966 214 läst ·
10 396 svar
966k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Frågan borde i stället vara: Vad kan jag göra åt min förbrukning som är nästan 5000 kWh.J jlinxx skrev:Hej,
Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!
Förbrukning 4826 kwh
Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr
Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.
Hur ser era elräkningar ut?
Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr
Mvh // J
Så bra att du ser vart det just nu byggs kärnkraft i världen och för att understryka det är det då främst i östern, Indien samt Kina samt ryskbyggda VVER-reaktorer lite varstans i öster.harka skrev:
vad är det du blir så upprörd över och kallar det jag skriver för trams?
att jag skulle tappat bort din fina lista med 21 kinesiska kärnkraftsreaktorer?
men jodå, de fanns med i min graf – låt mig ringa in dom för att du ska se dom bättre:
[bild]
vi kan också förstora upp den högra delen (anläggningar under konstruktion eller framtida) så att vi ser mer vad som händer år för år:
[bild]
som jag skrev tidigare så är byggcykeln mycket kortare för vind och sol och driftsätts i år eller nästa, medan kärnkraften under konstruktion tillkommer utspritt med driftsättningsår under sex år, fram till 2028
...den ska levereras...???
har Estlands riksdag stiftat ny lagstiftning som gör kärnkraft tillåten i Estland – nej
har Fermi skrivit kontrakt med någon kärnkraftsleverantör om leverans av ett kärnkraftverk – nej
har Fermi fått något bindande anbud på ett kärnkraftsverk – nej
har Fermi fattat något investeringsbeslut om att köpa en kärnkraftverk – nej
har Fermi valt ut BMRX-300 som referensreaktor (och gallrat bort NuScale och Rolls-Royce) – ja
du får väl lära dig skilja på samarbetsavtal och sonderande förfrågningsunderlag innan du påstår att det "ska levereras" – att man smalnat av från tre till ett alternativ är väl inte så mycket att yvas över?
eller för att använda ditt skrivsätt – vad är det för rent trams du försöker komma med?
Plans for New Nuclear Reactors Worldwide - World Nuclear Association (world-nuclear.org)
Angående Fermi Energia så har GE-HItachis BWRX-300 sedan länge varit deras referensreaktor men de har nu tagit bort NuScale samt Rolls-Royce och går enbart vidare med BWRX-300.
Estland kommer med säkerhet att få en politisk majoritet som godkänner reaktorn och huvudskälet för Estland är ju deras beroende av oljeskiffer.
Fermi Energia chooses GE Hitachi's BWRX-300 as the technology for planned SMR nuclear power plant in Estonia - Fermi Energia
Kanadas OPG skrev på sitt kontrakt med GE-Hitachi för sin reaktor.
https://www.opg.com/powering-ontari...ar/darlington-nuclear/darlington-new-nuclear/
Svårigheten som jag sett är att eftersom västs gröna ekonomier har lagt ner det mesta av "skitiga" verkstäder som klarar stora komponenter och smiden så hamnar man i Asien och allt som innehåller metaller är hårdvaluta just nu. (samma utmaning som Tyskland möter med att bygga solceller själv)
Så vi i väst har ju lurat oss själva med vår iver att rasera all industri.
Sen bör det påpekas att Vattenfall äger en minoritetspost i just Fermi-Energia så de har full insyn och BWRX-300 har då ett flertal gånger nämts för Ringhals 5/6.
Slutligen så händer det mycket just nu i Sverige.
Så nära är Sverige ny kärnkraft – ”Snabbare än vi kunnat hoppas på” | Tidningen Näringslivet (tn.se)
Enligt Harka är detta rent ljugande….P paralun skrev:
alla som inte har Harkas kunskap tror ju på dig när du skriver sånt här, kan du vara snäll och sluta sprida misinformation. .
Jo men harka är ju en helt genomgrön skribent med sin syn på tillvaron som jag inte på något sätt delar.Z Zodde skrev:
Allt jag sedan skriver styrker jag för det mesta med en länk där man själv kan bedöma fakta!
Sen en dagsaktuell nyhet så stärker regeringen nu ägarstyrningen av Vattenfall för ny kärnkraft!
https://www.dn.se/sverige/okar-styrningen-av-vattenfall-vill-ha-mer-karnkraft/
Kan du då styrka det Harka menade du hade fel på?P paralun skrev:Jo men harka är ju en helt genomgrön skribent med sin syn på tillvaron som jag inte på något sätt delar.
Allt jag sedan skriver styrker jag för det mesta med en länk där man själv kan bedöma fakta!
Sen en dagsaktuell nyhet så stärker regeringen nu ägarstyrningen av Vattenfall för ny kärnkraft!
