12 024 läst ·
121 svar
12k läst
121 svar
Elräkningen kan öka med 10% i vinter – så påverkas du av nya EU-reglerna
Ja, visst var det genom Oslo, det hade jag inget annat val till då jag hämtade upp en kompis. Men lurad har jag inte blivit, de har ju bara sjukt mycket avgifter.Z Zodde skrev:
De har du rätt i.ingenmansland skrev:
Men inte ens om du kör ”värsta” vägen kommer du upp i några 500kr. Man behöver inte överdriva med fake facts för att få fram en poäng.
OramaC
Renoveringsnovis
· Västernorrland
· 62 inlägg
OramaC
Renoveringsnovis
- Västernorrland
- 62 inlägg
Ett av de aaabsoluuuut viktigaste poängerna, sydstatarna i svealand grinar över 250 öre/kWh medan de ligger på +10 grader, medan norrlänningarna med -10 betalar 100 öre/kWh, då det går kanske 3x mer el till att värma upp fastigheten med lika yta! Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag ser skåningar som grinar över det här när dom knappt förstår skillnaden att ha en fastighet där nere kontra Kiruna.....P Pligg85 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Det är inte bara högre priser på import, utan också svårare att exportera.S Slangfil skrev:Tveksamt för mig att det skulle väga upp allt elände det drar med sig faktiskt, då inte bara ekonomiskt.
Skulle gärna se ett högre pris på importerade varor där vi har en välskött inhemsk produktion som knappt går runt pga import från barnarbetare, skitlöner, slaveri och antibiotika t ex (flera branscher m a o)
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Helt fel. Läs på historia. 1941-42 fanns t o m elransonering. Vattenfall skriver:H Henke1299 skrev:
Efter en ny lågkonjunktur 1929–1933 utvecklades elanvändningen långt snabbare än vad man prognostiserat. Och under andra världskriget ökade elefterfrågan dramatiskt eftersom landet var avspärrat från import av kol och olja. Nya vattenkraftstationer byggdes i rasande fart, men det räckte ändå inte till. När vintrarna dessutom blev kalla tvingades staten införa elransonering 1941–42.
Sommaren 1947 blev mycket regnfattig och elen ransonerades på nytt vintern 1947–48. Åtgärderna gällde för både industrin och hushållen. Varje hushåll fick en grundtilldelning som reducerades till 80 procent av den normala förbrukningen.
Under 1950- och -60-talen ökade elförbrukningen med runt 7 procent per år, vilket innebar en fördubbling vart tionde år. Det blev allt svårare att bygga ut produktionen i takt med efterfrågan. Under hela 1950-talet förekom ständiga hot om elrestriktioner och elransoneringar.
Avgiften är 10 % av vad vi betalar idag och den avgift man betalar kan man styra till vad den ska gå. Samtidigt hade vi fått behålla vår egen el och på så sätt erbjuda företag och medborgare helt andra förutsättningar att konkurrera vilket skulle stärka vår valuta. Inget överförmynderi gällande våra invånare som arbetar skift eller hur vi ska sköta vår skog. Vi har gått back 15mdr per år sedan vi fick med. Fortfarande endast 6 länder som betalar för 26… Do the mathZ Zodde skrev:
I norra Sverige är det ju även reducerad energiskatt på 12 öre/kWh såkallad glesbyggdskattOramaC skrev:
Ett av de aaabsoluuuut viktigaste poängerna, sydstatarna i svealand grinar över 250 öre/kWh medan de ligger på +10 grader, medan norrlänningarna med -10 betalar 100 öre/kWh, då det går kanske 3x mer el till att värma upp fastigheten med lika yta! Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag ser skåningar som grinar över det här när dom knappt förstår skillnaden att ha en fastighet där nere kontra Kiruna.....
"Samtliga kommuner i Norrbottens län, Västerbottens län, Jämtlands län samt i Örnsköldsvik, Sollefteå, Ånge, Ljusdal, Torsby, Malung, Mora, Orsa och Ävldalen har reducerad energiskatt. Den reducerade energiskatten gäller för konsumenter och företag inom tjänstesektorn och är 12 öre/kWh inklusive moms lägre än normalskatten."
https://www.malarenergi.se/el/elnat...ns län,och Ävldalen har reducerad energiskatt.
