27 011 läst ·
122 svar
27k läst
122 svar
Elsäkerhesverket 2016
Tror inte de har någon skyldighet att göra det. Tänk om HQ och Gardena ska fixa alla klippare som har fått säljförbud. Landroid har sålts i 2 år och har inte fått ut samma antal som HQ/Gardena. Det handlar om mycket stora summor om det t.ex. skulle behöva bytas laddare eller kretskort. En sådan sak skulle kunna få HQ på obestånd. Felet ligger mest troligt i alla modeller som de har sålt då det är samma teknik i botten.evesve skrev:
Felet skulle öven kunna vara så enkelt som att installationen är felaktigt utförd. Så bild på testet av Landroid, den installationen vet vi orsakar problem med signalen. Hela denna frågeställningen är bara ett antal gissningar då vi inte vet felet eller vad som är åtgärdat. Har du själv inget problem med din klippare, simma lugnt.
Beror väl på hur man ser på det. Det är ju inget fel på produkten. Den gör ju det den ska. Man kan ju jämföra det med bilbranschen. Är det rimligt att alla biltillverkare ska eftermontera katalysator på alla bilar som är sålda före 88:a när kravet inte fanns?
"så länge garantin finns kvar" för dom som är läskunniga...
Jag lämnade in en 7 år gammal Volvo V40 där främre fjäderpaketet ramlade ihop.
Konstruktionsfel - kosta inget!
Det ÄR skillnad på företagens ansvar!
Sen förstår jag inte hur ni kan påstå att det inte är något fel på produkten!
Hade det inte varit fel så hade det inte blivit säljförbud!
Jag lämnade in en 7 år gammal Volvo V40 där främre fjäderpaketet ramlade ihop.
Konstruktionsfel - kosta inget!
Det ÄR skillnad på företagens ansvar!
Sen förstår jag inte hur ni kan påstå att det inte är något fel på produkten!
Hade det inte varit fel så hade det inte blivit säljförbud!
Mycket skilda saker, som att jämföra äpple med päron. Volvo blev tvingade då det äventyrade trafiksäkerheten. Ingen vet VAD som har orsakat ett säljförbud. Är det t.ex. dåligt installationsinstruktion så har det inget med produkten i övrigt att göra. VAD ska du åberopa om du vill gå vidare? Säljförbud, ja visst men på grund av...
Hade felet varit att allvarlig art så hade ESV säkert infört nyttjandeförbud. Garanti gäller för funktionen av produkten, så länge den fungerar så är det inget fel.
Jula har t.ex. helt plockat bort sin klippare, finns inte till försäljning. Där kanske det är allvarligare men ännu har jag inte sett något nyttjandeförbud.
Hade felet varit att allvarlig art så hade ESV säkert infört nyttjandeförbud. Garanti gäller för funktionen av produkten, så länge den fungerar så är det inget fel.
Jula har t.ex. helt plockat bort sin klippare, finns inte till försäljning. Där kanske det är allvarligare men ännu har jag inte sett något nyttjandeförbud.
Garanti är ju ett helt frivilligt åtagande från tillverkaren och det finns inga som helst lagkrav på vad som ska ingå i en garanti. Alltså måste man läsa garantivillkoren för att se om det finns något där att peka på.
(Till skillnad från den lagstadgade reklamationsrätten.)
Sen finns ju även det faktum att en del företag bjuder på utbyte av felkonstruerad del som "goodwill". Det har då inget alls med garanti att göra utan är ren "kundvård".
Sen finns ju även det faktum att en del företag bjuder på utbyte av felkonstruerad del som "goodwill". Det har då inget alls med garanti att göra utan är ren "kundvård".
Stämmer bra, men även om du ska reklammera så måste man vet vad man ska reklammera mot.Nerre skrev:Garanti är ju ett helt frivilligt åtagande från tillverkaren och det finns inga som helst lagkrav på vad som ska ingå i en garanti. Alltså måste man läsa garantivillkoren för att se om det finns något där att peka på.
Jag förstår att det är mina inlägg du hakar upp dig på.peternicklas skrev:
Jag tror att jag har varit tydlig med att jag INTE ska reklamera.
Jag vill också vara tydlig med att jag gärna återkommer till företag/butiker som satsar mer på kundvård och goodwill än dom lagstadgade reglerna.
Bra exempel är JULA, Clas Olsson, Skånska byggvaror, MIO m.fl.
Med det så menar jag inget illa mot ICA MAXI som jag köpte min Worx av.
Ärendet är väl inte avslutat än?
Att den inte uppfyller CE torde räcka ganska långt... Om jag förstod säljförbudet rätt, rör det sig om att tillverkaren testat varje del för sig och inte hela produkten som ett system. Om det sedan är laddaren eller revirslingan som är problemet eller om det är hela kombinationen framgår inte tydligt i det publicerade materialet men jag skulle inte bli förvånad om en reklamerad klippare åtgärdas ganska enkelt med en klase feriter på laddsladd och revirslingan.peternicklas skrev:
Stämmer men du vet fortfarande inte VAD som gör att den ev. inte uppfyller CE direktivet. Nu är ju handlingarna offentliga så det går att kräva ut dem. Sedan ska man tolka text vilket inte alltid är så lätt. Tänkte jag skulle begär ut dem då även HQ och Gardena lagts ut på deras sida.hevi skrev:Att den inte uppfyller CE torde räcka ganska långt... Om jag förstod säljförbudet rätt, rör det sig om att tillverkaren testat varje del för sig och inte hela produkten som ett system. Om det sedan är laddaren eller revirslingan som är problemet eller om det är hela kombinationen framgår inte tydligt i det publicerade materialet men jag skulle inte bli förvånad om en reklamerad klippare åtgärdas ganska enkelt med en klase feriter på laddsladd och revirslingan.
Produkten uppfyller inte kraven för CE-märkning. Punkt. Det behövs ingen lekmannatolkning av vad som gör att den DE FACTO inte uppfyller kraven för CE-märkning då Elsäkerhetsverket har beslutat att den inte gör det och således belagt produkten med försäljningsförbud!!! Det går ju lixom inte att slingra sig ur detta faktum med mindre än att importören vinner i högre instans, vilket jag anser vara extremt osannolikt med tanke på bristerna i mätningarna dom förlitat sig på.peternicklas skrev: