36 148 läst ·
519 svar
36k läst
519 svar
Elsäkerhetsverkets 4 punkter om vem som får installera solceller
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
I detta fallet var det inte elektriker som gjort jobbet och gjort det dåligt.K Kenta_S skrev:
Min poäng är att om det varit en elektriker som gjort ett så dåligt jobb så hade situationen varit precis densamma.
Kommer du till nästa kund och allt där är enligt konstens alla regler så är det så oavsett om det var en en lagligt utförd installation eller en olagligt utförd installation.
Ja, men det är en annan fråga. Vi är många som har haft bra kunder och som har haft dåliga kunder, liksom leverantörer.K Kenta_S skrev:
Ja så är det, men du måste kunna sätta upp tid för detta och det är oavhängigt vem som gjort installationen innan du kommer till platsen.K Kenta_S skrev:
Nej precis tvärtom. Du kan inte släppa på vaksamheten bara för att kunden viftar med en faktura från en annan elfirma. Duktigt elektriker finns, men också motsatsen.K Kenta_S skrev:
Det gör du helt rätt i.K Kenta_S skrev:Då hade jag varit död för länge sedan om jag inte lyssnat till min magkänsla som senare lett till lite mer kontroll och som alltid, jaha här är det galet. Jag fortsätter nog med brillorna på för dö på jobbet det har jag ingen lust till för är just de där "signalerna" att nåt är knas man må lyssna till om man inte vill mula i förtid
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Vi har fri prissättning i Sverige. Du får ta 4000:- /h om du vill och informerar kunden. (troligtvis får du inga jobb då😀) Om du arbetar löpande så är du inte begränsad. Upptäcker du något som gör att saker blir dyrare. Och pratar med kunden så brukar mycket lösa sig. Ofta så är det brist på kommunikation som gör att kunden blir missnöjd. Som du skriver så försöker du ha en bra kommunikation med kunden. Då är så mycket vunnet för din del. Då kommer inte kunden klaga på att saker drar iväg. Om kunden däremot får en riktigt saftig faktura där du knappt sagt något (tyvärr inte så ovanligt) Då kommer kunden tycka du luras gjort ett dåligt jobb. Även om du inte gjort ett dåligt jobb.K Kenta_S skrev:Här var det ok kommentarer o svar.
Nu är ju jag en oerhört transparent och ärlig installatör som delar med av rabatter mm till kunderna så när det generaliseras så lackar jag ur direkt, det finns seriösa.
Ett stort issue är att det har blivit mer vedertaget att det ska lämnas ett pris och att detta är nåt man bara susar förbi och hasplar ur sig för att sedan behöva stå för detta pris till kund där man max får utöka priset med 15% om inget varslats om förändring ed från min sida innan så kund kan stoppa i tid.
Vad som här är ett stort fel är att för du som installatör ska kunna lämna ett pris så måste du ha ett underlag och det verkar inte många ha lagt så stor vikt på om man ser till de missnöjda kunder här o där och det har ofta brustit i kommunikationen.
Just den, kommunikationen håller jag högt men den är dyr för mig i tid och pengar.
För att priset sedan ska kunna justeras upp eller ner så måste man veta vad var det som ingick och hur skulle allt göras i ursprungsofferten/ priset? här om man inte har ett gediget underlag så vet man ju inte var urgångspunkterna är och var.
Det här underlaget, litet eller stort är inte enklare än om man skulle gjort en affär mot ett företag eller det blir ju därefter skulle jag säga, billigt underlag in och skit ut.
De som säger, ge mig ett förslag för att ta in kanske tre helt olika lösningar och troligen tre helt olika prisbilder och ger sin kund att begrunda.
