36 145 läst ·
519 svar
36k läst
519 svar
Elsäkerhetsverkets 4 punkter om vem som får installera solceller
Ok det förstod du!D Daniel 109 skrev:
Om jag kopplar i din el så är det väldigt svårt att friskriva sig utan vansinnigt väl dokumenterat arbete exakt vilka skruvar jag skruvat på eller inte den dagen det skulle uppstå ett elfel, brand eller liknande, förstår du det också att det är dilemmat när vi petat i din elanläggning?
Så fort en företagare med en ansvarsförsäkring varit på plats så kommer både jurister men framför allt just ditt eget försäkringsbolag att kräva att elektrikerns ansvarsförsäkring ska träda in. Även om det efter lång och utdragen rättstvist visar sig att du som elektriker var just oskyldig så är det bara jag/ elfirman som torskat tid och massa pengar på just detta problem när det kommer till just vem som har ANSVARET?
Det kanske är så att lobbyisterna (elinstallatörerna) har lyckats förmedla en icke helt sann bild av farligheten med el till beslutsfattarna ?K Kenta_S skrev:
Om man ser sig om i världen så florerar det helt sjukt dåliga kabeldragningar/installationer men ändå dör inte folket i massor eller byggnader står i konstant brand.
Det finns ju ingen reel risk med att en snickare drar elrör eller fördragen slang inne i en vägg på exakt samma sätt som en elektriker skulle gjort, snickaren kanske till och med är duktigare på att jobba med trä och gips..
Tittar man på en genomsnittlig byggarbetsplats så är det ändå inga elinstallatörer som gör de jobben. Det är nyutexaminerade praktikanter som står och drar rör eller skruvar armaturer hela dagarna och med lite tur kommer firmans elinstallatör för regelefterlevnad förbi nån gång i veckan och frågar hur det går.D Dilato skrev:
Lobbyister... Hm. Vad ska jag säga, Vi kanske skulle tillåta att vanligt folk får koppla sin egen el, men vad händer när din egna kopplade el bränner ner huset för den nästa husägaren som kommer efter dig, eller ytterligare en bort... Vem ska hållas ansvarig? Vilka hemmapulare skulle ta sitt ansvar och sätta sig i kurran för eljobb de själva utfört och drabbat någon annan människa, egendom eller djur.D Dilato skrev:Det kanske är så att lobbyisterna (elinstallatörerna) har lyckats förmedla en icke helt sann bild av farligheten med el till beslutsfattarna ?
Om man ser sig om i världen så florerar det helt sjukt dåliga kabeldragningar/installationer men ändå dör inte folket i massor eller byggnader står i konstant brand.
Det finns ju ingen reel risk med att en snickare drar elrör eller fördragen slang inne i en vägg på exakt samma sätt som en elektriker skulle gjort, snickaren kanske till och med är duktigare på att jobba med trä och gips..
Ingen tyvärr tror jag, precis som på parkeringsskadan du fått på bilen på mataffären och ingen lapp på rutan eller någon som sett nåt. Ingen tar ansvar, är det så vi ska ha det?
Inte ens en juridisk firma tar ju på sig sånt de kanske själva orsakat enligt några inlägg här??
Inte svårt att förstå att man som företagare inte vill ramla in i något elfel en annan orsakat innan man ens börjat jobba.
Ok, mitt svar:D Dilato skrev:Det kanske är så att lobbyisterna (elinstallatörerna) har lyckats förmedla en icke helt sann bild av farligheten med el till beslutsfattarna ?
Den som kopplar in kablar eller ledningar till elnätet får ta ansvar för hela installationen, dragning eller vad momenten nu är. Här ligger problemet!
Vi installatörer får stå för sånt vi inte har koll på eller får betalt för och det kostar pengar med de här jädra egenkontrollprogrammen, litteratur som nya föreskrifter, kurser mm. Det går inte för en mindre firma att dra runt sånt när vi bara får en bråkdel av elarbetet.
