Maskintok skrev:
Nä då inte alls.
Jag undrade mer hur du tänkte... :thinking:

Du verkar ha en rolig stund när du funderar iallafall.. :rofl:
Men riktigt så var ju inte verkligheten, vilket jag förmodar du vet om
. :thinking:;)
Ok. Nä i nutid jag syftade mer på andra ämnen än energipolitiken. T.ex. gymnasielagen.

Men historiskt sett så har dom, tillsammans med Greenpeace, och även andra, varit duktiga på att påverka den allmänna uppfattningen av kärnkraft. Som född på 80-talet och uppvuxen på Onsala-halvön så formades jag till att känna rädsla för kärnkraftverk.

När det var klara dagar kunde man se Ringhals i horisonten och det var en tydlig känsla av obehag som spred sig i kroppen när man såg byggnaderna. De gånger jag åkte båten med kompisar mot Åsa så kändes det olustigt att komma närmare byggnaderna och jag såg till att ta en rejäl omväg. Man hade känslan att det kunde sprängas när som helst och att vattnet var fyllt av strålning. När man var hemma och öppnade skåpet i köket där kakor och godis fanns så låg jodtabletterna på en hylla. Greenpeace var modiga som vågade sig upp på taket på reaktorer runt om i världen med flaggor trots den stora risken för strålning.

Sedan var man stor nog sedan att ansvara för sin egen utbildning i ämnet vilket blev ännu lättare med Internet. Man kände sig lurad av all skräckpropaganda och idag skulle jag inte ha några som helst problem att köpa ett hus med Ringhals som nära granne. Jag skulle belåtet njuta när jag badar i utloppet som är några grader varmare.

Det som ligger bakom den här vinterns höga elpriser är lögner. Både i dåtid och nutid. Nu hann verkligheten ikapp politikerna men då skall dom ändå komma undan medans vi andra snällt får betala. Det tar ju aldrig slut med kostsamma lögner.

I det här fallet så kan vi göra ett statement genom att inte göra någonting. Att inte betala. Men ändå gör vi det inte.

Vad är det värsta som kan hända? Betala en del och sen om 2 år så går det upp till tingsrätten där man kan undvika eventuella kostnader genom att betala fakturan dagen innan det skall tas upp. Under dessa 2 år så får ansvariga politiker svara på varför elpriset ökade med 1000% så att vissa av landets elhandelsföretag "gick i konkurs"/"drabbades hårt" när vi har "överskott på el" och "att stänga kärnkraftverk påverkar inte elpriset".

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Tack vare relativt låga kostnader historiskt för att producera el i Sverige (i huvudsak vattenkraft och kärnkraft) har politikerna haft möjlighet att beskatta el kraftigt (se graf).

Man kan lite slarvigt utrycka det som att staten plockat in samma skattesumma trots att stora energieffektiviseringar utförts av hushållen. Införandet av olika typer av värmepumpar har minskat elanvändning för uppvärmning de senaste 30 åren dramatiskt.

Numera indexuppräknas skatten varje nytt årsskifte efter ett politiskt beslut i riksdagen. För 2022 är skatten 44,5 öre per kWh. Vilket innebär en skattekostnad på ca 9 000 kr per år för ett hushåll som förbrukar 20 000 kWh/år.

Linjediagram som visar ökning av energiskatt med och utan moms i Sverige från 1980 till 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Arg
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Har äntligen läst hela tråden .....jisses...
Min fundering är:
1.Stämmer det att nya el länken till skåne som nu är klar betalas av oss på den fasta avgiften?
2. vad jag har fattat så ha inte priset gått ner i SE4 ändå?
3.detta pga att elbolagen använder länken att sälja ännu mer norrlands el till tyskland?
4 sossarna skrev på ett avtal om att leverera el till tyskland? borde de inte satt någon begränsning så att vi sålde överskottet inte all el och skjuter oss i foten
5 innan var kablarna begränsade till sveriges el kapacitet , nu med mindre kärnkraft, borde inte export kapaciteten begränsas ytterligare?

Bra att elpriserna går upp. Hoppas det fortsätter. Inte roligt att betala men om det betyder slutet på den destruktiva och förkastliga klimatpolitiken i Europa så är det värt det.

