Hejsan!

Jag håller på och isolerar friggeboden. Elektrikern har satt en nomcentral infälld i en yttervägg. Det lämnar utrymme för c:a 7 cm isolering bakom den i väggen som har 12 cm reglar. Övriga väggar har 12 cm isolering. Jag funderar nu på om det kan vara risk för kondens i normcentralen. Planerat är att hålla 10 grader varmt inne och utetemperaturen i Sthlm kan väl vara som kallast - 20 grader.

Är det något att bekymra sig om? I så fall kan jag montera om normcentralen så att den sticker ut några cm till för att få in mer isolering bakom.

Jag isolerar med Hunton träfiberisolering.

I vanliga villor som byggs och mätarskåpet sitter i yttervägg, så är den väggen tjockare, med mer isolering mot utsida. Nu är det en plåtburk och en sådan kan anta kondens lättare än en plastkappsling som sitter i väggen. Men något att tänka på, är att samlingskena vid säkringarna ( om det ska vara en sådan ) ska monteras på ovansidan säkringarna. Om den sitter på undersidan kan den fungera som en hängränna, med kortis som resultat. Eller så kopplas säkringarna ihop på undersidan med kabel.

Det sitter i dag en faskena på undersidan. Jag kan be elektrikern åtgärda det även om jag tror att det blir en kostnad med nya brytare.

Det ör inte heller något större bekymmer att montera om normcentralen så att den sticker ut några cm till. Då kan jag få in tio cm isolering bakom.

Låter det som en god idé att göra bägge dessa åtgärder? Jag har svårt att bedöma hur stor skillnad 7 mot 10 cm isolering innebär.

T Torsten234 skrev:
Låter det som en god idé att göra bägge dessa åtgärder? Jag har svårt att bedöma hur stor skillnad 7 mot 10 cm isolering innebär.
Jag skulle säga att du gott kan låta bli båda dina åtgärder det är inga problem som du har det nu.

Det med att vända fasskenan är att om elektrikern har kapat utgående med millimetermått, så räcker dom inte till undersidan. Då är det bara att byta skenan mot kabel. Så blir det ingen hängränna.

GK100 GK100 skrev:
Jag skulle säga att du gott kan låta bli båda dina åtgärder det är inga problem som du har det nu.
Är det för att sju cm isolering räcker för att undvika kondens?

J jonaserik skrev:
Det med att vända fasskenan är att om elektrikern har kapat utgående med millimetermått, så räcker dom inte till undersidan. Då är det bara att byta skenan mot kabel. Så blir det ingen hängränna.
Jag skall höra med honom om detta.

T Torsten234 skrev:
Är det för att sju cm isolering räcker för att undvika kondens?
Ja det är inget problem med det i ditt fall och den typen central enda som händer är att du får en marginellt större värmeförlust via den lilla ytan centralen tar upp.

GK100 GK100 skrev:
Ja det är inget problem med det i ditt fall och den typen central enda som händer är att du får en marginellt större värmeförlust via den lilla ytan centralen tar upp.
Tack så mycket för svar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.