Det är ju fullt tillåtet att t ex byta bromsar på bilen trots att ett dåligt jobb kan drabba nästa ägare hårt.K Kenta_S skrev:Lobbyister... Hm. Vad ska jag säga, Vi kanske skulle tillåta att vanligt folk får koppla sin egen el, men vad händer när din egna kopplade el bränner ner huset för den nästa husägaren som kommer efter dig, eller ytterligare en bort... Vem ska hållas ansvarig? Vilka hemmapulare skulle ta sitt ansvar och sätta sig i kurran för eljobb de själva utfört och drabbat någon annan människa, egendom eller djur.
Ingen tyvärr tror jag, precis som på parkeringsskadan du fått på bilen på mataffären och ingen lapp på rutan eller någon som sett nåt. Ingen tar ansvar, är det så vi ska ha det?
Inte ens en juridisk firma tar ju på sig sånt de kanske själva orsakat enligt några inlägg här??
Inte svårt att förstå att man som företagare inte vill ramla in i något elfel en annan orsakat innan man ens börjat jobba.
Så varför inte tillåta hempul, men med obligatorisk besiktning?
@Kenta_S - jag förstår din frustration över att du åker på hela ansvaret.
Jag skulle vilja se att vi fick till ett regelverk som bygger på rimlighet på alla nivåer. Ett kurs med ett intyg för att kunna göra enklare elarbeten hemma vore vettigt, enklare arbeten skulle då kunna innehålla rördragning, sätta dosor samt koppla enklare el upp till 10A (eller kanske bara 6A, juryn konfererar) så som eluttag och strömbrytare samt att ansluta detta i elcentralen. Bara för att ge en idé om hur man skulle få en fungerande lösning som skulle minska riskerna och kaoset kraftigt.
Idag ser man sjukt mycket farliga och otillåtna dragningar med skarvsladdar genom väggar mm vilket är en konsekvens av att man inte får göra några fasta installationer alls själv. Kontraproduktivt!
Jag skulle vilja se att vi fick till ett regelverk som bygger på rimlighet på alla nivåer. Ett kurs med ett intyg för att kunna göra enklare elarbeten hemma vore vettigt, enklare arbeten skulle då kunna innehålla rördragning, sätta dosor samt koppla enklare el upp till 10A (eller kanske bara 6A, juryn konfererar) så som eluttag och strömbrytare samt att ansluta detta i elcentralen. Bara för att ge en idé om hur man skulle få en fungerande lösning som skulle minska riskerna och kaoset kraftigt.
Idag ser man sjukt mycket farliga och otillåtna dragningar med skarvsladdar genom väggar mm vilket är en konsekvens av att man inte får göra några fasta installationer alls själv. Kontraproduktivt!
K Kenta_S skrev:
Nu hänger jag inte med. Varför skulle någon "sätta sig i kurran" om det var tillåtet för vanligt folk att koppla sin egen el?K Kenta_S skrev:
Om besiktning ska kunna motiveras så ska den ge en tydlig nytta, annars är det bara ytterligare en kostnad. Branschen vill ju ha det, men har än så länge inte lyckats.
Du drar det lite väl till sin spets och rätt långtifrån hur verkligheten ser ut.K Kenta_S skrev:Lobbyister... Hm. Vad ska jag säga, Vi kanske skulle tillåta att vanligt folk får koppla sin egen el, men vad händer när din egna kopplade el bränner ner huset för den nästa husägaren som kommer efter dig, eller ytterligare en bort... Vem ska hållas ansvarig? Vilka hemmapulare skulle ta sitt ansvar och sätta sig i kurran för eljobb de själva utfört och drabbat någon annan människa, egendom eller djur.
* endast elektriker (nej, anställda i firma med EKP) får röra en hemmaanläggning.
* hemmaanläggningen ska dock ansvaras av privatpersonen.
* men privatpersonen får inte adekvat utbildning eller information för att värdera 'elektrikerns' lösningar huruvida det blev rätt, är lämpligt, osv.
