Ska bygga till 30 kvm på vårt hus som idag är ett 130 kvm 5 år gammalt hus (välisolerat). Huset värms idag av frånluftsvärmepump med vattenburen golvvärme. Tyvärr finns det ingen möjlighet att dra nya rör för att utnyttja värmepumpen till tillbyggnaden (har haft flera experter hemma hos mig).

Min idé är att jag ska lägga elslingor för komfortvärme och även gjuta in rör som förberedelse för en framtida eventuell vattenburen golvvärme. Eftersom det kommer öppna upp mot tillbyggnaden tror jag att min värmepump (som är överdimensionerad) kommer ge tillräckligt med värme för att få ett fulluppvärmt rum.

Som jag ser det går det inte att räkna hem en investering i ytterligare en pump för tillbyggnaden. Är det någon som har en bättre idé? Tänker jag rätt?

Ett krav är att det ska vara golvvärme i tillbyggnaden.

Tacksam för tips och idéer.

Redigerat:
Tänker du förbereda för vattenburen uppvärmning så ska du utan tvekan lägga in vattenburen golvvärme med en shuntstyrning inboxad. Detta med en el-propp som värmer slingan tills du har byggt ut ditt vattenburna värmesystem. Enklare än så får du det inte :)

http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-elpush-12t/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.