Nu till det tråkiga, det finns inte en kund i världen som professionellt kan bedöma dessa tre helt olika förslagen med olika material etc. Utan att lägga halva sin semester på hundra samtal om priser od. att röna ut vad som är bäst för kunden för jag skulle tro att deras bild av förslagen är att alla kommer leverera familjens önskemål om slutresultat, så då blir det nog mittenpriset de väljer rent statistiskt (erkänner det var en gissning) men vi är Svenskar o det billigaste har vi ju hört det är nog inte bra och det dyra, nej det var för mycket. Bara att mittenförslaget kan innehålla en massa friskrivningar od. som kunden inte kommer förstå sig på och sedan känna sig blåst då priset blir ett helt annat när alla friskrivningar faller in och den firman tjänat en hacka. Så mitt svar blir just det att ett underlag kan du få men det är ett arbete o kunskap som du köper av mig eller tar in el elkonsult och sedan ger mig eller flera installatörer det förslaget att prissätta. Slutar alltid med att man slipper lämna pris men man her redan tröttnat på att ta informationen om och om igen. Har föräldrar som kört eget sen jag var ett barn. Samma sak där, vad kostar?? Brorsan snickare börjar upptäcka samma sak. Vad kostar.
Jag förklarar att jag kommer gärna och gör en förundersökning på plats för att se dina önskemål och husets skick o möjligheter att få till dessa och bilkostnad tillkommer. Jag vill ju bara ha ett pris säger kunden då, ja men jag har ju i en halvtimme nu förklarat att alla hus är olika och en del kan vara felfria och andra ha brister som kanske måste åtgärdas för att kunna göra det du vill. Ok då förstår de och så bestämmer man att jag ska besöka den då eller då och så avslutar de samtalet med att fråga: Vad tror du det skulle gå på...🙄
Då förklarar man igen det där om att ett estimerat höftat pris inte får överstiga med mer än 15% och att just höfta till ett pris var anledningen till att jag föreslog just det där besöket då jag gör en förundersökning som också är en del av jobbet.
Beställer du jobbet och jag får några foton för att se material att ta med som första besök o starta jobb direkt som jag kört med i några år så slutar det ändå med tusen frågor och svar och när jag suttit på kontoret hemma och ringt grossar o tillverkare o prutat o roddat för att finna grejer som passar ihop och för kundens behov så blir det ibland ett OJ när fakturan kommit, blev det så många timmar.
Då har jag redan prutat bort ett flertal timmar för att få ner priset då en nöjd kund är en bra o kanske återkommande kund.
Nej då trodde de inte att mitt jobb på kammaren eller i alla samtal o mail o sms fram och åter också är ett arbete som kostar tid o pengar och som jag sagt tidigare ju bättre kommunikation ju bättre slutresultat men det är alltid jag som förlorat timmar och kunden kanske tycker det blev lite "dyrt" och det var ju inte vad jag önskade såklart.
Det lite intressanta är också, dyrt vadå? ska en lekman som inte ens kunnat svara på hur saker i hemmet samverkar eller fungerar helt plötsligt ha en susning om de kanske faktiskt fått en jättebra lösning för kanske mer pengar än de kanske hade trott men inte ens jag kan ju gissa vad för saker som kan tillstöta i olika hus.
En reflektion av att nog många, sabbat marknaden för hantverkare med att erbjuda gratis hembesök, Ja jo för de som inte tackar jag till något arbete ja, men de stackare som faktiskt köper hem ett hantverk.
De får ju faktiskt betala för notan det kostar att fara runt o "Titta på jobb" Det är också ett mycket olyckligt uttryck!
Vad ser en elinstallatör när han står med händerna i byxfickan och stirrar på en elcentral utan en gruppförteckning för det kravet är ju först nu den ska finnas och ej gäller retroaktivt enligt något svar igår jag fick, eller att om den finns så är det endast någon enstaka gång som den stämmer.
Sedan är ju vår el ofta dolt förlagt och ju bättre elektriker som gjort huset ju mindre ser man så hur ska man kunna stå och titta i en kvart o sen ge ett fullständigt underlag där svaret till kund sedan ska förstå vad som ska göras i olika förslag ev eller helst? Jag tycker det blir dyrt att som egen att hålla i allt och få en lönsamhet idag.
