966 215 läst ·
10 396 svar
966k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Klart det påverkar!Z Zodde skrev:
Rena dumheterna när man ser att idag har Tyskland eldat sitt kol igen ,ca 25000MW... och vi ska plåga oss själva med reduktionsplikt, Bror Duktig-Sverige!
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Styrmedel/reduktionsplikt/
P paralun skrev:
Som jag skrev tidigare. Energipriser är huvudorsaken till skenande inflation så vad visar din länk…??? Höjda energipriser skulle vara unikt problem för Sverige.?R Riverground skrev:Drivmedelspriser driver i väldigt hög grad inflationen på livsmedel. Nej jag är inte den förste som påstår att reduktionsplikten påverkar inflationen, det är däremot första gången du läser om det. Just nu tror jag reduktionsplikten ökar dieselpriset med ungefär 3kr, du kan jämföra det med exemplet nedan.
[länk]
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Nej det är rent fånigt att beskåda jämfört med vad Tyskland har som som utsläpp!D djac skrev:
Startar Tyskland sin kärnkraft igen så kanske vi kan återinföra reduktionsplikten.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jo jag är övertygad om att så är det....Z Zodde skrev:
Sen orkar man nog inte med en "shitstorm" från de röd-gröna i Sverige och än värre de röd-gröna i EU-Bryssel.
Men Tyskland har ju den stora friheten att göra vad de vill!
Fast...Preem varnar för att sänkt reduktionsplikt höjer dieselpriset.R Riverground skrev:
Preem tror att sänkt reduktionsplikt kan leda till ännu högre priser (di.se)
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Kan inte förstå att man ena stunden tycker att vi ska bygga mängder med kärnkraftverk så vi blir ännu mer självförsörjande på el, och samtidigt tycka att man ska minska reduktionsplikten, dvs ta bort den delen av drivmedlet som vi KAN producera inhemskt... 
Det verkade som att man slutade tycka det efter valet. På samma sätt har vindkraft helt plötligt blivit bra.Dan_Johansson skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Det borde verkligen produceras inhemska bränslen men hur är det med ekonomin/skatter EU reger? Är ju bra om det inte blir dyrare att använda för tex bönderna, lastbilar, pb osvDan_Johansson skrev: