R Riverground skrev:
Jag tittar inte själv på public service men en bekant ringde och var irriterrad över att två av de tre företagsledarna sa att det behövdes mer planerbar kraft (kärnkraft) men att Svt istället bara ställde frågor om vindkraft.

En släkting som jobbar inom kärnkraft är förövrigt mycket nöjd då de nu fått betydligt mer pengar och börjat anställa. Jag vet inte om det är för att bolaget själv satsar eller om det är staten som lovat pengar men jag tror det är ganska dumt att bilda sig en uppfattning om ministrar utifrån media. Svt/sr är väldigt anti-kärnkraft/pro vindkraft så deras vinklingar lär bli därefter.
Då tycker jag att du ska se på SVT play och bilda dig en egen uppfattning för enligt mig var det inte alls vad de sade, de ville ha elkraft mycket elkraft till 2030 och då är det vindkraft som gäller men de tillade att det oxå behövs planerbar energi, om de i sammanhanget specificerade det till kärnkraft är jag osäker på och det spelar dom nog ingen roll om det är kärnkraft el ex batteri el något annat som är just planerbar.
Det var ju Ebba som hon pressade på frågan om vindkraft då hon under valrörelsen lät påskina att den inte skulle byggas ut så mycket.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P paralun skrev:
Vätgasen farlighet är en skröna numera och pilotanläggningen i Luleå är invigd.
[länk]
Vätgas är både extremt brandfarligt och bildar knallgas när det blandas med syre, det är dessutom extremt lättflyktigt. Men det var inte fokus i de länkar jag bifogade utan de handlade om energiförluster och klimatproblem.

960x0.jpg

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Då tycker jag att du ska se på SVT play och bilda dig en egen uppfattning för enligt mig var det inte alls vad de sade, de ville ha elkraft mycket elkraft till 2030 och då är det vindkraft som gäller men de tillade att det oxå behövs planerbar energi, om de i sammanhanget specificerade det till kärnkraft är jag osäker på och det spelar dom nog ingen roll om det är kärnkraft el ex batteri el något annat som är just planerbar.
Det var ju Ebba som hon pressade på frågan om vindkraft då hon under valrörelsen lät påskina att den inte skulle byggas ut så mycket.
Planerbar energi är antingen kärnkraft eller t ex fossil som naturgas (då vattenkraften är färdigutbyggd). Det blir då märkligt att Svt endast driver att vindkraft behövs när företagsledarna nämner baskraft. Det påminner lite om Sven Melanders sketch med "fred på jorden".

Det blir inte särskilt lätt att vara politiker när media har en agenda att hausa vindkraft utan att ha med någon expert som talar om problemen med vindkraft? Det är trevligare när det är nyans i diskussionerna lika den här samtalet Kvartal höll https://kvartal.se/artiklar/val-2022-expertpanel-om-energi/

Hur ofta blev den förra regeringen pressad över att vi hade Europas högsta reduktionsplikt vilket eldar på inflationen, och varför de inte likt andra länder som Finland sänkte reduktionsplikten när kriget bröt ut? Och att reduktionsplikten visat sig vara negativ för klimatet? Jag försökte googla men hittade bara artiklar där reduktionsplikten hyllades.

A 2022 assessment1 of the US Renewable Fuel Standard found that the programme — which requires that transportation fuel contain a minimum volume of renewable fuel, and which drives nearly half of global biofuel production — has probably increased greenhouse-gas emissions. That counter-intuitive outcome is a result of farm operations involving diesel-fuelled tractors and fertilizers made from natural gas. The fertilizers release nitrogen oxide, a greenhouse gas that is nearly 300 times more potent than carbon dioxide. Even farm soils can release stored carbon that is essential to their resilience and fertility.
https://www.nature.com/articles/d41586-022-03649-w
https://www.dn.se/sverige/forskare-...ikt-regeringen-gor-ratt-men-av-fel-anledning/

• Gilla
videopac
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Planerbar energi är antingen kärnkraft eller t ex fossil som naturgas (då vattenkraften är färdigutbyggd). Det blir då märkligt att Svt endast driver att vindkraft behövs när företagsledarna nämner baskraft. Det påminner lite om Sven Melanders sketch med "fred på jorden".

Det blir inte särskilt lätt att vara politiker när media har en agenda att hausa vindkraft utan att ha med någon expert som talar om problemen med vindkraft? Det är trevligare när det är nyans i diskussionerna lika den här samtalet Kvartal höll [länk]

Hur ofta blev den förra regeringen pressad över att vi hade Europas högsta reduktionsplikt vilket eldar på inflationen, och varför de inte likt andra länder som Finland sänkte reduktionsplikten när kriget bröt ut? Och att reduktionsplikten visat sig vara negativ för klimatet? Jag försökte googla men hittade bara artiklar där reduktionsplikten hyllades.