Enligt studier (nu är dom 4 år gamla) så skiljer genomsnitliga förbrukning för villor sig inte så mycket från Norrbotten till Skåne - cirka 1.500 kWh mer i Norrbotten än i Skåne.
https://via.tt.se/pressmeddelande/3...orbrukar-mest-el-i-landet?publisherId=3235722
Norrbotten: 12883 kWh
Skåne: 11308 kWh
Snittpris SE1 i 2023 var: 45,58 öre/kWh
Snittpris SE4 i 2023 var: 74,15 öre/kWh
(https://www.elbruk.se/elpris-historik-2023#:~:text=Genomsnittspriset på elbörsen för 1,56,07 öre/kWh.)
Man behöver inte ha stora räkneverket klar för att se det är dyrare totalt i SE4.
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Kan det bero på att dom eldar mer med klimatskadlig ved i norr?C Credde skrev:
Att bränna 1 kg ved frigör ungefär 1.5 kg CO2. Dessutom hyggs träd som annars hade tagit upp CO2 under återstående livslängd. Det frigorda CO2 återtas av kommande trädgenerationer först under ett antal decennier. Under den tiden gör CO2et sin skadliga verkan.
Att vedeldning är hållbart är en myt.
https://friskluft.nu/myter-om-vedeldning/
https://second-opinion.se/utslapp-kan-inte-bekampas-med-utslapp/
Vill man vinkla det så så. Men grundproblemet är att vi gräver upp fossilt kol och tillför kretsloppet. Trä har brunnit så länge det funnits träd.
En av orsakerna till att husen drar nästan lika mycket el i söder är att de är dåligt isolerade jämfört med i norr. Hade man satsat lika mycket på tilläggsisolering i Skåne då skulle skillnaden bli mycket större.C Credde skrev:I norra Sverige är det ju även reducerad energiskatt på 12 öre/kWh såkallad glesbyggdskatt
"Samtliga kommuner i Norrbottens län, Västerbottens län, Jämtlands län samt i Örnsköldsvik, Sollefteå, Ånge, Ljusdal, Torsby, Malung, Mora, Orsa och Ävldalen har reducerad energiskatt. Den reducerade energiskatten gäller för konsumenter och företag inom tjänstesektorn och är 12 öre/kWh inklusive moms lägre än normalskatten."
[länk] kommuner i Norrbottens län,och Ävldalen har reducerad energiskatt.
Enligt studier (nu är dom 4 år gamla) så skiljer genomsnitliga förbrukning för villor sig inte så mycket från Norrbotten till Skåne - cirka 1.500 kWh mer i Norrbotten än i Skåne.
[länk]
Norrbotten: 12883 kWh
Skåne: 11308 kWh
Snittpris SE1 i 2023 var: 45,58 öre/kWh
Snittpris SE4 i 2023 var: 74,15 öre/kWh
([länk] på elbörsen för 1,56,07 öre/kWh.)
Man behöver inte ha stora räkneverket klar för att se det är dyrare totalt i SE4.
Bara en betraktelse...
Edit:, ett par saker till:
1) det är betydligt fler elbilar i söder
2) det är många fler pooler i söder
Behålla vår egen el?H Henke1299 skrev:Avgiften är 10 % av vad vi betalar idag och den avgift man betalar kan man styra till vad den ska gå. Samtidigt hade vi fått behålla vår egen el och på så sätt erbjuda företag och medborgare helt andra förutsättningar att konkurrera vilket skulle stärka vår valuta. Inget överförmynderi gällande våra invånare som arbetar skift eller hur vi ska sköta vår skog. Vi har gått back 15mdr per år sedan vi fick med. Fortfarande endast 6 länder som betalar för 26… Do the math
A) elen tillhör producenterna, oftast privata sådana, så det är inget som Sverige som land har förfoganderätt över
B) EU eller EES har noll betydelse för elhandeln. Norge är ej med i Eu men på samma villkor med i den gemensamma elmarknaden.
Jo, EES är definitivt grunden även här.