pacman42 pacman42 skrev:
Elnäten sitter ihop.
Du missade nog poängen.

G OMathson skrev:
Svk får inte "blåsa" pengar över visst belopp utan att regeringen säger ja eller nej. Det trodde jag du om någon visste.
Självklart bestämmer staten, nu var det ”lånegarantier” som var fria fantasier/helt fel.
Det sliras så mycket på sanningen tyvärr så tråden blir alltför lång med all korrektion

G
Z Zodde skrev:
Självklart bestämmer staten, nu var det ”lånegarantier” som var fria fantasier/helt fel.
Det sliras så mycket på sanningen tyvärr så tråden blir alltför lång med all korrektion
Svk har inga "egna pengar". Intäkterna hamnar hos Riksgälden.
Spelar ingen roll, kablar genererar inga Watt.

G OMathson skrev:
Svk får inte "blåsa" pengar över visst belopp utan att regeringen säger ja eller nej. Det trodde jag du om någon visste.

Som exempel:
"Svenska kraftnät har tidigare till Energimarknadsinspektionen (EI) lämnat in ansökan om koncession för de båda ledningarna. Om EI tillstyrker ansökningarna, lämnas dessa vidare till regeringen som beslutar om ledningarna får byggas."
Nej, det har jag inte sagt något om. Visst krävs det ett regeringsbeslut. Men det medför inte att de praktiken har något val. Det finns många beslut som är ren formalia. Det finns bara ett beslut som är möjligt att ta.

En parallell som passar på bygga hus. Om man ansöker om ett bra bygglov som uppfyller detaljplanens bestämmelser så ska det fortfarande tas ett beslut. Men kommunen kan inte neka. Eller ta Nordstream, man ville inte ha den och krävde så mycket miljökrav och utredningar man kunde. Men i slutändan kunde man inte neka tillstånd att bygga.

G
D Daniel 109 skrev:
Nej, det har jag inte sagt något om. Visst krävs det ett regeringsbeslut. Men det medför inte att de praktiken har något val. Det finns många beslut som är ren formalia. Det finns bara ett beslut som är möjligt att ta.

En parallell som passar på bygga hus. Om man ansöker om ett bra bygglov som uppfyller detaljplanens bestämmelser så ska det fortfarande tas ett beslut. Men kommunen kan inte neka. Eller ta Nordstream, man ville inte ha den och krävde så mycket miljökrav och utredningar man kunde. Men i slutändan kunde man inte neka tillstånd att bygga.
Vad tillför Hansa Powerbridge som är så självklart?

Vad har jag sagt nu? Har jag pratat om något självklart?

Det den tillför är minskade flaskhalsar mellan Sverige och Tyskland.

G OMathson skrev:
Svk har inga "egna pengar". Intäkterna hamnar hos Riksgälden.
Spelar ingen roll, kablar genererar inga Watt.
Inga egna pengar?
SVK har en resultat och balansräkning. Eget kapital och vinstdisposition. Precis som vilket bolag som helst.
Skulle detta vara bluff liksom?
Man betalar likt VF utdelning till staten…

Tror du blandar ihop. SVK placerar överskottslikviditet hos Ruksgälden där man även lånar vid behov.

Att tolka det som att man inte har egna pengar är direkt fel.

G
Z Zodde skrev:
Inga egna pengar?
SVK har en resultat och balansräkning. Eget kapital och vinstdisposition. Precis som vilket bolag som helst.
Skulle detta vara bluff liksom?
Mja, inte som vilket bolag som helst, det va väl och ta i. Bluff? Nä, vem har sagt det?
Regeringen tar beslut om större investeringar, tex Hansa Powerbridge.

G OMathson skrev:
Mja, inte som vilket bolag som helst, det va väl och ta i. Bluff? Nä, vem har sagt det?
Regeringen tar beslut om större investeringar, tex Hansa Powerbridge.
Men du sa att de inte har egna pengar?
Läs deras resultat och balansräkning. Vad är det som inte är riktiga pengar där?
De säger själva att intäkterna finansierar verksamheten. Hur funkar det inte m det INTE är riktiga pengar?

• Gilla
McHolm
  • Laddar…
G
Z Zodde skrev:
Men du sa att de inte har egna pengar?
Läs deras resultat och balansräkning. Vad är det som inte är riktiga pengar där?
De säger själva att intäkterna finansierar verksamheten. Hur funkar det inte m det INTE är riktiga pengar?
Jag skrev med " tecken då de inte som vilket bolag som helst själva kan bestämma över pengarna.

