31 178 läst · 519 svar
31k läst
519 svar
Elsäkerhetsverkets 4 punkter om vem som får installera solceller
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Elsäkerhetsverket har satt ner foten i diskussionen om undantaget för skyddsklenspänningskretsar kan tillämpas i solcellsinstallationer. Mycket bra och angeläget. https://www.elinstallatoren.se/2023...-punkter-om-vem-som-far-installera-solceller/
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 821 inlägg
Satt ner foten?
Det låter mer som ni ställt några frågor till dem...
För den som undrar var Fredrik sist jag kollade anställd av IN Installatörs företagen, och tidningen utges av dessa.
Det låter mer som ni ställt några frågor till dem...
För den som undrar var Fredrik sist jag kollade anställd av IN Installatörs företagen, och tidningen utges av dessa.
Det är väl gott så men ingen seriös debattör har väl någonsin påstått att det undantaget skulle möjliggöra installation av solcellsanläggningar.
Däremot kan man argumentera att det är rätt löjligt att en "elektriker" måste montera dem. Det är som att bygga lego...
Däremot kan man argumentera att det är rätt löjligt att en "elektriker" måste montera dem. Det är som att bygga lego...
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Husägare
· Stockholms län
· 311 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Well. Min mailkorg är full av mail från tyckare som blandar in det undantaget, SELV,PELV och allt annat smått och gott.G Gillar att bygga skrev:
Solpaneler som ganska bra faller in under beskrivningen för en elektrisk utrustning i lagen (en apparat som producerar el) ska om de seriekopplas utgöra elinstallationsarbete? ELSÄK-FS 2017:2 2:a paragrafen skriver tydligt att det sker efter installation.tommib skrev:
"Elektrisk utrustning, i form av elektrisk materiel, som fast installeras utgör del av
starkströmsanläggningen efter installation."
Jag tycker det finns fog att tolka en hel sträng av solpaneler som en enhet och att den blir del av anläggningen när enheten ansluts och inte när paneler kopplas ihop med varann.
Min tolkning leder således till att montering av paneler och seriekoppling av dessa är tillåtet av lekmän medans vidare anslutning av dessa skulle kräva person som omfattas av ett EKP.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 821 inlägg
Haha 😆F Fredrik Sjödin skrev:
"Trust me bro" från INs representant på forumet.
Vi har fattat, du och din arbetsgivare gillar rådande lagstiftning och vill behålla detta skråväsende som det är.
Nyordslista från Fredrik:
Sätta ner foten - svara på frågor
Seriöst debattör - en som skickar mail
Du slås inte som en seriös debattör när du skriver skrämselpropaganda som du sedan vägrar bemöta när det visar sig att du hade fel.
https://www.byggahus.se/forum/threads/har-ni-koll-pa-era-jordfelsbrytare.339736/
Om man inte orkar läsa hela tråden rekommenderar jag första inlägget och sedan härifrån: https://www.byggahus.se/forum/threads/har-ni-koll-pa-era-jordfelsbrytare.339736/page-37#post-4615572
Det är lite svårt att ta nåt en lobbyist vars enda syfte är att hålla sina kunder, alltså installatörbolag om ryggen. Att du inte är permanentbannad när du så uppenbart skriver i egen sak HELA TIDEN är ett mysterium. Jag försöker alltid vara skapligt objektiv i mina bedömningar, trots att jag skriver om produkter vi prducerar och alternativ till dessa. Klarar man inte det skall man bort.F Fredrik Sjödin skrev:
Ja precis. Min största kritik mot nuvarande lagstiftning är att den inte är kostnadseffektiv. Det finns ju flertalet moment som personer som inte omfattas av ett EKP skulle kunna utföra, men om man skall följa gällande lagstiftning till punkt och pricka så kan man inte det. Jag tror att det leder till att man inte anlitar elektriker alls även fast det hade varit bra.A avh67f skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Det där är en vanlig missuppfattning. Solpaneler är en produktionsanläggning och ingen elektrisk utrustning. Hade det varit en elektrisk utrustning hade ditt resonemang varit korrekt.M merbanan skrev:Solpaneler som ganska bra faller in under beskrivningen för en elektrisk utrustning i lagen (en apparat som producerar el) ska om de seriekopplas utgöra elinstallationsarbete? ELSÄK-FS 2017:2 2:a paragrafen skriver tydligt att det sker efter installation.
"Elektrisk utrustning, i form av elektrisk materiel, som fast installeras utgör del av
starkströmsanläggningen efter installation."
Jag tycker det finns fog att tolka en hel sträng av solpaneler som en enhet och att den blir del av anläggningen när enheten ansluts och inte när paneler kopplas ihop med varann.
Min tolkning leder således till att montering av paneler och seriekoppling av dessa är tillåtet av lekmän medans vidare anslutning av dessa skulle kräva person som omfattas av ett EKP.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Det är en berättigad invändning. Ser man på de solcellsanläggningar som hittills installerats har många alldeles för mkt brister. Om vi nu har ett system där den typen av installationer är reglerade så vilar ett stort ansvar på branschen att helt enkelt göra bättre installationer. Vi gör vad vi kan för att ta det ansvaret. Men det är ingen tvekan om att det är en bit kvar.M merbanan skrev:Ja precis. Min största kritik mot nuvarande lagstiftning är att den inte är kostnadseffektiv. Det finns ju flertalet moment som personer som inte omfattas av ett EKP skulle kunna utföra, men om man skall följa gällande lagstiftning till punkt och pricka så kan man inte det. Jag tror att det leder till att man inte anlitar elektriker alls även fast det hade varit bra.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 755 inlägg
Detta måste då innebära att alla som installerat eller servat trådbundet larm (12 VDC) eller LED-slingor begått en olaglig handling trots att det är en skyddsklenspänningskrets enligt IEC, om det gäller växelspänning enbart.
Känns väldigt dumt att utgå från upphävda författningar när man tolkar ett undantag, EFTERSOM de är ju upphävda av en anledning.
Och i avsaknad av (gällande) definition ska väl allmänt vedertagna begrepp användas, dvs IEC.
Känns väldigt dumt att utgå från upphävda författningar när man tolkar ett undantag, EFTERSOM de är ju upphävda av en anledning.
Och i avsaknad av (gällande) definition ska väl allmänt vedertagna begrepp användas, dvs IEC.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Hänger inte med. Är det en skyddsklenspänningskrets är det ju tillåtet. Grejen är att just solceller inte är någon sådan krets.S sebastiannielsen skrev:Detta måste då innebära att alla som installerat eller servat trådbundet larm (12 VDC) eller LED-slingor begått en olaglig handling trots att det är en skyddsklenspänningskrets enligt IEC, om det gäller växelspänning enbart.