• Gilla
bakterie och 3 till
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
I den bästa av drömmar så skulle merparten av invånarna bestridit den del av fakturan som översteg 80öre/kWh och hänvisat till regeringen som bär ansvar för denna del.
Vi har ju upprepade ggr underlåtit att välja styre som underlättar byggandet av ny baskraft, det är vi väljare som måste se till att det kommer nytt folk till riksdagen.

För stunden är det ju bara att betala det man köpt och förbrukat och framöver se till att värma med lokalproducerat fastbränsle så man gör sig oberoende av importerade energipriser.

M masseman33 skrev:
Har äntligen läst hela tråden .....jisses...
Min fundering är:
1.Stämmer det att nya el länken till skåne som nu är klar betalas av oss på den fasta avgiften?
2. vad jag har fattat så ha inte priset gått ner i SE4 ändå?
3.detta pga att elbolagen använder länken att sälja ännu mer norrlands el till tyskland?
4 sossarna skrev på ett avtal om att leverera el till tyskland? borde de inte satt någon begränsning så att vi sålde överskottet inte all el och skjuter oss i foten
5 innan var kablarna begränsade till sveriges el kapacitet , nu med mindre kärnkraft, borde inte export kapaciteten begränsas ytterligare?
Det är överskottet som säljs.
El är väl en av få (om inte den enda) commodity som inte kan sparas utan måste förbrukas när den produceras.

• Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
överskott i min värld borde vara när svenskarna fått vad de behöver till ett normalt pris så säljs resten till högstbjudande

• Gilla
Klabbarparn och 10 till
  • Laddar…
Vi kom billigt undan. Förbrukning på ca 800kw perioden okt-dec totalkostnad ca 2500kr med rörligt pris för ett hus på ca 100m2. För övrigt billigaste kvartalsfakturan för 2020.
Vi eldar med ved, oklart hur många kronor som lagts på att framställa den..

Z Zodde skrev:
Det är överskottet som säljs.
El är väl en av få (om inte den enda) commodity som inte kan sparas utan måste förbrukas när den produceras.
När Uniper körde Karlshamnsverket ett par veckor i september berodde det inte på 'överskott' utan att det blåste mindre i Tyskland än vad som behövdes, det är nackdelen med att bygga energiförsörjning på slumpkraft, om sol och vind inte levererar tillräckligt bränner vi fosil olja.

• Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
A
M masseman33 skrev:
överskott i min värld borde vara när svenskarna fått vad de behöver till ett normalt pris så säljs resten till högstbjudande
beskrivning av en inhemsk marknad. :ok:

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
A
S Staffan-N skrev:
Jag tror att du kanske har missuppfattat konceptet "demokrati"?
Verkar snarare som han har örnkoll på hur demokrati funkar i verkligheten:
Illustration av fyra av fem människor i romerska kläder som slår ner en femte person, med texten "4 of 5 citizens love democracy".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
ger brännolja mer el för den summan?
elen var utanför den kalkylen vad jag förstod.. :thinking:
oljan var ju billig..
Den ger tidvis mer värme än direktel tydligen.

Spotpriset för måndag 10/1 fastställt hos Nordpool, SE3 och SE4 får nya toppnoteringar så gå nu ut och hugg ved helgens sista timmar .

DI:

”I det dyraste områdena i söder och i Mellansverige, elområde 4 och elområde 3, ligger priset på 253 öre per kilowattimme (kWh).”

• Arg
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jo, du har rätt i allt du säger, men jag kan inte se ett bättre alternativ
Eftersom det handlar om de dyra elpriserna och att det är det som gör att de som har det sämst ekonomiskt får svårt att klara ekonomin så vore väl alternativet att Sverige gör som många andra EU-länder. Dvs. hjälper till med med olika subventioneringar av elkostnaden.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
När Uniper körde Karlshamnsverket ett par veckor i september berodde det inte på 'överskott' utan att det blåste mindre i Tyskland än vad som behövdes, det är nackdelen med att bygga energiförsörjning på slumpkraft, om sol och vind inte levererar tillräckligt bränner vi fosil olja.
Samt att zodde kört slut på vattnet i Norge

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.