Hej jag köpte en träfräs av en man i höstas. Jag provade den. men nu efter att ha tatt in den från ladan är motorn kass. Tråkigt och nu är säljaren död typiskt. köpte en ny trefasmotor på jula 1´5kw. kopplingsplinten består av 6 pinnbultar . Grön/w2 gul/u2 vit/v2 blå/ u1 svart/v1 röd/w1 plus jord . Vad motsvarar detta kontra äldre standard.
vilket är fas nolla etc. skall ju inte köra på 230V utan 400V
mvh km

på insidan locket ser du säkert hur du ska koppla plinten om inte följer det säkert med ett papper där det syns. Med största sannorlikhet ska motorn kopplas i Y och då kopplar man ihop ena sidans tre "plintar" med medföljande bleck och kopplar in dom tre faserna på dom tre plintarna som sitter på motsatt sida

ja så tänkte jag med! men ingen medföljande lapp eller dyl. ringa o klaga? ej heller några bleck medföjde. Frågan är vilket som är vilket skall plinterna märkta 1 gå till motorskyddet och plintar märkt 2 byglas ihop eller viseversa? läge att klaga/fråga ?
km

u2 v2 w2 kopplar du ihop och på v1 kopplar du en fas, på u1 den andra fasen och på w1 den tredje fasen, jorden kopplas naturligtvis in på jordskuven (plinten) och alla faserna ska gå genom motorskyddet så det blir nog ok.

tack så mycket bättre fråga en gång för mycket. :) jag vill veta vad jag gör och inte testa som en del!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.