H
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför skriva 2 fordon på 1 person?
för jag har betala båda bilarna.
Jag har autogiro på försäkring och allt.
Sen är sambon totalt ointresserad av bil.
Den ska starta när hon ska åka det är gott nog för henne.

sen då jag tjänar så mycket mer än henne så står jag för all kostnad för bilarna.

Då drar hon lite mer lass hemma.

släpkärran står dock på henne.

Fairlane Fairlane skrev:
En fördel med att skriva bilen på den som är huvudsaklig brukare är att det är vad försäkringsbolagen brukar kräva, för att man inte ska riskera att bli utan ersättning vid skada. Det är dock mer ett allmänt råd, än ett svar på folks frågor här
Om man är sambos eller makar har det ingen betydelse.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hur är det med A-traktor? De räknas väl inte som bil? (hoppas jag)

nino nino skrev:
Gött å få lite soppapengar till sommarens cruisingar :)
Räcker till en halv tank och 25 mil. Det vill säga en cruisingkväll :D

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Den här regeringen är ju ett skämt. Skatt på skatt på skatt. Och så allmosor i form av bidrag lite godtyckligt här och var. Bränslet ska ner med 1,30. Det gick nyss upp 3 kronor på två veckor, varav 1,50 var skatt. Och så ska vi få tusenlapp i handen att tanka för, varav hälften går direkt in i statskassan.

• Gilla
  • Ledsen
GVR4 och 4 till
  • Laddar…
H
Keiller Keiller skrev:
Den här regeringen är ju ett skämt. Skatt på skatt på skatt. Och så allmosor i form av bidrag lite godtyckligt här och var. Bränslet ska ner med 1,30. Det gick nyss upp 3 kronor på två veckor, varav 1,50 var skatt. Och så ska vi få tusenlapp i handen att tanka för, varav hälften går direkt in i statskassan.
Vadå gick skatten på bränslet upp senaste två veckorna? Vart finner jag den infon?

Jag trodde det bara var ökad reduktionsplikt som klev in vid årskiftet som ökade priset och att senaste två veckornas ökning var oljan som en effekt av sanktionerna mot Ryssland.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
H Hazze23 skrev:
Vadå gick skatten på bränslet upp senaste två veckorna? Vart finner jag den infon?

Jag trodde det bara var ökad reduktionsplikt som klev in vid årskiftet som ökade priset och att senaste två veckornas ökning var oljan som en effekt av sanktionerna mot Ryssland.
Indirekt via momsen.

sunnis
useless useless skrev:
Stödet gäller för max en bil per person, säger Damberg på pressträffen.
Det är nog klokt då det finns målvakter som äger hundratals bilar...

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
H Hazze23 skrev:

Hälften, lite drygt, av bränslepriset vid pump är skatt. Om soppan kostar 20 kronor ena dan är skatten en tia. Om priset dagen efter är 23 kronor har skatten höjts med 1,50.

H
Keiller Keiller skrev:
Hälften, lite drygt, av bränslepriset vid pump är skatt. Om soppan kostar 20 kronor ena dan är skatten en tia. Om priset dagen efter är 23 kronor har skatten höjts med 1,50.
Fast varken koldioxidskatt eller energiskatt har ökat senaste två veckorna?

Eller menar du att det indirekt är momsen på samma sätt som Kane här ovanför?
Är inte det lite att gripa efter halmstrån för att kasta "skatt" kortet.

Samtidigt säger man väl inte att skatten har höjts om priset på mjölk ökar? Om t.ex. Arla får en ökad produktionskostnad och höjer med 3 kr? Det som är problemet med bränslet är reduktionsplikten.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Läs på lite. Om priset går upp från 20 till 23 kr, ökar momsen med 60 öre. Skatten är däremot lika.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
för jag har betala båda bilarna.
Jag har autogiro på försäkring och allt.
Sen är sambon totalt ointresserad av bil.
Den ska starta när hon ska åka det är gott nog för henne.

sen då jag tjänar så mycket mer än henne så står jag för all kostnad för bilarna.

Då drar hon lite mer lass hemma.

släpkärran står dock på henne.
Fattar. Då är det rätt att den som betalat äger bilen och då bör man ju inte skriva över bilen på frugan för att roffa åt sig bidraget…

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
K Kane skrev:
Om man är sambos eller makar har det ingen betydelse.
Korrekt, dock inte barn.

H Hazze23 skrev:
Fast varken koldioxidskatt eller energiskatt har ökat senaste två veckorna?

Eller menar du att det indirekt är momsen på samma sätt som Kane här ovanför?
Är inte det lite att gripa efter halmstrån för att kasta "skatt" kortet.
K Kane skrev:
Läs på lite. Om priset går upp från 20 till 23 kr, ökar momsen med 60 öre. Skatten är däremot lika.
För mig är momsen också en skatt.

Oavsett om det benämns avgift, moms eller accis är det skatt. Och väldigt ofta är det dubbla och tredubbla skatter på t.ex bränsle och elektricitet.

P
sunnis sunnis skrev:
Det är nog klokt då det finns målvakter som äger hundratals bilar...
De är väl officiellt "inte i trafik" dvs inte skattade eller försäkrade, utan samlar bara in p-böter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.