K Kassper skrev:
Hallå!
Kan du länka!!!
Många som vill binda på 60 öre!@@
Eksjö energi 60mån bind SE3

• Skärmbild av elsajten elskling.se med prisspecifikation för Eksjö energi 60 månaders bindningstid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Som sagt (typ 300 gånger), det finns ett skyddsnät i Sverige som heter ekonomiskt bistånd. Det är dit man vänder sig om man har problem att betala för sina grundläggande behov.
Det finns en övertro på hur "enkelt" det är att få hjälp. Det är ofta lång väntetid och socialtjänsten gör sitt bästa för att få folk att gå någon annanstans. Det enda sättet att få någorlunda snabb hjälp är att parkera ändan i väntrummet på socialkontoret, hävda akut nöd och vara beredd på att sitta där ett bra tag. I det läget måste dom ta tag i saken direkt och begår tjänstefel om dom inte gör det.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Det är så lätt att säga att man skulle ha valt si och så för att inte hamna i tråkiga situationer men alla har inte alls förmågan att göra rätt val.
Det finns väldigt många bra och godhjärtade människor som gör fel val.

• Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
L Leifur skrev:
Det finns en övertro på hur "enkelt" det är att få hjälp. Det är ofta lång väntetid och socialtjänsten gör sitt bästa för att få folk att gå någon annanstans. Det enda sättet att få någorlunda snabb hjälp är att parkera ändan i väntrummet på socialkontoret, hävda akut nöd och vara beredd på att sitta där ett bra tag. I det läget måste dom ta tag i saken direkt och begår tjänstefel om dom inte gör det.
Sen så ska du ju ha uttömt ALLA andra alternativ, som tex tömma ev besparingar och har du bil(som du givetvis måste motivera varför du behöver den) så måste den vara billig.

• Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
A
en sak man alltid kan göra är att kontakta sitt elbolag och nätbolag.
Man säger som det är och lägger upp en betalplan med dessa..
Men det kräver ork..

Men den som iallafall vet att pengar är på väg men inte har fullgod betalning på kontot kan logga in på min sida och betala det som går... Sedan gör man samma sak igen.. de brukar godta detta så länge pengar kommer in... (erfarenhet av att hjälpt andra)

Hade en swish löst situationen så hade jag bidragit men tyvärr så är känslan så att även om jag ger alla mina pengar på kontot så täcker inte dessa summan som alla som sitter i samma situations skuld...

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
A
N noone70 skrev:
Sen så ska du ju ha uttömt ALLA andra alternativ, som tex tömma ev besparingar och har du bil(som du givetvis måste motivera varför du behöver den) så måste den vara billig.
allt som står på dig räknas som tillgång..
Även om du har ett huslån med 98% belåning så är det en tillgång.. bil har jag för mig att det är runt 10.000 kr som är max..
Man brukar iallafall räkna..
skatt, försäkring, besiktning, minimalt underhåll...

har för mig att fogden har 20.000 kr.. Som lägsta.. :thinking:
skitsamma, de var ju inte de gamarna vi diskuterade.. :rofl:

hela bilden är dock för dåligt uttänkt..
lån genom soc.. Som är bland den fattigaste myndigheten av dem alla..

Varför nu inte staten sköter detta med medborgarlån lite snyggare det vete tusan.. :thinking:

lån upp till 50.000 kr emot dokumentation om till vad så borde detta snabbt gå att lösa.. Och även amortera av... :thinking:

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Jo du kan ha rätt i det, men när man slänger rasistkortet så…
Ja du verka leva på 1940 talet med dina åsikter.
Har du råd med en ny bil och Villa för 4 miljoner har vi som land råd att hjälpa fattigare människor i världen.

Maskintok skrev:
en sak man alltid kan göra är att kontakta sitt elbolag och nätbolag.
Man säger som det är och lägger upp en betalplan med dessa..
Men det kräver ork...
I den bästa av drömmar så skulle merparten av invånarna bestridit den del av fakturan som översteg 80öre/kWh och hänvisat till regeringen som bär ansvar för denna del.

Jag vill egentligen inte säga det men alla som snällt betalar hela fakturan utan att protestera är lata som sätter sin egen bekvämlighet före landets bästa.