* som du själv säger, gör många elektriker och firmor felaktiga installationer, slarvfel, mm
* Ska man ta in elfirma nr 2 för att bekräfta att elfirma nr 1 gjort rätt efter varje jobb?
Nu menar jag allmänt hushåll där man ska koppla om nått uttag eller förlägga ett nytt, osv. Inte ett helt husnät.
Samhällskostnaderna skenar ju, och elfirmorna är duktiga att ta betalt. Det blir inte bättre med allt fuffens med Ahlsells listpriser och annat. Förtroendet är i botten. Jag tror att du gör elektrikerkåren och samhället en björntjänst genom att stå på dig som du gör. Börja i rätt ände av problemet istället.
En uppdatering. Det var en dödsolycka förra året, som skedde på spår. De flesta olyckor, enligt elektrikerna själva beror på fel i deras utövning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack för din förståelse trots allt😊 Som jag sagt tidigare, påverka beslutsfattare och när besluten är tagna att den som gjort vad, faktiskt får stå för sitt moment och jag får stå för mitt.pacman42 skrev:
@Kenta_S - jag förstår din frustration över att du åker på hela ansvaret.
En ytterligare svårighet i detta är just denna gränsdragning var går ansvaret över och när tar det slut? Jag har sedan länge dokumentaret mycket av mina arbeten men det tar en jädra massa tid och inget man kan debitera för om det inte är uppenbart att fel föreligger i kundens anläggning och ändå en fördyrande åtgärd inte minst för mig o min verksamhet när jag inte kan debitera allt.
Skulle det inte finnas några frågetecken eller synbara brister i kunders anläggningar så är det bara med ett par få rader på fakturan för mig att skriva så kund vet vad som gjorts när jobbet är klart.
Nu ser det nästan aldrig ut så och fakturan är just den verifikation som man vet att kunden läst o sparat så blir det ofta en massa tråkig text om att jag fått åtgärda ditt o datt och vad som kommit över ens om för åtgärder. EN SABLA MASSA ONÖDIGT TRÖTTANDE JOBB för att det är så mycket knas i elanläggningar idag.
Tänk om man fick skicka en enkel ren faktura som tar några minuter att göra...
Jag må skydda mig o min verksamhet och det är kundens ansvar att denna sitter i ett hus med elfel, allvarliga eller ej. Ofta som tur är sällan allvarliga men dåliga lösningar som fördyrar ett annars litet jobb samt att jag har omsorgsplikt mot kunden att denne ska få veta om fel o brister.
Tyvärr tror Elsäkerhetsverket att privatpersoner och husköpare hänger på deras hemsida och läser om kunskap husägare m.fl. måste skaffa sig eller sätta sig in i och nästan alltid betyder att de till slut troligen skiter i att ta in det som står, för att tro sig kunna säga att man inget visste om sitt egna ansvar.
Men den gubben går inte, för det är allas vårat eget ansvar vi har för vår elanläggning.
Egenkontroll är ju A och O enligt nya regelverket. Det är ju egenkontrollprogrammet (EKP) som ska säkra att arbetet görs rätt och säkert.K Kenta_S skrev:Tack för din förståelse trots allt😊 Som jag sagt tidigare, påverka beslutsfattare och när besluten är tagna att den som gjort vad, faktiskt får stå för sitt moment och jag får stå för mitt.
En ytterligare svårighet i detta är just denna gränsdragning var går ansvaret över och när tar det slut? Jag har sedan länge dokumentaret mycket av mina arbeten men det tar en jädra massa tid och inget man kan debitera för om det inte är uppenbart att fel föreligger i kundens anläggning och ändå en fördyrande åtgärd inte minst för mig o min verksamhet när jag inte kan debitera allt.
Skulle det inte finnas några frågetecken eller synbara brister i kunders anläggningar så är det bara med ett par få rader på fakturan för mig att skriva så kund vet vad som gjorts när jobbet är klart.