[länk]
[länk]
Du får se på SVT, företagsledarna förordade inte något energislag MEN de tryckte på på att VINDKRAFT var det enda energislag som var tillgängligt för utbyggnad till 2030 sedan sade de att planerbar energi oxå behövdes utan att precisera vad det var.
SVT försökte få svar från Ebba men svaren var ju bara svammel enligt en faktist från en ganska samlad press men vad begriper de

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:

Det blir inte särskilt lätt att vara politiker när media har en agenda att hausa vindkraft utan att ha med någon expert som talar om problemen med vindkraft? Det är trevligare när det är nyans i diskussionerna lika den här samtalet Kvartal höll [länk]

[länk]
[länk]
Reduktionsplikt eldar på inflationen?
Det har jag inte hört förut. Kan du utveckla?

• Haha
djac
  • Laddar…
K kortis skrev:
Du får se på SVT, företagsledarna förordade inte något energislag MEN de tryckte på på att VINDKRAFT var det enda energislag som var tillgängligt för utbyggnad till 2030 sedan sade de att planerbar energi oxå behövdes utan att precisera vad det var.
SVT försökte få svar från Ebba men svaren var ju bara svammel enligt en faktist från en ganska samlad press men vad begriper de
"Samlad press" är väl inte direkt experter och det är svårt att diskutera utifrån vinklade reportage. För låt mig gissa, Svt tog inte upp något om problemen med vindkraft eller varför baskraft också är viktigt? Lyssna på podden i mitt förra inlägg där professor Brännlund upp problemen vi står inför. Eller den här artikeln "Vätgasbubblan kommer att spricka" skriven av tre forskare
https://www.ifn.se/media/x42nxgfw/2...andström-vätgasbubblan-kommer-att-spricka.pdf

Eller "Havsbaserad vindkraft ett svart hål för skattepengarna" av samma forskare.
https://www.ifn.se/media/bh0lhsem/2...-ett-svart-hål-för-skattepengarna-förlaga.pdf

Vindkraft har en del fördelar men samtidigt är en utbyggndad av vindkraft utan lagringskapacitet som vattenkraft utan dammar, och det blir en gökunge som gör annan elförbrukning olönsam.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
"Eldar på" låter ju lite alarmistiskt, men annars är det väl inget konstigt?
Höjd reduktionsplikt -> dyrare drivmedel -> högre kostnader för konsumenten för drivmedel, samt indirekt genom att företagare som behöver drivmedel ökar priset på sina produkter för att inte gå med förlust.

Inte konstigare än att högt elpris påverkar inflationen både direkt och indirekt. Sen kan man diskutera hur stor påverkan är.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
"Eldar på" låter ju lite alarmistiskt, men annars är det väl inget konstigt?
Höjd reduktionsplikt -> dyrare drivmedel -> högre kostnader för konsumenten för drivmedel, samt indirekt genom att företagare som behöver drivmedel ökar priset på sina produkter för att inte gå med förlust.

Inte konstigare än att högt elpris påverkar inflationen både direkt och indirekt. Sen kan man diskutera hur stor påverkan är.
Påverkar minimalt till ingenting. Att Sverige skulle ha högre inflationpress än omvärlden pga sträng reduktionsplikt har öht aldrig varit ett tema så det köper jag inte…

Finns miljontals saker som i teorin påverkar inflationen men inte öht syns i verkligheten.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det driver upp dieselpriset vilket gör livsmedel dyrare (bönder använder mycket diesel). Förutom den svaga kronan är det förmodligen en av anledningarna till att vi har högre livsmedelspriser än grannländerna.
https://www.di.se/nyheter/svenska-matpriser-stiger-mer-an-i-grannlanderna/

Att Finland och Tjeckien sänkte sina reduktionsplikter var för att avhjälpa bl a bönderna. Sedan finns det en moralisk aspekt där användning av grödor för produktion av biomedel kanske inte är lämpligt när vi har brist på detsamma pga kriget vilket drabbar fattiga länder hårdast.
https://carup.se/finland-sanker-sin-reduktionsplikt-redan-i-ar-ska-ge-billigare-diesel/

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Det driver upp dieselpriset vilket gör livsmedel dyrare (bönder använder mycket diesel). Förutom den svaga kronan är det förmodligen en av anledningarna till att vi har högre livsmedelspriser än grannländerna.
[länk]

Att Finland och Tjeckien sänkte sina reduktionsplikter var för att avhjälpa bl a bönderna. Sedan finns det en moralisk aspekt där användning av grödor för produktion av biomedel kanske inte är lämpligt när vi har brist på detsamma pga kriget vilket drabbar fattiga länder hårdast.
[länk]
Norrmän vallfärdar fortfarande till Sverige. Hör i Norge är matpriserna ordentligt högre än i Sverige.

