Hej!
Denna härva av sladdar finns i mitt kallgarage. Den vita hängande sladden leder till ett extra uttag i taket. Ska ta bort detta uttag. Klipper jag sladden rakt av och lindar med eltejp runt varje sladd (fas, jord etc). Eller hur skulle ni gjort som säkrast sätt?
Tack!
Denna härva av sladdar finns i mitt kallgarage. Den vita hängande sladden leder till ett extra uttag i taket. Ska ta bort detta uttag. Klipper jag sladden rakt av och lindar med eltejp runt varje sladd (fas, jord etc). Eller hur skulle ni gjort som säkrast sätt?
Tack!
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 733 inlägg
Njae, att vrida torix (alltså de gula i bilden) utan att veta vad man gör är lite vanskligt. Ja, de är vanskliga även om man vet vad man gör. Det blir ofta och lätt fel.
Så skippa dem helt och hållet och använd u-båtar (som redan sitter där) eller exv. öppningsbara wago. (De med en liten flärp som kan fällas upp.)
Så klipp av det som suttit i torixen, skala upp en ny lagom bit och kontaktera med u-båt eller wago så kan det knappast bli fel.
Så skippa dem helt och hållet och använd u-båtar (som redan sitter där) eller exv. öppningsbara wago. (De med en liten flärp som kan fällas upp.)
Så klipp av det som suttit i torixen, skala upp en ny lagom bit och kontaktera med u-båt eller wago så kan det knappast bli fel.
Kan bli fel på vilket sätt då? Vred dit dem som de satt innan?lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, att vrida torix (alltså de gula i bilden) utan att veta vad man gör är lite vanskligt. Ja, de är vanskliga även om man vet vad man gör. Det blir ofta och lätt fel.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 733 inlägg
Det är lätt så att man inte får med dem på ett bra sätt med glappkontakt som följd (med ty åtföljade brand eller säkerhetsrisk). Det är lite av en konst att dra en torix rätt och även vi som kan konsten har sett det göras fel. Mer än en gång.S Statice skrev:
De fungerar inte korrekt att dra dit som de redan satt. De kräver formellt nya friska ledare vid montage. Man kan eventuellt fuska med det, men det får räknas som överkurs.
Så tipset är att skippa dem helt, och rakt inte montera bort, ändra med ledare och dra dit dem igen. Det är att be om problem.
Får bli en elektriker som får installera WAGO istället låter det som. Tack!lars_stefan_axelsson skrev:
Det är lätt så att man inte får med dem på ett bra sätt med glappkontakt som följd (med ty åtföljade brand eller säkerhetsrisk). Det är lite av en konst att dra en torix rätt och även vi som kan konsten har sett det göras fel. Mer än en gång.
De fungerar inte korrekt att dra dit som de redan satt. De kräver formellt nya friska ledare vid montage. Man kan eventuellt fuska med det, men det får räknas som överkurs.
Så tipset är att skippa dem helt, och rakt inte montera bort, ändra med ledare och dra dit dem igen. Det är att be om problem.
Vill bara instämma, jag plockar bort dessa tomtehattar så fort jag ser dem. Öppningsbara wago är att föredra och det sitter garanterat utan att man är begåvad med elektrikerfingrar, det blir dessutom snällare emot nästa person som kommer och ska göra något.lars_stefan_axelsson skrev:
Det är lätt så att man inte får med dem på ett bra sätt med glappkontakt som följd (med ty åtföljade brand eller säkerhetsrisk). Det är lite av en konst att dra en torix rätt och även vi som kan konsten har sett det göras fel. Mer än en gång.
Någon speciellt man ska tänka på vid WAGOS eller bara att koppla in?K KenNo skrev:
Umm nej... dom har anvisningar på hemsidan i from av ett datablad, med hur mycket man ska skala och vilka strömmar som den tål. Detta brukar dock faktiskt stå på självaste wagon, den enda felen som jag hört talas om att man kan lyckas åstadkomma är följande tre och troligtvis inte aktuella i ditt fallS Statice skrev:
1. Man skala upp på tok för mycket och wagon blir inte en skyddande isolator av ledaren.
2. Okunnig elektriker använder något som kallas för ändhylsor innan han sätter på wago, detta är inte tillåtet.
3. En elektriker använder dem för att isolera ändan på några ledare under arbetets gång, elektrikern är slarvig och skalar inte upp ledarna innan han sätter på wago och spänningssätter kabeln. Sedan kommer nästa elektriker och mäter på dessa wago och tror att det är strömlöst eftersom dom inte har kontakt och får ström i sig.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Det nästan viktigaste med wago är att titta på kopplingen efter man fällt spaken. Man kan se genom den transparenta plasten att tråden gått helt igenom kopplingen. Om den inte har gått helt igenom så kan det bli glappkontakt..
https://www.wago.com/medias/Insert-...MxODYyYTJmNTY1OWZlMjI5ODQ1MTI&attachment=trueK KenNo skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Um?
Där ser man... Man har fel så att det bara blixtrar om det... Min uppfattning kommer från en diskussion vi haft på ett större projekt i miljardklassen. Flera har alltså titta specifikt på detta och påpekat att det inte är tillåtet, men det du har här är tillverkarens anvisningar, och det är dom riktlinjerna som ska följas.M Millox skrev:
Funderar lite på om jag ska redigera och göra något åt det jag skrivit eller om jag ska låta det vara kvar.
Man lär sig något nytt varje dag... tackar för tillrättavisningen
Tillåtet, men helt onödigt på öppningsbara klämmor. Förutom ett extra arbetsmoment blir det ytterligare en sak som kan gå fel.K KenNo skrev:Där ser man... Man har fel så att det bara blixtrar om det... Min uppfattning kommer från en diskussion vi haft på ett större projekt i miljardklassen. Flera har alltså titta specifikt på detta och påpekat att det inte är tillåtet, men det du har här är tillverkarens anvisningar, och det är dom riktlinjerna som ska följas.
Funderar lite på om jag ska redigera och göra något åt det jag skrivit eller om jag ska låta det vara kvar.
Man lär sig något nytt varje dag... tackar för tillrättavisningen
På icke öppningsbara klämmor är hylsa nödvändigt om man ska använda finkardelig kabel. Men behovet borde vara ganska begränsat då sån kabel inte används i den fasta installationen.
Jag kommer ihåg dessa klämmor, då gick det inte att få in RK bland annat. Jag brukade göra som du beskriver och klämma på oisolerade ändhylsor för att få in dem.useless skrev:
Tillåtet, men helt onödigt på öppningsbara klämmor. Förutom ett extra arbetsmoment blir det ytterligare en sak som kan gå fel.
På icke öppningsbara klämmor är hylsa nödvändigt om man ska använda finkardelig kabel. Men behovet borde vara ganska begränsat då sån kabel inte används i den fasta installationen.
Dock var jag på ett projekt där vi upprättade en BSL3 anläggning på ett Norskt bioteknik universitet (stort projekt med två egna MRI maskiner) där hade ändhylsor i öppningsbara WAGO förekommit, och det blev en stor grej av det där dom som ansvariga där jag själv ingick fick en ordentlig avhyvling.
I dom databladen vi hade tillgång till då fanns inte ändhylsor som alternativ, och då var resonemanget att det per automaikt var fel.
Trevligt att veta att jag inte var ute att cyklade så långt bort som jag fick intrycket av då. Alltid trevligt med person som tänkt likt som en själv.