Z Zodde skrev:
Och här svänger du 180 grader…

Alltför ofta med dig ”Jag sa A men menade B, förstår ni inte detta är ni dumma”
Nej. Resultaträkning jämställs ofta med sista raden. Men givetvis kan man studera hela uträkningen men det sker ju i praktiken sällan.
Men nu har jag förtydligat vad jag menade.

R Riverground skrev:
Ja hon pratar om att vi ska importera solel från kontintenten på sommaren, batterilagring av solel, minska lasten på vintern när det inte blåser (!) etc. Fint i teorin men som jag ser det väldigt långt fram i tiden om det överhuvudtaget ska ses som realistiskt när vi är på väg att dubbla vår energiförbrukning.
Budskapet hänger ihop. Du kan inte avfärda det så enkelt.

P paralun skrev:
Hansa ligger på is.... jag betvivlar att någon skulle bevilja ett till "stollebygge".
[länk]
Vänta bara..

R Riverground skrev:
Jag skulle gissa att våra exportkablar byggts ut kraftigt senaste åren, i takt med vindkraftutbyggnaden. Annars hade vindkraften blivit lönsam/vi hade fått svårt att förbruka all el som producerades. Jag har ingen källa då jag har haft svårt att hitta information om det men bilden nedan tyder på det.

Istället för exportkablar hade det nog varit bättre om någon typ av lagringskapacitet kommit på plats paralellt med vindkraften. För ingen pratar om det men exportledningarna är ju den främsta orsaken till att vi kopplats hårdare till de kontinentala elpriserna.

[bild]
Elefanten i rummet som Zodde och en del andra satts att förneka in absurdum.
Nej det är kriget och gaspriserna minsann.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vänta bara..
Jo det kommer mde säkerhet en helt ny prismodell inom EU med Frankrike i spetsen,
Sen kan vi bygga Hansa och låta tyskarna köpa el till sin energimisär.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej. Resultaträkning jämställs ofta med sista raden. Men givetvis kan man studera hela uträkningen men det sker ju i praktiken sällan.
Men nu har jag förtydligat vad jag menade.
”Resultaträkning jämställs ofta med sista raden. ”

Fel igen. Sista raden är efter bokslutsdispositioner och skatt och ganska ointressant Det är EBITDA som har betydelse…

Utgångscitatet från dig har du nu vridit dig ganska långt ifrån, i takt med att du blivit överbevisad

• Haha
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Elefanten i rummet som Zodde och en del andra satts att förneka in absurdum.
Nej det är kriget och gaspriserna minsann.
Du har nog missförstått ordspråket om elefanten. Vi har nämn dessa ledningar många gånger, och förnekar definitivt inte att de orsakar vår koppling till de europeiska elpriserna.

Men jag tycker inte att frihandel är något dåligt.
Det betyder definitivt inte att jag förnekar att kablarna finns och vilken effekt de har.

• Gilla
Zodde
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
”Resultaträkning jämställs ofta med sista raden. ”

Fel igen. Sista raden är efter bokslutsdispositioner och skatt och ganska ointressant Det är EBITDA som har betydelse…

Utgångscitatet från dig har du nu vridit dig ganska långt ifrån, i takt med att du blivit överbevisad
Ja, så är det förstås.
Så om bolaget ägnar sig åt olönsamma sidoaffärer så syns det inte om man läser EBITDA bara.
Men du skruvar till det så det ser ut som att jag har fel i sak när du egentligen vet vem som inte vill erkänna att Vattenfall fått en gigantisk inkomstökning utan att göra ett skit samt8digt som resultatet inte förändrats så mkt pga en diversehandel med stora förluster.
Nettot är iaf förbättrat med många miljarder genom övervinsterna och de andra förlusterna skulle ju annars vi ägare fått stå för.

Redigerat:
Ja, de har fått en inkomstökning. Men så gigantisk som du påstår att den är, är den inte.

K karlmb skrev:
Ja, så är det förstås.
Så om bolaget ägnar sig åt olönsamma sidoaffärer så syns det inte om man läser EBITDA bara.
Men du skruvar till det så det ser ut som att jag har fel i sak när du egentligen vet vem som inte vill erkänna att Vattenfall fått en gigantisk inkomstökning utan att göra ett skit samt8digt som resultatet inte förändrats så mkt pga en diversehandel med stora förluster.
Nettot är iaf förbättrat med många miljarder genom övervinsterna och de andra förlusterna skulle ju annars vi ägare fått stå för.
Förstod noll av vad du försöker säga ?
Har du luktat på glöggen…?

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Förstod noll av vad du försöker säga ?
Har du luktat på glöggen…?
Om du inte förstår nu så är du helt meningslös att resonera med om redovisning och företagsekonomi, den saken är klar.

K karlmb skrev:
Om du inte förstår nu så är du helt meningslös att resonera om redovisning och företagsekonomi, den saken är klar.
Vi kan diskutera redovisning men när du inte klarar av grundläggande resonemang blir det svårt. Dessutom ändrar du ståndpunkt under resans gång då du blir påkommen med direkta fel.
Berätta nu vilka olönsamma projekt VF plöjt ned sina övervinster i och som inte syns i RR

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vi kan diskutera redovisning men när du inte klarar av grundläggande resonemang blir det svårt. Dessutom ändrar du ståndpunkt under resans gång då du blir påkommen med direkta fel.
Berätta nu vilka olönsamma projekt VF plöjt ned sina övervinster i och som inte syns i RR
Vilken ståndpunkt har jag ändrat?
Gällande olönsamma projekt så finns det ju med i årsredovisningen om man orkar läsa.
Gör det.

K karlmb skrev:
Vilken ståndpunkt har jag ändrat?
Gällande olönsamma projekt så finns det ju med i årsredovisningen om man orkar läsa.
Gör det.

Du påstod man kunde dölja saker i RR, vilka saker har man dolt i 2022?

””Så kraftigt ökade intäkter kan ju pumpas in i en massa saker utan att det syns på resultaträkningen.”

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.