Att matpriserna några månader förra året steg mer i Sverige än övriga Norden kan man inte ta som bevis för något som helst.

• Gilla
djac
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Vätgas är både extremt brandfarligt och bildar knallgas när det blandas med syre, det är dessutom extremt lättflyktigt. Men det var inte fokus i de länkar jag bifogade utan de handlade om energiförluster och klimatproblem.

[bild]
Jo vätgas måste hanteras med stor säkerhet.
I USA har man äntligen vaknat och en satsning är då just på kärnkraft och vätgas.
https://www.energy.gov/ne/articles/4-nuclear-power-plants-gearing-clean-hydrogen-production
Jag tror den svenska debatten är helt fel ute men allt bygger på ny kärnkraft.

Z Zodde skrev:
Norrmän vallfärdar fortfarande till Sverige. Hör i Norge är matpriserna ordentligt högre än i Sverige.

Att matpriserna några månader förra året steg mer i Sverige än övriga Norden kan man inte ta som bevis för något som helst.
Ja trots att vi har högre inflation så är det fortfarande billigare här. Turkiet är fortfarande billigt för oss trots att de har skyhög inflation.

Men att reduktionsplikten driver på inflationen på livsmedel är ganska självklart, just ökade drivmedelspriser är ett av de viktigaste skälen till ökade priser på livsmedel.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
"Samlad press" är väl inte direkt experter och det är svårt att diskutera utifrån vinklade reportage. För låt mig gissa, Svt tog inte upp något om problemen med vindkraft eller varför baskraft också är viktigt? Lyssna på podden i mitt förra inlägg där professor Brännlund upp problemen vi står inför. Eller den här artikeln "Vätgasbubblan kommer att spricka" skriven av tre forskare
[länk]

Eller "Havsbaserad vindkraft ett svart hål för skattepengarna" av samma forskare.
[länk]

Vindkraft har en del fördelar men samtidigt är en utbyggndad av vindkraft utan lagringskapacitet som vattenkraft utan dammar, och det blir en gökunge som gör annan elförbrukning olönsam.
R Riverground skrev:
[länk]

[länk]

SVT tog inte upp problem el fördelar med något energislag.
Man ska nog inte förakta kunskapen hos en del journalister för den är ibland påfallande håg.
När det gäller forskare så ska man i första han kontrollera vem som finansierar deras forskning.
Jag hade en gång två forskare som forskade på mig och min användning av ”freoner” efter ca 6 mån försvann forskarna jag tog då kontakt med institutionen de talade då om att Wallenberg hade givit dom ett bra erbjudande så de slutade och pengarna till ”mitt” projekt försvann.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Ja trots att vi har högre inflation så är det fortfarande billigare här. Turkiet är fortfarande billigt för oss trots att de har skyhög inflation.

Men att reduktionsplikten driver på inflationen på livsmedel är ganska självklart, just ökade drivmedelspriser är ett av de viktigaste skälen till ökade priser på livsmedel.
Ökade energipriser är huvudorsaken till stigande inflation sista 1,5 året. Elpris i mycket högre grad än drivmedelspris. Men att man ska kunna märka en stark unik svensk inflationspåverkande faktor (reduktionsplikten) är du den första som påstår.

Z Zodde skrev:
Ökade energipriser är huvudorsaken till stigande inflation sista 1,5 året. Elpris i mycket högre grad än drivmedelspris. Men att man ska kunna märka en stark unik svensk inflationspåverkande faktor (reduktionsplikten) är du den första som påstår.
Drivmedelspriser driver i väldigt hög grad inflationen på livsmedel. Nej jag är inte den förste som påstår att reduktionsplikten påverkar inflationen, det är däremot första gången du läser om det. Just nu tror jag reduktionsplikten ökar dieselpriset med ungefär 3kr, du kan jämföra det med exemplet nedan.

https://www.svt.se/nyheter/hogre-di...antbrukaren-tina-konsumenten-maste-betala-mer
Det har blivit dyrare att driva bondgård. Kött- och spannmålsbonden Tina Rudolphson i Örsundsbro, två mil norr om Enköping, använder sin dieseltraktor till nästan allting i jordbruket. Varje år gör hon av med 20-25 tusen liter diesel i sitt jordbruk. Håller årets prisökning på 4 kronor litern i sig, kommer hon få betala över 80 000 kronor mer varje år.

För att lantbrukarna inte ska gå back varje månad måste de sälja maten dyrare. Alltså måste maten kosta mer för konsumenten, tycker Lantbrukarnas Riksförbund, där Tina Rudolphson är förtroendevald.

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.