EddieHansson
K Kenta_S skrev:
Dessutom så klipper ju nästan de flesta elektriker bort biledaren och kabeln blir då helt felaktigt inkopplad.
Hempulare frågar nog på byggahus och får utmärkta svar från @Bo.Siltberg med flera, och då blir det mer rätt än fel, till skillnad från dina elektriker ;)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Hempulare frågar nog på byggahus och får utmärkta svar från @Bo.Siltberg med flera, och då blir det mer rätt än fel, till skillnad från dina elektriker ;)
Hur sedan dessa hempulare gör när de sen säljer sina hus kan man ju undra. Säger de till mäklaren eller nya köparen att de själva utfört elarbeten och att det då saknas juridiskt ansvar för dessa jobb? Det förutsätter sig nog den nya husköparen att elanläggningen är utförd av auktoriserad installatör eller elektriker under EKP. Ska bli intressant att följa för det blir oftare och oftare som jag upptäcker brister när husägares "kompiselektriker" har varit framme. Ofta fördyrande för den som nu äger huset. Vem har juridiskt ansvar när en hemmapulare kopplat sin el? Undrar vad försäkringsbolagen säger. Varför behövs vi elinstallatörer? Kanske dags o göra nåt annat?

EddieHansson
Vadå saknas juridiskt ansvar? Du menar en elfirma man kan klaga hos om något går sönder? Är det ofta det sker?

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
K Kenta_S skrev:
Hur sedan dessa hempulare gör när de sen säljer sina hus kan man ju undra. Säger de till mäklaren eller nya köparen att de själva utfört elarbeten och att det då saknas juridiskt ansvar för dessa jobb? Det förutsätter sig nog den nya husköparen att elanläggningen är utförd av auktoriserad installatör eller elektriker under EKP. Ska bli intressant att följa för det blir oftare och oftare som jag upptäcker brister när husägares "kompiselektriker" har varit framme. Ofta fördyrande för den som nu äger huset. Vem har juridiskt ansvar när en hemmapulare kopplat sin el? Undrar vad försäkringsbolagen säger. Varför behövs vi elinstallatörer? Kanske dags o göra nåt annat?
Jag FÅR inte installera själv, men ja KAN uppenbarligen mer än de som har det som yrke. Nu gör jag inga större saker hemma ändå, men jag åker på att rätta till mycket som de så kallade elektrikerna har gjort. Jag har (som jag skrivbit i detta forum många gånger tidigare) haft två elbränder i mitt hus, bägge utförda av firmor som har en elektriker som står för arbetet (en elfirma och en värmepumpsfirma). Inte ens med värmepumpsfirman som helt uppenbarligen var ansvariga för den farliga installationen (och kände till att problemet är frekvent) så var de villiga att ta något som helst ansvar.

Jag fixar både problem med elen och med vattnet själv då de som har det som yrke uppenbarligen inte klarar av det själva (jag har haft vattenläckor efter att VVS-firman skickat ensamma lärlingar också).

Kompetens sitter inte i elfirmans chefs diplom...

• Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
K Kenta_S skrev:
Du får väl svara den andra tjommen som sa att proffsen använder skärmad kabel o jag sa oskärmad med tillägget att skärm kan behövas för yttre påverkan men jag tvivlar att du vet vad det betyder
Jag sa att man använder eqlq för att den är lättare få snygg när man monterar den. Men är det så hemskt att kabeln har ett extra skydd?

Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag sa att man använder eqlq för att den är lättare få snygg när man monterar den. Men är det så hemskt att kabeln har ett extra skydd?
Nej du sa att proffsen använder den. Jag förstod att du menade styvheten men det är en tjockare och dyrare kabel många gånger onödig att använda men absolut. Vill kunden ha rakt o snyggt men tjockare ledning och dyrare så är det inte fel. Bara att det sällan är poppis med tjockisar och mer peng för kunden

EddieHansson EddieHansson skrev:
Vadå saknas juridiskt ansvar? Du menar en elfirma man kan klaga hos om något går sönder? Är det ofta det sker?
Nej om du som privatperson utfört elarbetet. Vem tänker du dig då har ansvaret för utfört jobb?

