1 386 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Elritning
Hej
Hur är det med en ritning över elinstallationen i ett hus(villa) byggt 2007.
Bör inte elinstallatören ha en ritning över installationen?
Anledningen till min fråga är att vid installation av ett bubbelbad
uppstod en del bekymmer. Det finns ett uttag i badrummet med
idragen kabel. Det finns ingen spänning på kabeln. Letar då i centralen
där det finns några resrevgrupper. Ingen av dessa frånslagna reserver
har någon kabel. Letar då efter nån lös ända bakom centralen. Hittar ingen.
Efter div lirkande med kabeln och lyssnar var den rör sig i väggen blir vi inte mycket klokare.
Lirkandet ledde tyvärr till att vi beslöt dra ut kabeln och köra in en dragtråd. Nu har
vp-röret lossnat från dosan. Tycker inte att den borde göra detta då inget våld användes.
Hur som helst jag ringde elfirman som gjort installationen. Dom sa att röret mynnar bakom
centralen. Nu då vi har kabeln ute kan vi mäta och se att den inte räcker till centralen.
Elkillen vill inte lyssna på det örat. Visste vi bara var den andra ändan av röret finns kanske
man skulle kunna rädda situationen. Alltså har man inte en ritning på installationen?
Sorry att det blev så långt men jag känner mej så besviken.
/bosv
Hur är det med en ritning över elinstallationen i ett hus(villa) byggt 2007.
Bör inte elinstallatören ha en ritning över installationen?
Anledningen till min fråga är att vid installation av ett bubbelbad
uppstod en del bekymmer. Det finns ett uttag i badrummet med
idragen kabel. Det finns ingen spänning på kabeln. Letar då i centralen
där det finns några resrevgrupper. Ingen av dessa frånslagna reserver
har någon kabel. Letar då efter nån lös ända bakom centralen. Hittar ingen.
Efter div lirkande med kabeln och lyssnar var den rör sig i väggen blir vi inte mycket klokare.
Lirkandet ledde tyvärr till att vi beslöt dra ut kabeln och köra in en dragtråd. Nu har
vp-röret lossnat från dosan. Tycker inte att den borde göra detta då inget våld användes.
Hur som helst jag ringde elfirman som gjort installationen. Dom sa att röret mynnar bakom
centralen. Nu då vi har kabeln ute kan vi mäta och se att den inte räcker till centralen.
Elkillen vill inte lyssna på det örat. Visste vi bara var den andra ändan av röret finns kanske
man skulle kunna rädda situationen. Alltså har man inte en ritning på installationen?
Sorry att det blev så långt men jag känner mej så besviken.
/bosv
Lite sent men.. Du skulle ha ringt elektrikern direkt och frågat/bett dom koppla in den istället för att dra ur kabeln och sedan ringa 
En ritning är ju helt klart att föredra! Men om man ej krävt de från elektrikern från början så vet jag ej om det är KRAV på de?
En ritning är ju helt klart att föredra! Men om man ej krävt de från elektrikern från början så vet jag ej om det är KRAV på de?
Klicka här för att svara