C
hevi skrev:
Som jag sa, jag tror inte att man kommer få en utbytesprodukt utan den befintliga kommer att förses med ett inte oansenligt antal ferriter som workaround :banghead::beer:
Och på vilket sätt påverkar det tiden man har på sig att reklamera? :what:

cpalm skrev:
Och på vilket sätt påverkar det tiden man har på sig att reklamera? :what:
Det bubblar inte i första hand ned till garanti eller reklamatinarätt i vanlig bemärkelse utan till ett "ursprungsfel", och då finns inga tidsgränser annat än att konsumenten måste agera inom "skälig tid", vilket är måhända lite luddigt, men samtidigt ganska väl definierat begrepp till konsumentens fördel, i det här fallet....

C
hevi skrev:
Det bubblar inte i första hand ned till garanti eller reklamatinarätt i vanlig bemärkelse utan till ett "ursprungsfel", och då finns inga tidsgränser annat än att konsumenten måste agera inom "skälig tid", vilket är måhända lite luddigt, men samtidigt ganska väl definierat begrepp till konsumentens fördel, i det här fallet....
Hmmm. Känns som att detta fel är ett "ursprungsfel" oavsett om tillverkarna hade tänkt åtgärda det med en massa ferriter eller på något annat sätt.

Och ursprungliga fel är just vad reklamationsrätten (enligt konsumentköplagen) handlar om. Felet måste ha funnits där från början, om så än må vara att inte felet visar sig eller upptäckts direkt. Och då har man normalt tre år från köpet på sig att reklamera. Och eftersom det rör sig om ett försäljningsförbud och inte återkallande från konsument så antar jag att det är reklamation (eller garanti om den skulle vara frikostigare) som gäller.

Redigerat:
peternicklas
Tror inte att det blir tal om någon reklamationsrätt för någon av modellerna. Detta styrs av ESVs försäljningsförbud där det står följande:
http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/sakra-elprodukter/Fakta-om-forsaljningsforbud/
Något återtagande från konsument finns inte. Vi har itne läst försäljningsförbudet för HQ/Gardena men tror att det är samma som för Meec och Worx, ett rent försäljningsförbud. MEN, fortfarande är det ingen som vet varför det har blivit ett försäljningsförbud. För Worx skulle det kunna handla om tydligare instruktioner vid installation då ESV har gjort ett välkänt fel under testen vilket inte framgår i manualen hur man ska förhindra detta.

peternicklas skrev:
Tror inte att det blir tal om någon reklamationsrätt för någon av modellerna. Detta styrs av ESVs försäljningsförbud där det står följande:
[länk]
Något återtagande från konsument finns inte. Vi har itne läst försäljningsförbudet för HQ/Gardena men tror att det är samma som för Meec och Worx, ett rent försäljningsförbud. MEN, fortfarande är det ingen som vet varför det har blivit ett försäljningsförbud. För Worx skulle det kunna handla om tydligare instruktioner vid installation då ESV har gjort ett välkänt fel under testen vilket inte framgår i manualen hur man ska förhindra detta.
Vilket välkänt fel är det de har gjort son jag har missat?

C
peternicklas skrev:
Nej, reklamationsrätt har man alltid som konsument, det är inget som ESV eller någon annan bestämmer.

Precis. En giltig orsak att reklamera är t.ex. att varan inte överensstämmer med vad säljaren har uppgett. Och i det här fallet har ju säljaren uppgett att produkten är CE-märkt, men elsäkerhetsverket har konstaterat att CE-märkningen var baserad på felaktiga grunder.

http://www.hallakonsument.se/klaga-...-som-konsument/reklamera-nar-du-inte-ar-nojd/

Googlar man på "reklamera försäljningsförbud" så ser man också att Elsäkerhetsverket i många fall skriver just att man som konsument kan reklamera produkten. Möjligen skriver de inte det förrän tiden för överklagande gått ut.