Du lär inte hitta någon ”juridisk ansvarig” oavsett. Jag har du aldrig haft dokumentation om vem som gjort vad i en elanläggning.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
EddieHansson
K Kenta_S skrev:
Nej om du som privatperson utfört elarbetet. Vem tänker du dig då har ansvaret för utfört jobb?
Det är alltid den som äger anläggningen.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
K Kenta_S skrev:
Vem tänker du har ansvaret för kopplingen som utfördes i mitt hem för 5-6 år sen, dvs innan jag köpte huset, om vi antar att det utfördes av en elfirma? Är det elfirman som utförde jobbet (som jag inte vet vilken det är) eller är det jag som anläggningsägare?

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du lär inte hitta någon ”juridisk ansvarig” oavsett. Jag har du aldrig haft dokumentation om vem som gjort vad i en elanläggning.
Akta dig, det är en våt dröm för många.

Fairlane Fairlane skrev:
Vem tänker du har ansvaret för kopplingen som utfördes i mitt hem för 5-6 år sen, dvs innan jag köpte huset, om vi antar att det utfördes av en elfirma? Är det elfirman som utförde jobbet (som jag inte vet vilken det är) eller är det jag som anläggningsägare?
Nu är det du som anläggningsägare. Det finns husköpare som inte förstår något om hus eller el och för dem är det just ett större problem om det saknas verifikationer ex fakturor på utförda arbeten av elfirmor. Det är just de själva som sällan gör en elbesiktning av huset vid överlåtandet som nu själva får stå för hela elanläggningen och de tror nog att en elektriker som hade auktorisation att utföra jobbet gjort installationerna.

EddieHansson
@Kenta_S grejen är ju att många, om inte de flesta, av de mer allvarliga elfelen är orsakade av elfirmor och inte Hempulare. Hade det inte varit så hade vi ju inte haft så många trådar och dåliga hantverkare.

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
K Kenta_S skrev:
Nu är det du som anläggningsägare. Det finns husköpare som inte förstår något om hus eller el och för dem är det just ett större problem om det saknas verifikationer ex fakturor på utförda arbeten av elfirmor. Det är just de själva som sällan gör en elbesiktning av huset vid överlåtandet som nu själva får stå för hela elanläggningen och de tror nog att en elektriker som hade auktorisation att utföra jobbet gjort installationerna.
Nu är det? Det är väl alltid jag som anläggningsägare?
Ok, när firman är där och kopplar och gör fel så har de såklart ett ansvar, men hur länge håller det ansvaret?

Sen vet vi nog både du och jag att det inte är en garanti att arbetet är korrekt utfört bara för att en elfirma utfört arbetet. Större sannolikhet att det är korrekt kanske, men är man noggrann, kunnig och använder bra material som blir många arbetet säkra, även av en som egentligen inte har behörighet. Extremfallet är väl personen som saknar egen auktorisation men som arbetar med detta varje dag under ett företags EKP, det är inte så säkert att det hen gör hemma på helgen blir så mycket sämre.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag FÅR inte installera själv, men ja KAN uppenbarligen mer än de som har det som yrke. Nu gör jag inga större saker hemma ändå, men jag åker på att rätta till mycket som de så kallade elektrikerna har gjort. Jag har (som jag skrivbit i detta forum många gånger tidigare) haft två elbränder i mitt hus, bägge utförda av firmor som har en elektriker som står för arbetet (en elfirma och en värmepumpsfirma). Inte ens med värmepumpsfirman som helt uppenbarligen var ansvariga för den farliga installationen (och kände till att problemet är frekvent) så var de villiga att ta något som helst ansvar.

Jag fixar både problem med elen och med vattnet själv då de som har det som yrke uppenbarligen inte klarar av det själva (jag har haft vattenläckor efter att VVS-firman skickat ensamma lärlingar också).