När man sedan i bakhuvet vet att de flesta skiter i sina elanläggningar och man har de där lagarna om omsorgsplikten mot kunden och konsumenttjänstlagar osv. så är det rätt lätt att känna att jag tjänar nästen mer pengar idag på att gå ut i vår samfällda skog och ta in fallved o släpa hem och värma mitt hus med istället o sambon får betala räkningarna.
Kommunikation är jätte viktigt. Som jag förstår så har du förstått hemligheten.
Huruvida du gör ett bra jobb eller inte. Är inget jag har någon som helst åsikt i. Det har inte något med den diskussion att göra. Om du är trygg med din kunskap och ditt jobb så är bra! Mycket kan du då höra utav mig.
Men jag ska inte säga något om ditt hantverk.
Va jag vet så har ingen sagt att du är en dålig elektriker. Dina extrema tolkningar av reglerna och våra kommentarer har inget med hur du utför arbetet. Utan det handlar om dina regeltolkningar.
Till allvaret igen....
Det har varit väldigt enkelspårigt från dig och hempulad el. Diskussionen har då handlat om att all dålig el är inte hempulad. Jag tror faktiskt att det är vanligare att det gjorts av en hantverkare. Dock inte en elektriker. Den som kopplar elen gör fel. Men det är inte hemmapulande. Det är omöjligt att se på en dålig koppling att det är hemmapul. Däremot vet vi att jobbet är dåligt utfört och kanske farligt. Det kan vara utfört av någon med egen behörighet. Eller Nisses solarium och el AB. Oavsett du vet två saker däremot. Det första är att du inte har gjort jobbet. Det andra är att människan som gjort är inte bra på sitt jobb. Hittar du en riktigt snygg dragning och bra kopplat Så vet du att du skulle kunnat gjort det. Eller så är det någon som kan sitt jobb. Det kan vara en hempulare. Men du vet inte. Tänk på att det finns jättebra hemmapulare som gör ett otroligt jobb. Det finns proffs som gör usla jobb.
Om du anlitar ett proffs så är det större chans att det blir ett bra jobb.
Här på forumet försöker vi få folk att förstå problemen som finns. Men även hjälpa hur man ska göra. Det innebär att den kopplingen som gjordes vart bra. Istället för att det gått åt helvete.
Även om man inte får pula själv så tycker jag att man ska dela med sig av sina kunskaper. Så blir det rätt. Om en elektriker gör det så är det stor chans att han får jobbet när det dyker upp något svårare.
Aj då,tommib skrev:
Det är väl en rimlig grej att inte göra snabbfixar som är farliga. Apropå känslan och vad du bär med dig så kan jag absolut respektera det men det får inte gå till överdrift.
Jag arbetar själv som läkare och har hittills aldrig lyckats döda någon direkt* men det är nog en tidsfråga. Samtidigt måste det gå att arbeta, man får inte bli paralyserad av möjligheten att göra fel och konsekvenserna av det. Att hitta den balansen är inte alltid helt lätt.
*Jag har varit inblandad i ett fall där mitt agerande, på order av ledningsansvarig och efter protester från mig, kan ha bidragit till ett dödsfall. Efter det lovade jag mig att inte göra saker jag inte kan stå för själv.
Då kan du förstå mig en aning. Nu var fixet att reparera o epoxiinbaka en inloppsventil till en DM så den var tämligen ofarlig så, inget elfix. Dock ville jag inte men gav med mig till slut och det är det slut med det o tur de höll sitt löfte att just köpa en ny till hösten och den havererade igen under vintern. Hur faan det nu kunde hända, hade ju sagt att öppna luckor till grytskåpen så värme slinker in där, men som på jobbet kunder/folk lyssnar inte vare sig då men mindre nu och därför är jag less då egenansvaret är i princip obefintligt.
