Z Zodde skrev:
Ökade energipriser är huvudorsaken till stigande inflation sista 1,5 året. Elpris i mycket högre grad än drivmedelspris. Men att man ska kunna märka en stark unik svensk inflationspåverkande faktor (reduktionsplikten) är du den första som påstår.
Klart det påverkar!
Rena dumheterna när man ser att idag har Tyskland eldat sitt kol igen ,ca 25000MW... och vi ska plåga oss själva med reduktionsplikt, Bror Duktig-Sverige!
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Styrmedel/reduktionsplikt/

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
P paralun skrev:
Klart det påverkar!
Rena dumheterna när man ser att idag har Tyskland eldat sitt kol igen ,ca 25000MW... och vi ska plåga oss själva med reduktionsplikt, Bror Duktig-Sverige!
[länk]
R Riverground skrev:
Drivmedelspriser driver i väldigt hög grad inflationen på livsmedel. Nej jag är inte den förste som påstår att reduktionsplikten påverkar inflationen, det är däremot första gången du läser om det. Just nu tror jag reduktionsplikten ökar dieselpriset med ungefär 3kr, du kan jämföra det med exemplet nedan.

[länk]
Som jag skrev tidigare. Energipriser är huvudorsaken till skenande inflation så vad visar din länk…??? Höjda energipriser skulle vara unikt problem för Sverige.?

Z Zodde skrev:
Som jag skrev tidigare. Energipriser är huvudorsaken till skenande inflation så vad visar din länk…??? Höjda energipriser skulle vara unikt problem för Sverige.?
Vi plågar ju oss helt i onödan! självplågeri utan reellt värde!

• Gilla
  • Haha
jawen och 2 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Vi plågar ju oss helt i onödan! självplågeri utan reellt värde!
Reduktionsplikten är helt avgörande för att vi ska klara de bindande målen, att göra andra åtgärder som ger samma effekt kommer att vara mycket svårare.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Reduktionsplikten är helt avgörande för att vi ska klara de bindande målen, att göra andra åtgärder som ger samma effekt kommer att vara mycket svårare.
Bindade för vem? Har Sverige mycket el eller värme produktion från tex brunkol, rysk gas osv?

D
G OMathson skrev:
Bindade för vem? Har Sverige mycket el eller värme produktion från tex brunkol, rysk gas osv?
Internationella bindande utsläppsmål, i detta fallet avser jag Sverige med vi, de är kumulativa, så om vi låter någon fuska nu så ska detta tas igen och det blir långt värre.

D djac skrev:
Nej det är rent fånigt att beskåda jämfört med vad Tyskland har som som utsläpp!
Startar Tyskland sin kärnkraft igen så kanske vi kan återinföra reduktionsplikten.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Internationella bindande utsläppsmål, i detta fallet avser jag Sverige med vi, de är kumulativa, så om vi låter någon fuska nu så ska detta tas igen och det blir långt värre.
Se Paraluns svar! Långt värre är det för svensk konkurrenskraft just nu.

G OMathson skrev:
Se Paraluns svar! Långt värre är det för svensk konkurrenskraft just nu.
Utmaningen är nog att vi är ordförandeland i EU just nu.....:lying: (då måste vi vara Bror-Duktig)
(annars så skulle nog "självplågeriet" snabbt vara avskaffat)

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
P paralun skrev:
Utmaningen är nog att vi är ordförandeland i EU just nu.....:lying: (då måste vi vara Bror-Duktig)
(annars så skulle nog "självplågeriet" snabbt vara avskaffat)
Tror du på det själv?
Att man för annan politik pga att vi är ordförande?
Eller är det jag som inte förstår ironin?

• Gilla
djac
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Tror du på det själv?
Att man för annan politik pga att vi är ordförande?
Eller är det jag som inte förstår ironin?
Jo jag är övertygad om att så är det....
Sen orkar man nog inte med en "shitstorm" från de röd-gröna i Sverige och än värre de röd-gröna i EU-Bryssel.
Men Tyskland har ju den stora friheten att göra vad de vill!

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Kan inte förstå att man ena stunden tycker att vi ska bygga mängder med kärnkraftverk så vi blir ännu mer självförsörjande på el, och samtidigt tycka att man ska minska reduktionsplikten, dvs ta bort den delen av drivmedlet som vi KAN producera inhemskt... :thinking:

• Älska
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kan inte förstå att man ena stunden tycker att vi ska bygga mängder med kärnkraftverk så vi blir ännu mer självförsörjande på el, och samtidigt tycka att man ska minska reduktionsplikten, dvs ta bort den delen av drivmedlet som vi KAN producera inhemskt... :thinking:
Det verkade som att man slutade tycka det efter valet. På samma sätt har vindkraft helt plötligt blivit bra.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
G
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det borde verkligen produceras inhemska bränslen men hur är det med ekonomin/skatter EU reger? Är ju bra om det inte blir dyrare att använda för tex bönderna, lastbilar, pb osv

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.