Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det är vad jag vet okej, men knappast optimalt.
Ja det värmer verkligen att se all hjälpsamhet.Bo.Siltberg skrev:
Dessutom ska jag studera ditt förslag noga (alltid bra med mer tankar och tips), då jag också har kvar hela garageinstallationen att göra. Stot tack från mig med.
För att räkna ut:
Ampere: Watt/Volt
Watt: Ampere * Volt
Då vet du exakt vilka säkringar du ska använda. lite marginal brukar vara bra så man inte ligger vid 9,9 A på en 10A säkring.
T.ex dina armaturer. 2x38W=76Wx10=760W
760/230=3,3A alltså behövs bara en 10A säkring
Ganska lätt att räkna ut själv.
Ampere: Watt/Volt
Watt: Ampere * Volt
Då vet du exakt vilka säkringar du ska använda. lite marginal brukar vara bra så man inte ligger vid 9,9 A på en 10A säkring.
T.ex dina armaturer. 2x38W=76Wx10=760W
760/230=3,3A alltså behövs bara en 10A säkring
Ganska lätt att räkna ut själv.
Och ibland är det ännu mer smart att sen dela lite på uppgifterna för dessa delade belysningsgrupper.Floppman skrev:
Kanske lägga utomhusbelysning på ena och garageportsmotorn på andra.
Ja för att spara lite säkringar.
Nu glömde du att det är växelström. Hur mycket det påverkar beror på typen av belastning, men lägg på 25% så har du tagit någon hänsyn till effektfaktorn.
På den grå forntiden, när jag jobbade som elektriker ibland, var det OK att grena ut en 3-fasgrupp i en dosa, och ansluta 1-fasuttag på det sättet, om man särskilt märkte upp dosan med information om tilltaget.
På den grå forntiden, när jag jobbade som elektriker ibland, var det OK att grena ut en 3-fasgrupp i en dosa, och ansluta 1-fasuttag på det sättet, om man särskilt märkte upp dosan med information om tilltaget.
Klicka här för att svara