Min bekant skulle väl eg inte fått fullt ut på försäkringen kan jag väl tycka (utan att veta nåt om ersättningar od., bara en reflektion). Gräns till försumlighet. 2 ggr samma år att DM fryser sönder, men bolagen degar ut och vi som aldrig anmäler nåt får betala högre o högre premier, skit eller bra? (Mycket trevliga bekanta men man må ta sitt ansvar att fel inte upprepar sig)
Den som lever får se..
Jag förstår inte ens hur du kan betrakta det som ditt fel, ens om det hade varit snabbfixen som gjorde det. Om man har ett hus där saker frusit sönder så stänger man väl för fasen av vattnet när man inte är där. Har man en fulfixad ventil stänger man av vattnet om man inte kan ha den under direkt uppsikt. Allt annat är oansvarigt.
Inte? Boverkets byggregler är till stor del en tvingande förordning att jämställa med lag. I kapitel 6:953 står det bl a att byggnadsdelar som kommer att utsättas för vattenspolning ska utformas så att dom inte tar skada och att risken och konsekvensen av läckage ska minimeras. Säker Vatten, BKR, etc är regelverk för att uppfylla de kraven.pacman42 skrev:
Redigerat:
Väggskivor bakom tätskikt utsätts inte för vattenspolning. Material som utsätts för det ska naturligtvis tåla det.
Du får hålla isär vad som är en tolkning av lagen (Vad säger den egentligen) och vad som är ett sätt att uppfylla lagens intention (ex vis säker vatten för att skydda byggnadsdelar från vatten).
Det illustrerar dock just det som sades nämligen att lagen med flit är allmänt hållen och att det kan tänkas att det finns flera sätt att ordna det på. Att det sen finns ett standardiserat sätt, inom många fält, är mest en bekvämlighet för företagen som verkar inom det fältet och ett sätt att hålla ner kostnader. Ungefär som typgodkännanden kontra individuell testning.
Det illustrerar dock just det som sades nämligen att lagen med flit är allmänt hållen och att det kan tänkas att det finns flera sätt att ordna det på. Att det sen finns ett standardiserat sätt, inom många fält, är mest en bekvämlighet för företagen som verkar inom det fältet och ett sätt att hålla ner kostnader. Ungefär som typgodkännanden kontra individuell testning.
Jag erkänner villigt att jag har begränsad kännedom om vilka uppdrag en elinstallatör vanligen utför men:K Kenta_S skrev:Beställer du jobbet och jag får några foton för att se material att ta med som första besök o starta jobb direkt som jag kört med i några år så slutar det ändå med tusen frågor och svar och när jag suttit på kontoret hemma och ringt grossar o tillverkare o prutat o roddat för att finna grejer som passar ihop och för kundens behov så blir det ibland ett OJ när fakturan kommit, blev det så många timmar.
Det du pratar om här är väl inte de vanligaste jobben (alltså de klassiska typ några extra uttag, dra jord till spisen, sätta in en JFB eller vad det nu brukar vara) utan det måste vara något utanför det vanliga när man måste ringa runt till grossar och tillverkare?
Det jag menar är att oftast vet du exakt vad för grejer som behövs och du vet redan priset för du köper dessa grejer ofta så du behöver inte spendera någon längre tid alls på det.
Hej, jag har ju tidigare sagt just det att många hempul kan vara bra utförda så du kanske missat det.Bananskalare skrev:
Vi har fri prissättning i Sverige. Du får ta 4000:- /h om du vill och informerar kunden. (troligtvis får du inga jobb då😀) Om du arbetar löpande så är du inte begränsad. Upptäcker du något som gör att saker blir dyrare. Och pratar med kunden så brukar mycket lösa sig. Ofta så är det brist på kommunikation som gör att kunden blir missnöjd. Som du skriver så försöker du ha en bra kommunikation med kunden. Då är så mycket vunnet för din del. Då kommer inte kunden klaga på att saker drar iväg. Om kunden däremot får en riktigt saftig faktura där du knappt sagt något (tyvärr inte så ovanligt) Då kommer kunden tycka du luras gjort ett dåligt jobb. Även om du inte gjort ett dåligt jobb.