Nu ser det nästan aldrig ut så och fakturan är just den verifikation som man vet att kunden läst o sparat så blir det ofta en massa tråkig text om att jag fått åtgärda ditt o datt och vad som kommit över ens om för åtgärder. EN SABLA MASSA ONÖDIGT TRÖTTANDE JOBB för att det är så mycket knas i elanläggningar idag.
Tänk om man fick skicka en enkel ren faktura som tar några minuter att göra...
Jag må skydda mig o min verksamhet och det är kundens ansvar att denna sitter i ett hus med elfel, allvarliga eller ej. Ofta som tur är sällan allvarliga men dåliga lösningar som fördyrar ett annars litet jobb samt att jag har omsorgsplikt mot kunden att denne ska få veta om fel o brister.
Tyvärr tror Elsäkerhetsverket att privatpersoner och husköpare hänger på deras hemsida och läser om kunskap husägare m.fl. måste skaffa sig eller sätta sig in i och nästan alltid betyder att de till slut troligen skiter i att ta in det som står, för att tro sig kunna säga att man inget visste om sitt egna ansvar.
Men den gubben går inte, för det är allas vårat eget ansvar vi har för vår elanläggning.
Men, det är ju jobbigt och man jobbar på som vanligt och som man brukar. Dokumentation och rutiner är tydligen inte så viktigt hos elektrikerkåren?
Elsäkerhetsverket måste vara mycket nöjda...🤦♂️
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/om-du-drabbas-av-en-elolycka/elolyckor-i-siffror/
Aha jag ska ducka för regelverket och ta på mig ansvar jag inte får betalt för, hallå!EddieHansson skrev:
Du drar det lite väl till sin spets och rätt långtifrån hur verkligheten ser ut.
* endast elektriker (nej, anställda i firma med EKP) får röra en hemmaanläggning.
* hemmaanläggningen ska dock ansvaras av privatpersonen.
* men privatpersonen får inte adekvat utbildning eller information för att värdera 'elektrikerns' lösningar huruvida det blev rätt, är lämpligt, osv.
* som du själv säger, gör många elektriker och firmor felaktiga installationer, slarvfel, mm
* Ska man ta in elfirma nr 2 för att bekräfta att elfirma nr 1 gjort rätt efter varje jobb?
Nu menar jag allmänt hushåll där man ska koppla om nått uttag eller förlägga ett nytt, osv. Inte ett helt husnät.
Samhällskostnaderna skenar ju, och elfirmorna är duktiga att ta betalt. Det blir inte bättre med allt fuffens med Ahlsells listpriser och annat. Förtroendet är i botten. Jag tror att du gör elektrikerkåren och samhället en björntjänst genom att stå på dig som du gör. Börja i rätt ände av problemet istället.
En uppdatering. Det var en dödsolycka förra året, som skedde på spår. De flesta olyckor, enligt elektrikerna själva beror på fel i deras utövning.
[bild]
Den som inte vill följa lagen, skriv till myndigheten.
Man dividerar ju inte med polisen om man ertappats med att ha kört för fort, man tar detta vidare till berörd instans om man anser att skyltning ed. är fel.
Polisen gör bara sitt jobb precis som vi elektriker gör.
Om jag inte skulle jobba med öppna ögon så åker jag ju dit en vacker dag när jag inte kan bevisa min oskuld så när ska jag dokumentera vad jag gjort och när ska jag inte göra det?
Nä det var bättre förr när man bara arbetade åt företag och vi hade gula boken som mer styrde på gott och ont.
Dock slapp man alla dessa jävla diskussioner med folk som vill att elektrikern ska ta ansvar för jobb som ni själva utfört. Helt sjukt!
Skrivs regelverket om att jag ansvarar för mina moment och den som utfört andra moment får stå juridiskt för sina så kan jag ändra synpunkt men det kommer inte hända.
Själv tycker jag att vårt Elsäkerhetsverk i Sverige är för svagt och det är en av anledningarna till varför vi har dessa diskussioner. Inget får kosta samhället och elinstallatörerna får ta allt ansvar.