27 032 läst ·
238 svar
27k läst
238 svar
Elstödet ska dras automatiskt från elräkningen
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
för jag har betala båda bilarna.Jonatan79 skrev:
Jag har autogiro på försäkring och allt.
Sen är sambon totalt ointresserad av bil.
Den ska starta när hon ska åka det är gott nog för henne.
sen då jag tjänar så mycket mer än henne så står jag för all kostnad för bilarna.
Då drar hon lite mer lass hemma.
släpkärran står dock på henne.
Om man är sambos eller makar har det ingen betydelse.Fairlane skrev:
Den här regeringen är ju ett skämt. Skatt på skatt på skatt. Och så allmosor i form av bidrag lite godtyckligt här och var. Bränslet ska ner med 1,30. Det gick nyss upp 3 kronor på två veckor, varav 1,50 var skatt. Och så ska vi få tusenlapp i handen att tanka för, varav hälften går direkt in i statskassan.
Vadå gick skatten på bränslet upp senaste två veckorna? Vart finner jag den infon?Keiller skrev:
Den här regeringen är ju ett skämt. Skatt på skatt på skatt. Och så allmosor i form av bidrag lite godtyckligt här och var. Bränslet ska ner med 1,30. Det gick nyss upp 3 kronor på två veckor, varav 1,50 var skatt. Och så ska vi få tusenlapp i handen att tanka för, varav hälften går direkt in i statskassan.
Jag trodde det bara var ökad reduktionsplikt som klev in vid årskiftet som ökade priset och att senaste två veckornas ökning var oljan som en effekt av sanktionerna mot Ryssland.
Hälften, lite drygt, av bränslepriset vid pump är skatt. Om soppan kostar 20 kronor ena dan är skatten en tia. Om priset dagen efter är 23 kronor har skatten höjts med 1,50.H Hazze23 skrev:
Fast varken koldioxidskatt eller energiskatt har ökat senaste två veckorna?Keiller skrev:
Eller menar du att det indirekt är momsen på samma sätt som Kane här ovanför?
Är inte det lite att gripa efter halmstrån för att kasta "skatt" kortet.
Samtidigt säger man väl inte att skatten har höjts om priset på mjölk ökar? Om t.ex. Arla får en ökad produktionskostnad och höjer med 3 kr? Det som är problemet med bränslet är reduktionsplikten.
Fattar. Då är det rätt att den som betalat äger bilen och då bör man ju inte skriva över bilen på frugan för att roffa åt sig bidraget…H Hallerudsbo skrev:för jag har betala båda bilarna.
Jag har autogiro på försäkring och allt.
Sen är sambon totalt ointresserad av bil.
Den ska starta när hon ska åka det är gott nog för henne.
sen då jag tjänar så mycket mer än henne så står jag för all kostnad för bilarna.
Då drar hon lite mer lass hemma.
släpkärran står dock på henne.
H Hazze23 skrev:
För mig är momsen också en skatt.K Kane skrev:
Oavsett om det benämns avgift, moms eller accis är det skatt. Och väldigt ofta är det dubbla och tredubbla skatter på t.ex bränsle och elektricitet.