Kommunikation är jätte viktigt. Som jag förstår så har du förstått hemligheten.
Huruvida du gör ett bra jobb eller inte. Är inget jag har någon som helst åsikt i. Det har inte något med den diskussion att göra. Om du är trygg med din kunskap och ditt jobb så är bra! Mycket kan du då höra utav mig.
Men jag ska inte säga något om ditt hantverk.
Va jag vet så har ingen sagt att du är en dålig elektriker. Dina extrema tolkningar av reglerna och våra kommentarer har inget med hur du utför arbetet. Utan det handlar om dina regeltolkningar.
Till allvaret igen....
Det har varit väldigt enkelspårigt från dig och hempulad el. Diskussionen har då handlat om att all dålig el är inte hempulad. Jag tror faktiskt att det är vanligare att det gjorts av en hantverkare. Dock inte en elektriker. Den som kopplar elen gör fel. Men det är inte hemmapulande. Det är omöjligt att se på en dålig koppling att det är hemmapul. Däremot vet vi att jobbet är dåligt utfört och kanske farligt. Det kan vara utfört av någon med egen behörighet. Eller Nisses solarium och el AB. Oavsett du vet två saker däremot. Det första är att du inte har gjort jobbet. Det andra är att människan som gjort är inte bra på sitt jobb. Hittar du en riktigt snygg dragning och bra kopplat Så vet du att du skulle kunnat gjort det. Eller så är det någon som kan sitt jobb. Det kan vara en hempulare. Men du vet inte. Tänk på att det finns jättebra hemmapulare som gör ett otroligt jobb. Det finns proffs som gör usla jobb.
Om du anlitar ett proffs så är det större chans att det blir ett bra jobb.
Här på forumet försöker vi få folk att förstå problemen som finns. Men även hjälpa hur man ska göra. Det innebär att den kopplingen som gjordes vart bra. Istället för att det gått åt helvete.
Även om man inte får pula själv så tycker jag att man ska dela med sig av sina kunskaper. Så blir det rätt. Om en elektriker gör det så är det stor chans att han får jobbet när det dyker upp något svårare.
Det som varit mitt problem är att hempulare valt att jag ska koppla in deras arbete de inte vågar koppla in själva och att jag ska ta ansvar för det sedan.
Jag skiter väl högaktningsfullt vad ni i forumet gör för jobb i era hus. Bara att det vore väl i ärlighetens namn inte för mycket begärt att man/ni då upplyser köpare av era hus att det o det har själv gjort men det går ju inte för det är en olaglig händelse och bidrar nog till att köparen blir byxis.
Är resonemang riktigt o ärligt, nej jag tycker inte riktigt det för hur var det med transparens o ärlighet som jag förväntas av många att hålla högt mot kunder.
Dessa kunder var ju en gång en husköpare till hus med eller utan fulel.
Som sagts jag struntar i vem som gjort det dåliga.
Skiten ska bort så det är full fart framåt när man ska jobba.
Bristerna slipper jag gärna och många gör nog bättre o finare jobb än mig, men lika många gör ju skit o farligt. Kanske hjälper ni dem att göra rätt, bra isåfall men alla finns ju inte här o kan få hjälp. De står på byggvaruhuset o får hjälp o råd av en 20 åring som är ny på jobbet. Är det bra?
Varför blir det problem för att jag sen springer på dessa hempul och får problem att jobb inte kan utföras på vettigt sett då kleti varit framme. Är det rätt o riktigt så märker jag ju inget men det har inte varit så hos kunder och blåbär som nuvarande husägare i de husen.