[länk]
Du snackar om ett beslut taget
Harka skriver
”har Estlands riksdag stiftat ny lagstiftning som gör kärnkraft tillåten i Estland – nej
har Fermi skrivit kontrakt med någon kärnkraftsleverantör om leverans av ett kärnkraftverk – nej
har Fermi fattat något investeringsbeslut om att köpa en kärnkraftverk – nej”
Det är ju rena gröna spekulationer för att till varje pris slippa kärnkraft.Z Zodde skrev:Kan du då styrka det Harka menade du hade fel på?
Du snackar om ett beslut taget
Harka skriver
”har Estlands riksdag stiftat ny lagstiftning som gör kärnkraft tillåten i Estland – nej
har Fermi fattat något investeringsbeslut om att köpa en kärnkraftverk – nej”
Sen redogjorde jag kring läget för Fermi Energia, Estland samt OPG, Kanada.
Ser mycket bra ut!
Tack än en gång Harka för att du delar med dig av din kunskap, för dina briljanta formuleringar och för dina pedagogiska inlägg.harka skrev:
Inte alla klarar av att hantera det enorma flödet av information som sköljer över oss, speciellt inom ett så komplicerat område som vår framtida energiförsörjning och den omställning från billig fossil energi som skapat vårt välstånd till något som vi ännu bara kan skönja konturerna av. Framtiden är osäker och det får vi leva med, förenklade lösningar, svartvitt tänkande och politiska slagord leder enbart till positioneringar och låsningar som inte gagnar någon.
Genomtänkta skäl för övertygelser minimerar risken att falla för en välregisserad video. Själv är jag inte särskilt kunnig inom området energi men så pass mycket kunskap har jag att jag litar på mitt omdöme när det gäller att skilja agnarna från vetet.
Tack, hoppas du orkar fortsätta leverera saklig information!
Ta bort alla subventioner mellan källa och pump, redan det kommer vara mer än nog, skulle produkten fortfarande efterfrågas så kan man börja belägga den med påslag för dess konsekvenser, efter det kommer det vare sig behövas eller vara möjligt att lägga på skatt, det skulle vara game over.G OMathson skrev:
Så är det onekligen men man får ju oxå slå ut dieselkostnaden på hela produktionen.R Riverground skrev:Om du läser artikeln i min länk så påverkar dieselpriser bönderna i väldigt hög grad vilket driver inflationen på livsmedel. I deras exempel visar det hur 4kr påverkar, reduktionsplikten gör 3-5kr beroende på olika faktorer vilket såklart gör stor påverkan på bönderna och därmed livsmedelsinflationen.
Elpriserna påverkar tillverkningsindustri etc, transportkostnader och kontaineravgifter påverkar importpriser. Och Sveriges unikt höga reduktionsplikt på diesel påverkar vår livsmedelsindustri. Är det klarare nu?
En stor indikator på att bönder och producenter blivit väl så kompenserade är att jag inte har hört en bonde gnälla på ca två år och det har nog inte hänt på iaf fyrtio år om det någonsin hänt inte ens bland bekanta de säger numer inte ett pip
Kan ju kanske bero påK kortis skrev:
1) Stödpaketet på 1 miljard
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/8QLn6E/krisstod-till-bonder-kan-komma
2) Svenska bönder får 1,2 miljarder efter torkan
https://omni.se/svenska-bonder-far-1,2-miljarder-efter-torkan/a/XwQ91W
3) Nu föreslås bönderna i Sverige få ytterligare två miljarder
https://sverigesradio.se/artikel/bonder-foreslas-fa-ytterligare-tva-miljarder-i-krisstod
Finns säkert flera.
Men bönderna har varit ovanligt tysta sista åren, det håller jag med om
Du undviker å svara på min fråga.P paralun skrev:
Du säger Estland har fattat beslut om KK
Harka säger det är fel.
Kan du verifiera ditt påstående?
De har beslutat att gå vidare med GE-Hitachis BWRX-300Z Zodde skrev:
Fermi Energia chooses GE Hitachi's BWRX-300 as the technology for planned SMR nuclear power plant in Estonia - Fermi Energia
I övrigt är ju harkas argumentation den vanliga röd-gröna lögnen och att man hellre lägger ner EU och svensk industri än att satsa på kärnkraft!
P paralun skrev:De har beslutat att gå vidare med GE-Hitachis BWRX-300
I övrigt är ju harkas argumentation den vanliga röd-gröna lögnen och att man hellre lägger ner EU och svensk industri än att satsa på kärnkraft!
Ett privatägt företag har beslutat gå vidare i sin planering..,
Du skrev Estland, (som land) har beslutat…
Det är enorm skillnad.