Man får ibland elstötar av vattnet i badrummet. Det är alltså inte från blandaren utan från vattnet som kommer från kranen i tvättstället.
Eftersom det är ett tämligen nybyggt hus kallade vi hit elektrikern. Han gjorde en ”provisorisk” jordning genom att lägga en ledning, ca 10 cm lång, mellan vattenröret under tvättstället och eluttaget i kommoden. Han sa att om det inte hjälpte så visste han inte vad som gick att göra. Det verkade fungera en kort period, men nu är fenomenet tillbaka.
Det är vattenburen golvvärme i hela huset, jordfelsbrytare finns. Elektrisk handdukstork i badrummet. Badkar. Spotlights i badrumstaket.
Det känns obehagligt att sätta händerna under vattnet. Kan någon ge ett råd, vad beror det på och hur ska vi gå vidare?
Eftersom det är ett tämligen nybyggt hus kallade vi hit elektrikern. Han gjorde en ”provisorisk” jordning genom att lägga en ledning, ca 10 cm lång, mellan vattenröret under tvättstället och eluttaget i kommoden. Han sa att om det inte hjälpte så visste han inte vad som gick att göra. Det verkade fungera en kort period, men nu är fenomenet tillbaka.
Det är vattenburen golvvärme i hela huset, jordfelsbrytare finns. Elektrisk handdukstork i badrummet. Badkar. Spotlights i badrumstaket.
Det känns obehagligt att sätta händerna under vattnet. Kan någon ge ett råd, vad beror det på och hur ska vi gå vidare?
För några år sedan var jag på ett jobb där dom hade samma fenomen. Där var felet att inkommande PEN hade brunnit av och hela anläggningen tog nolla genom jorden i vattenpumpen som inte var ansluten över någon JFB. Och när belastningen blev nog "sned" räckte vattenpumpen inte riktigt till som ink Pen och vattnet från dusch i och kranar fick en spänningspotensial i förhållande till avloppsvattnet på golv och i tvättställ som man tydligt kunde känna.
Så det första som bör göras är att kolla inkommande pen/nolla/jord.
Så det första som bör göras är att kolla inkommande pen/nolla/jord.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Lite förvånande att elektrikern inte visste vad som gick att göra..............Kan det ens vara så mycket annat än det som redan nämnts. Det gäller ju bara att hitta problemet.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Ja det var konstigt beteende, oavsett så kan ju inte en jordkabel mellan vattenrör och eluttag vara en långsiktig lösning?
Det är ju ett fel någonstans som orsakar fenomenet, det uppstår ju inte bara ström hokuspokus mitt på en vattenledning.
Det är ju ett fel någonstans som orsakar fenomenet, det uppstår ju inte bara ström hokuspokus mitt på en vattenledning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Kan du beskriva obehaget från "elstötarna" lite mer exakt, kittlingar i fingrarna, darrningar, muskelryckningar, en enstaka "stöt" som gör att man ofrivilligt rycker bort handen etc?S Tjej skrev:
Är det endast från denna kran detta fenomen uppstår?
Och du är säker på att det är själva vattnet det kommer ifrån, inte vattenledningar eller kranar?
Rent vatten leder inte ström.
Jag förutsätter att elektrikern gjorde en "allmän hälsokontroll" av elanläggningen utan att kunna mäta upp några potentialskillnader?
Det med stötar eller inte, med eller utan isolerande skor/tofflor på fötterna. Det första du ska göra är att stänga alla säkringar och känna om det blir en stöt, sen kopplas en säkring i taget in och känns efter, helst ska det mätas med en voltmeter inställd på 100V , mellan kran och blött golv, troligtvis har du klinker på golvet. Då först går det att utröna vilken del i anläggningen som åstadkommer detta.
Det är det enda stället som ger stötar, som vi märkt. Elektrikern gjorde någon mätning vid handfatet, men jag är osäker på vad han kom fram till. Han tittade också på några lösa elkablar som hänger bakom värmepumpen, som jag ev trodde kunde påverka, de kommer in genom väggen bakom (se foto). Men han sa att pumpen är jordad. Det sitter en safety switch som är kopplad till pumpen också (se foto).
Brytaren sitter uppochner , har inte med funktion att göra, har du klinker på golvet, stötar med eller utan något på fötterna , är det stötar oavsett på dygnets alla timmar ? Gör som jag skrev så du kan isolera var ev, spänning kommer från
Jag skulle inte vara bekväm med att hålla på att prova med kroppen för att se om fenomenet finns kvar eller försvinner. Låter ju som att det är rejält obehagligt och då borde det gå att mäta fram. Om inte den elektrikern som va på plats kan mäta fram något bör han ha någon annan som han kan få hjälp av att hitta felet.
Som snuttjulle skriver så ska du absolut inte testa med handen... Be en annan elektriker kolla upp vad som är fel, att börja felsöka genom att slå på strömmen och känna med handen kan vara direkt dödligt.