Ex.
Pappkartonger som boxar för spottar... Det blev inget med det jobbet. Tog in offerter på nya drivers, armaturer 12 st o dimmers, bryt o ramar o ny tråd o slang i taket (3-4 trafos, vilket inte funkade här när alla skulle ha 230) o klurade o presenterade estimerat pris.
Nej tack för dyrt vi har det såhär. Jaha, offert i sopan, tid för den 8 tim åt helvete för jobb på ca 10 papp. Det var absolut den som ägde huset innan som gjort det fixet. Nej jag är inte glad att det blev så, bättre om det suttit riktiga boxar. Hempul ja men inte hos mina kunder tack😅
Nej så är det inte. Alla jobb är olika o idag finns miljoner av olika saker att välja för kunden. En tavelspot mot tavla i trapp till gammal kund behövdes en liten ljusberäkning först för att få rätt ljusbild. Kund jättenöjd men det tog lite tid...😉D Dilato skrev:Jag erkänner villigt att jag har begränsad kännedom om vilka uppdrag en elinstallatör vanligen utför men:
Det du pratar om här är väl inte de vanligaste jobben (alltså de klassiska typ några extra uttag, dra jord till spisen, sätta in en JFB eller vad det nu brukar vara) utan det måste vara något utanför det vanliga när man måste ringa runt till grossar och tillverkare?
Det jag menar är att oftast vet du exakt vad för grejer som behövs och du vet redan priset för du köper dessa grejer ofta så du behöver inte spendera någon längre tid alls på det.
Ett sabla tjat om att elektriker alltid gjort fel när jag påvisar att icke elektriker varit framme. Hur kan jag få såna svar? Alla ska sluta göra fel hur svårt ska det vara. Ett arbete som regleras i lag mm ska inte styras av en liten tunn plånbok. Gör då det viktiga o nödvändiga o gör det rätt! Nej det ska vara lullull på lullull o tacka tusen för att jobbens pengar inte räcker till att göra rätt o riktigt, systemfel!Fairlane skrev:
I detta fallet var det inte elektriker som gjort jobbet och gjort det dåligt.
Min poäng är att om det varit en elektriker som gjort ett så dåligt jobb så hade situationen varit precis densamma.
Kommer du till nästa kund och allt där är enligt konstens alla regler så är det så oavsett om det var en en lagligt utförd installation eller en olagligt utförd installation.
Ja, men det är en annan fråga. Vi är många som har haft bra kunder och som har haft dåliga kunder, liksom leverantörer.
Ja så är det, men du måste kunna sätta upp tid för detta och det är oavhängigt vem som gjort installationen innan du kommer till platsen.
Nej precis tvärtom. Du kan inte släppa på vaksamheten bara för att kunden viftar med en faktura från en annan elfirma. Duktigt elektriker finns, men också motsatsen.
Det gör du helt rätt i.
Är det vanligt att elektriker sysslar med ljusberäkningar (i synnerhet i bostäder) och ingår det i utbildningen till elektriker/elinstallatör?K Kenta_S skrev:
En anledning till hempulandet är kanske att det är i princip helt riskfritt!K Kenta_S skrev:
Enligt tidningen Elektrikern finns det bara tre fällande domar för brott mot elsäkerhetslagen, två gällande byggarbetsplatser och en gällande privatperson.
