330 läst ·
8 svar
330 läst
8 svar
Elskåp/normcentral i yttervägg kondens
Hejsan!
Jag håller på och isolerar friggeboden. Elektrikern har satt en nomcentral infälld i en yttervägg. Det lämnar utrymme för c:a 7 cm isolering bakom den i väggen som har 12 cm reglar. Övriga väggar har 12 cm isolering. Jag funderar nu på om det kan vara risk för kondens i normcentralen. Planerat är att hålla 10 grader varmt inne och utetemperaturen i Sthlm kan väl vara som kallast - 20 grader.
Är det något att bekymra sig om? I så fall kan jag montera om normcentralen så att den sticker ut några cm till för att få in mer isolering bakom.
Jag isolerar med Hunton träfiberisolering.
Jag håller på och isolerar friggeboden. Elektrikern har satt en nomcentral infälld i en yttervägg. Det lämnar utrymme för c:a 7 cm isolering bakom den i väggen som har 12 cm reglar. Övriga väggar har 12 cm isolering. Jag funderar nu på om det kan vara risk för kondens i normcentralen. Planerat är att hålla 10 grader varmt inne och utetemperaturen i Sthlm kan väl vara som kallast - 20 grader.
Är det något att bekymra sig om? I så fall kan jag montera om normcentralen så att den sticker ut några cm till för att få in mer isolering bakom.
Jag isolerar med Hunton träfiberisolering.
I vanliga villor som byggs och mätarskåpet sitter i yttervägg, så är den väggen tjockare, med mer isolering mot utsida. Nu är det en plåtburk och en sådan kan anta kondens lättare än en plastkappsling som sitter i väggen. Men något att tänka på, är att samlingskena vid säkringarna ( om det ska vara en sådan ) ska monteras på ovansidan säkringarna. Om den sitter på undersidan kan den fungera som en hängränna, med kortis som resultat. Eller så kopplas säkringarna ihop på undersidan med kabel.
Det sitter i dag en faskena på undersidan. Jag kan be elektrikern åtgärda det även om jag tror att det blir en kostnad med nya brytare.
Det ör inte heller något större bekymmer att montera om normcentralen så att den sticker ut några cm till. Då kan jag få in tio cm isolering bakom.
Låter det som en god idé att göra bägge dessa åtgärder? Jag har svårt att bedöma hur stor skillnad 7 mot 10 cm isolering innebär.
Det ör inte heller något större bekymmer att montera om normcentralen så att den sticker ut några cm till. Då kan jag få in tio cm isolering bakom.
Låter det som en god idé att göra bägge dessa åtgärder? Jag har svårt att bedöma hur stor skillnad 7 mot 10 cm isolering innebär.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är yttervägg på kortsidan bärande i mitt fall?
Byggnadsfysik -
Varför syns mönster från murblocken i tapet på insidan av ytterväggen?
Färg, Måla & Tapetsera -
SÄLJES - elskåp/normcentraler för inbyggnad
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Ny servis (elskåp) på ytterväggen
El -
öppnat yttervägg, elskåp, hur isolera?
Isolering