Kompetens sitter inte i elfirmans chefs diplom...
Förstår din frustration efter firmor som gjort fel. Dock blir det ändå inte tillåtet för en privatperson att utföra elinstallationer i sitt eget hus för att man tror eller tycker sig kunna.

Har man åkt taxi med en sopig taxiförare så betyder det såklart inte att man nästa gång man behöver flytta sig från A till B att man själv får köra en bil utan att ha körkort för den trots att man tycker sig kunna köra bättre än den sopiga taxiföraren man just åkt med. Lite samma sak, det finns tydliga regler att följa.

Om du skulle känna till Elsäkerhetsverkets tanke med alla regler så skulle du se att för det mesta faller nästan allt ansvar på oss som har auktorisation/ behörighet som det hette förut när vi arbetar med el hos en privatperson. Vi ska ha omsorgsplikt för kunden (står inte där utan i Svensk lagtext), vi ska se till att kunden har all vetskap så denne kan ta rätt beslut om hur och vad som ska utföras. Så fort vi börjar pilla med en privatares el så är det väldigt viktigt att man som installatör håller koll på vad man ger sig in på. Kanske snart dags att fler börjar göra en liten besiktning innan påbörjat elarbete. Jag har själv blivit mycket försiktigare.

Ta exemplet med det elektriska värmegolvet.

OM det skulle varit möjligt att för mig som elinstallatör att koppla in en redan lagd och ingjuten värmeslinga för starkström 230V som jag själv inte varit med och förlägga så ligger hela ansvaret idag på den som elinkopplar värmeslingan.

Om jag som installatör BARA blir ansvarig för själva elinkopplingen, att kabel o termostat är jordad och rätt avsäkrad så skulle jag inte ha problem med en sån inkoppling och den som lagt slingan själv får stå för det jobbet hen har ufört. Ligger kabel med rätt avstånd, är det rätt kabeltyp för golvet, ligger den emot brännbart material, ligger den i luft o kan bli överhettad osv. osv.

Det är som regelverket ser ut nu, DIREKT OMÖJLIGT att bara nu få ta ansvar för den elektriska elinkopplingan som många tror att det betyder den där texten på kartongen. Jag som elinstallatör blir ansvarig för HELA DIN INGJUTNA VÄRMESLINGA och nästan aldrig är den kontrollmätt vare sig innan eller under och efter ingjutning eller dokumenterad eller angivet vilket fabrikat, längd eller kabeltyp etc.

Därför tackar jag nej till ett sånt jobb för ingen vill betala för den risk jag får ta på mig. Inte heller mitt försäkringsbolag där min firmas arbeten är försäkrade skulle vara intresserad av att ta detta ansvar om jag inte följer det regelverk som råder.

Det här är samma sak med solcellsinstallationer. Kopplar man in växelriktaren utan att ha varit insatt i hela montaget på taket och elinkoppling av solpanelerna med DC-kablaget så tar man också på sig en stor risk. Upp till den som gör såna jobb. själv avböjer jag och säger hur regelverket ser ut och här tycker jag inte heller att det är min sak att informera om. Det är Elsäkerhetsverket som ska vara tydliga och de som utför takjobbet som ska veta hur reglerna ser ut.

Skulle det bli ändring här att jag som installatör BARA blir ansvarig för växelriktarens inkoppling så skulle jag slippa allt på taket att ta ansvar för men det kommer nog aldrig hända att dessa lättnader kommer, snarare tvärt om när det nu visar sig hur många fel det ofta blir på taken så kanske det kunde vara ett annat sätt att tänka sig en hur en solcellsinstallation kan bli inkopplad i framtiden. Väldigt långt dit som det verkar...

Kunderna vill ju sällan betala för ett säkert utfört arbete som ska hålla över tid. Det blir alltid problem när plånboken ska bestämma. Skulle det vara möjligt att en privatperson (husägare) att i samarbete med sin elinstallatör göra sin solcellsanläggning och betala för allt rätt som ska utföras så kanske det kunde vara ok men så ser nog inte verkligheten ut och inte heller tillåtet att göra på det sättet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.