https://tidningenelektrikern.se/2021/02/09/goteborgare-doms-for-brott-mot-elsakerhetslagen/
https://tidningenelektrikern.se/202...-utreds-sallan-kunskapen-brister-hos-polisen/
Om man ändå mot förmodan skulle bli dömd är straffet typ 40 dagsböter, dessutom är preskribtionstiden för brottet bara 2 år.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag tyckte jag gav en ganska bra och nyanserad bild av hur jag tror mycket fungerar. Men du säger direkt hempulare. Sen blir du förbannad när folk klagar på elektriker. Men om du har någon super syn som kan avgöra att något är hemmapul?! Varför är det så viktigt? Det är en dålig koppling. Vem som gjort det är tämligen ointressant. Men jag måste säga att jag tycker det är värre om någon med behörighet inte kan göra ett bra jobb. Ja det finns dåliga elektriker, det finns dåliga rörisar, snickare, kassapersonal. Men för den del så är inte alla dåliga. Tro det om du vill men det finns bra hemmapulare.K Kenta_S skrev:Hej, jag har ju tidigare sagt just det att många hempul kan vara bra utförda så du kanske missat det.
Det som varit mitt problem är att hempulare valt att jag ska koppla in deras arbete de inte vågar koppla in själva och att jag ska ta ansvar för det sedan.
Jag skiter väl högaktningsfullt vad ni i forumet gör för jobb i era hus. Bara att det vore väl i ärlighetens namn inte för mycket begärt att man/ni då upplyser köpare av era hus att det o det har själv gjort men det går ju inte för det är en olaglig händelse och bidrar nog till att köparen blir byxis.
Är resonemang riktigt o ärligt, nej jag tycker inte riktigt det för hur var det med transparens o ärlighet som jag förväntas av många att hålla högt mot kunder.
Dessa kunder var ju en gång en husköpare till hus med eller utan fulel.
Som sagts jag struntar i vem som gjort det dåliga.
Skiten ska bort så det är full fart framåt när man ska jobba.
Bristerna slipper jag gärna och många gör nog bättre o finare jobb än mig, men lika många gör ju skit o farligt. Kanske hjälper ni dem att göra rätt, bra isåfall men alla finns ju inte här o kan få hjälp. De står på byggvaruhuset o får hjälp o råd av en 20 åring som är ny på jobbet. Är det bra?
Varför blir det problem för att jag sen springer på dessa hempul och får problem att jobb inte kan utföras på vettigt sett då kleti varit framme. Är det rätt o riktigt så märker jag ju inget men det har inte varit så hos kunder och blåbär som nuvarande husägare i de husen.
Ex.
Pappkartonger som boxar för spottar... Det blev inget med det jobbet. Tog in offerter på nya drivers, armaturer 12 st o dimmers, bryt o ramar o ny tråd o slang i taket (3-4 trafos, vilket inte funkade här när alla skulle ha 230) o klurade o presenterade estimerat pris.
Nej tack för dyrt vi har det såhär. Jaha, offert i sopan, tid för den 8 tim åt helvete för jobb på ca 10 papp. Det var absolut den som ägde huset innan som gjort det fixet. Nej jag är inte glad att det blev så, bättre om det suttit riktiga boxar. Hempul ja men inte hos mina kunder tack😅
Men försök förstå att alla dåliga jobbninte är hempulare. Det är dessutom omöjligt att se vilken klåpare som gjort det. Jag sätter en piggelin på att du inte kan se att det dåliga jobbet är en hempulare. Och inte en usel hantverkare.
D Dilato skrev:En anledning till hempulandet är kanske att det är i princip helt riskfritt!
Enligt tidningen Elektrikern finns det bara tre fällande domar för brott mot elsäkerhetslagen, två gällande byggarbetsplatser och en gällande privatperson.
[länk]
[länk]
Om man ändå mot förmodan skulle bli dömd är straffet typ 40 dagsböter, dessutom är preskribtionstiden för brottet bara 2 år.
"Problemet" med lagen är ju, som sagts tidigare, att det är handlingen som är olaglig. Inte resultatet av den.
För att bli dömd för olaga elinstallationsarbete måste man i praktiken bli tagen på bar gärning när man står och klamrar kabeln.
Sen finns det en del andra brottsrubriceringar man kan drabbas av om man gör ett så dåligt jobb att någon blir skadad. Men dom ryms inte inom ellagen.