• Gilla
Pära´n
  • Laddar…
A
T Titagurgi skrev:
Ja du verka leva på 1940 talet med dina åsikter.
Har du råd med en ny bil och Villa för 4 miljoner har vi som land råd att hjälpa fattigare människor i världen.
inte i världen, det är upp till var och en..
Men medborgare i detta landet är en helt annan sak..
Vi ska komma ihåg att många länder inte har sociala avgifter eller så är länderna så korrupta att det iallafall inte blir någon säkerhet för medborgarna..

Så därför så får man tänka lite på att alla har först ett ansvar för sitt men man ska aldrig behöva skämmas för att be om hjälp.

i de länderna där fattigdom härjar pga att ledande styre tar pengarna så har man val att göra.. lev så eller ändra på situationen..
störta styret och bygg upp landet eller flytta därifrån.. ekonomiska flyktingar är betydligt vanligare än krigsflyktingar..
Jag stoppar där för det är inte migration vi skall diskutera..

Men den enskildes ansvar vilar på den i första hand.. sen kan man alltid be om hjälp..

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
L Leifur skrev:
Jodå, jag jobbar ganska nära både socialsekreterare och biståndstagarna, så jag är väl insatt i att det inte är enkelt, och att de såklart också har en budget att hålla sig till.. Men vad skulle alternativet vara?

Lill72 Lill72 skrev:
Du får det att låta så enkelt. Behöver du ekonomiskt bistånd så måste du ansöka om biståndet varje månad, alltså inget som rullar på.
För många är det otroligt skamligt att leva på detta vis och att varje månad behöva bli ifrågasatt om man verkligen behöver hjälp.
Jo, du har rätt i allt du säger, men jag kan inte se ett bättre alternativ...

Att biståndet ska vara behovsprövat tror jag att alla kan skriva under på, likaväl som att det inte bör vara någon "blank check" som man kan lösa in på obestämd framtid...

Jag följer ju en del folk från USA på Instagram, och det är inte sällsynt att nån av dem lägger upp en post om någons fru eller vän eller släkting som blivit sjuk eller råkat ut för något, och de ber om pengar till deras "go fund me"... Jag kan inte påstå att det skulle kännas bättre...

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
A
V vik_tor skrev:
I den bästa av drömmar så skulle merparten av invånarna bestridit den del av fakturan som översteg 80öre/kWh och hänvisat till regeringen som bär ansvar för denna del.

Jag vill egentligen inte säga det men alla som snällt betalar hela fakturan utan att protestera är lata som sätter sin egen bekvämlighet före landets bästa.
Ja jag är lat.. erkänner..
Jag betalar min faktura när den kommer.. brukar vara runt den 10-12 där någonstans...
Och visst kan jag bestrida den då för sakens skull.. efter att ha betalat.
Men jag är övertygad om att detta inte hjälper på det stora..

Det är inte själva elbolagens fel..
Det är statens... Så vad ska jag göra för att straffa staten?
stämma den?
Ja men det kostar och tar tid..
samt är jag övertygad om att jag inte vinner..
idén är bra men knappast görbar i det stora hela..

Maskintok skrev:
Så vad ska jag göra för att straffa staten?.
Du på egen hand kan inte göra något. Men om tillräckligt många bestrider del av fakturan så kommer problemet landa hos staten i samband med att det blir stora nyhetsrubriker om medborgarnas gemensamma protest.

Om staten kan rädda banker så kan dom även rädda elhandelsbolag. Speciellt för en helt onödig situation som politikerna själva är ansvariga för.

• Gilla
Pära´n
  • Laddar…
V vik_tor skrev:

Jag tror att du kanske har missuppfattat konceptet "demokrati"?

• Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
Undrar om min förbrukning är rimlig?
1400 kwh i dec
2ggr så mkt som i dec förra året, för mig att december 2020 var varm?
Fakturan landa på 5100 spänn..

100m2 Parhus
Nibe f730
Spabad 38°
2pers 2 småbarn, vad tror ni?

A
traceour traceour skrev:
Undrar om min förbrukning är rimlig?
1400 kwh i dec
2ggr så mkt som i dec förra året, för mig att december 2020 var varm?
Fakturan landa på 5100 spänn..

100m2 Parhus
Nibe f730
Spabad 38°
2pers 2 småbarn, vad tror ni?
förbrukningen är väl rimlig..
priset blivit högt av andra saker än bara kylan...

• Gilla
katho75
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.