Nerre skrev:
Precis. En giltig orsak att reklamera är t.ex. att varan inte överensstämmer med vad säljaren har uppgett. Och i det här fallet har ju säljaren uppgett att produkten är CE-märkt, men elsäkerhetsverket har konstaterat att CE-märkningen var baserad på felaktiga grunder.

[länk]

Googlar man på "reklamera försäljningsförbud" så ser man också att Elsäkerhetsverket i många fall skriver just att man som konsument kan reklamera produkten. Möjligen skriver de inte det förrän tiden för överklagande gått ut.
Ja, ett par meningar i mitt inlägg tidigare i tråden söp jag tydligen bort, så det blev rätt obegripligt, men det jag försökte säga var just att det rör sig om ett ursprungsfel men som upptäckts först nu och då har man all rätt att reklamera varan "inom rimlig tid", vilket blir lite luddigt här, men det torde räcka med att man reklamera innan varan är tre år gammal, som jag förstår det, och som cpalm så påpassligt förtydligade.

Däremot kan man inte förvänta sig att få varan utbytt eller häva köpet men man kan ganska säkert kräva att få den åtgärdad.

EMC och speciellt då emmiterat är ganska knepiga grejer att uttala sig om. 18 dB är ganska mycket att ta hand om men det kan räcka med en väl placerad ferrit på en kabel för att avhjälpa problemet. Å andra sidan kan det krävas en total omkonstruktion av ett eller flera kort för att få bukt med eländet. Att det skulle gå att åtgärda med ett förtydligande i installationsmanualen, som nämndes ovan håller jag för osannolikt, för då hade man inte bemödat sig att ta fram nya modellnummer utan man hade kunnat lägga med ett litet löst addendum/errata till manualen i lådan och saken hade varit ur världen....

B
hevi skrev:
... men det jag försökte säga var just att det rör sig om ett ursprungsfel men som upptäckts först nu och då har man all rätt att reklamera varan "inom rimlig tid", vilket blir lite luddigt här, men det torde räcka med att man reklamera innan varan är tre år gammal, som jag förstår det, och som cpalm så påpassligt förtydligade.

...
Rätt säker på att reglerna säger att man som konsument måste reklamera inom skälig tid från att man upptäckt felet. Skälig tid är satt till två månader efter att det prövats i någon instans.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
C
breakman skrev:
Skälig tid är satt till två månader efter att det prövats i någon instans.
Nej, den s.k. tvåmånadersregeln innebär att man har minst två månader på sig att reklamera efter att man upptäckt felet. I praktiken innebär det att det inte finns någon egentlig gräns. Se t.ex. ARN 2004-8429.

Redigerat:
cpalm skrev:
Nej, den s.k. tvåmånadersregeln innebär att man har minst två månader på sig att reklamera efter att man upptäckt felet. I praktiken innebär det att det inte finns någon egentlig gräns. Se t.ex. ARN 2004-8429.
Inom 2 månaders gränsen är man inte skyldig bevisa att det är fel / ursprungsfel

Man har alltid 3 års reklamationsrätt

C
Elkludde skrev:
Inom 2 månaders gränsen är man inte skyldig bevisa att det är fel / ursprungsfel
Men det var väl självaste ... vad desinformation det sprids här då :eek:
Nej, det du pratar om är sexmånadersregeln vilket är något helt annat. Inom sex månader efter köpet behöver köparen inte bevisa att felet var ursprungligt.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Man kanske ska vända på formuleringen: Efter sex månader är det köparen som ska bevisa att felet var ursprungligt,.

cpalm skrev:
Men det var väl självaste ... vad desinformation det sprids här då :eek:
Nej, det du pratar om är sexmånadersregeln vilket är något helt annat. Inom sex månader efter köpet behöver köparen inte bevisa att felet var ursprungligt.
Du har absolut rätt Jag tror allt blir bra till sist

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
peternicklas
HQ har försökt att komma undan beslutets offentliggörande genom att ansöka om sekretess för både Gardena R50Li och sin egen modell(inte ute ännu). Beslutet för Gardena kom ut idag. Kanske är de rädda för en massa reklammationer!

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.