningar som ett äldre hus erbjuder. Men detta är bara min högst personliga åsikt:)

O
Nu är jag inte elektriker men jag tycker det ser rätt amatörmässigt ut i allmänhet. Varför i all världen tvinna ledarna när man använder en modern anslutnigsklämma? Varför knöla in ledarna som ett nystan när man kan ringla in dem snyggt i dosan? Varför inte välja en dosa som har ett montagelock, och sätta tillbaks det efter installation, men innan målaren kommer och kladdar färg över allt? Det mest tragiska är att den som gjort det där får göra det enligt lagen, medan jag som tycker ser fördjävligt ut och skulle gjort det betydligt snyggare inte ens får förlägga ett tomrör.

Alternativet är väl att man kopplar om nollan dvs. klipper av trådarna och gör dom lite kortare , en "manöver" som tar 10 minuter. Om man nu skulle må dåligt av den avskavda isoleringen.

Vad är ett montagelock? och inga dosor kommer med lock. Och det är en takdosa som man troligen ska sätta en "apparat" i. Täcklocken sätter man efter det att målaren gjort sitt för att man ska kunna demontera locket i framtiden utan att skada målningen.

O
E elmont skrev:
Vad är ett montagelock? och inga dosor kommer med lock.
Nu är du väl ändå helt ute och cyklar. Praktiskt taget alla dosor levereras med lock! Hur kan du ha missat det med alla dina år i branschen?

Elektrisk takdosa i plast med centralt rött lock och flera sidoutlopp.

Det röda i mitten är ett lock. Drar man trådar innan målaren kommer så sätter man lämpligtvis tillbaks det så att det inte kommer damm, färg och annat skit i dosan.

Edit: Kika på https://www.elbutik.se/search.html?q=takdosa där 7 av 8 takdosor har ett lock. Det är bara den allra billigaste skräpdosan som saknar lock.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jo då. En del kommer med ”putslock”

Edit: Nu var jag visst tvåa på bollen.

Om man tittar på själva anslutningsklämmorna och dess montage så ser man att några av jordtrådarna och iaf två av dom bruna inte är istuckna i botten på anslutningsklämmorna, ena jorden är instucken ungefär halvvägs.

Så det är inte utfört enligt regelboken/montageanvisning.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om man tittar på själva anslutningsklämmorna och dess montage så ser man att några av jordtrådarna och iaf två av dom bruna inte är istuckna i botten på anslutningsklämmorna, ena jorden är instucken ungefär halvvägs.

Så det är inte utfört enligt regelboken/montageanvisning.
Tycker den typen av skavskada ser oroväckande ut, har du dragit om i befintliga metallrör eller? Du kan ju isolationsprova men det är inte alls säkert du kommer upptäcka något fel på det sättet, röret hade i så fall behövts fyllas med ledande vätska,men det är inget tätt rörsystem så det går inte.

Det bästa du kan göra är nog att dra om alla ledarna och denna gång använda någon form av glidmedel,det finns anpassade för kabeldragning, kommer kabeln ut så där skavd igen är det troligen något hinder inne i röret,du kanske råkat dra en skruv genom eller liknande?

S Slugge skrev:
Tycker den typen av skavskada ser oroväckande ut, har du dragit om i befintliga metallrör eller?
TS skriver att huset är nybyggt, då bör det inte vara ”befintliga metallrör”,
doublepeak doublepeak skrev:
... i vårt nybyggda hus ...

Gissar att skadan kommer från centrumborren i hålsågen. Hursomhelst, tejpa någon ledare förekommer men rätt tejp och lite känsla i pålindandet är en förutsättning. Isolerslang är ett alternativ, om man nu inte byter ut trådarna.

Eller som jag föreslog, klipp av några cm och koppla om. Och nu förstår jag vad du menar Steamboy. Jag hade aldrig hört monteringslock tidigare.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
E elmont skrev:
Jag hade aldrig hört monteringslock tidigare.
Antagligen för att det verkar heta putslock! ;-)

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Gissar att skadan kommer från centrumborren i hålsågen. Hursomhelst, tejpa någon ledare förekommer men rätt tejp och lite känsla i pålindandet är en förutsättning. Isolerslang är ett alternativ, om man nu inte byter ut trådarna.
Kan ju vara såklart men jag har lite svårt att se hur det skulle gå till, minst tre ledare har kraftiga skador på isoleringen, detta bör ju varit tvinnat och kopplat då dosborren kördes alternativt odraget?

Ser att TS skriver nybyggt, då måste något slags misstag skett centralt i dosan, då bör det räcka att göra som elmont föreslår och och klippa ledarna en dryg centimeter från första skadan, är kopparn skadad får man ta mer. Har en känsla av att elmont vet exakt vad som hänt ledarna..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.