G OMathson skrev:
Jag skrev med " tecken då de inte som vilket bolag som helst själva kan bestämma över pengarna.
Ägarna bestämmer över vinstdisposition i ALLA bolag, både privata som statliga. SVK skiljer sig inte ut. Du skrev att intäkterna hamnade hos riksgälden, det är också helt fel. SVK använder riksgälden för likviditetshantering, (placering eller lån)såvsom andra bolag använder affärsbanker.

• Gilla
te95mne
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Jo, kinesiska solceller gödslas det med i Tyskland. Häromdagen när det va högtryck och väldigt lite vind, som exempel, Dk importera 6-7 ggr sin egen produktion av vk, funkade solcellerna i Tyskland då? Ingen vind och typ ingen sol som gör nån nytta på vintern och samtidigt va väldigt många industrier stängda.
kinesiska solceller – ja, Kina är den klart största producenten av solceller, men EU har startat ett initiativ inom REPowerEU med ambitionen att unionen ska ha en egen produktion på 30 GW solceller till år 2025 – det är en start men fortfarande är det en blygsam del utav de 320 GW solceller som är EUs ambition att ha nyinstallerat inom unionen fram till dess

om Danmarks elproduktion – nu verkar det som att Danmark blev nettoexportör i fjol för första gången på länge, de var bland annat med och exporterade el till Sverige när R4+O3 stod stilla – sicken tur att danskarna bygger den elproduktion som skåningarna är för fina för att säga ja till ;)

om tysk solkraft på vintern – den aktuella dagen (femte januari, antar jag att du avser) gav de tyska solcellerna över 1 GW el mellan 09:30 och 15:30 (varav över 5 GW i 1.5 timme)

tittar man på decemberproduktionen (alltså under årets mörkaste månad) så generar den tyska solkraften ungefär lika mycket energi som en svensk kärnreaktor – om tyskarna håller sin utbyggnadsplan har de om fem år ytterligare "en soldriven kärnreaktor", och under den åtta månader långa perioden mars-oktober har de 8 till 20 "soldrivna reaktorer"

och år 2029 ytterligare en "decemberreaktor" och ytterligare 4-10 "sommarreaktorer"

har du en snabbare och billigare metod för att skära ner den tyska [och danska] fossila gas- och kolförbränningen under de kommande 5-8 åren?

P Pligg85 skrev:
Bra reflektioner men ska vi vara ärliga så är det en del faktafel. En vanlig bil har alltid kostat runt en årslön för att generalisera lite grovt.
När en "bil" kostade 19.000 ny så hade man inte 100.000 kr på golvet i en industri. Nog för att det var en hemsk inflation/lönespiral ett tag.
Vet att farsan bytte bil varannat år och fick tillbaka pengarna i inbyte men så stack ju lönerna och nypriset iväg så det kostade ju såklart.

Men att kunna köpa en ny bil för tre månadslöner för en knegare så har vi inte alla fakta rätt :)
Jag var nog lite otydlig, bilen och huset köptes strax innan jag föddes, när jag som jag skrev var 10 år tjänade han 100 000 vilket ungefär var vad huset kostade låt säga 12-15 år tidigare, bilen var då runt 11 år gammal tror jag. Jag vet tyvärr inte vad han tjänade när han köpte huset och bilen, minns bara det där med 100 000 när jag var runt 10 och att säg 12 år efter att huset köptes så var lönen samma som huspriset och 5 ggr mer än vad en ny bil kostade.

Om nån köper ett hus idag för säg 1,9 miljoner och arbetar på industri misstänker jag att de inte kommer tjäna 1,9 miljoner om 12 år längre fram därav upplever jag att saker är mycket dyrare idag vilket innebär att landet gått bakåt, speciellt gällande att jag upplever en låglöneinkomst i ett hushåll idag är sämre än en låglöneinkomst var för ett hushåll när jag växte upp eftersom jag minns att folk kunde ha både bil hus och varmt inomhus på en industrilön. Landet måste ju gå framåt och inte bakåt därav borde snarare en 6 timmars dag på industri räcka till bil hus och värme osv till familjen idag anser jag. Politikerna är ju där för att göra saker bättre, de måste ju kunna fatta när ett land får mer problem med kriminalitet eller det kräver mer arbete för t ex ett boende så måste de agera.

Ett krav anser jag vara att ett land har mindre brott varje år men vi har ju tvärtom i Sverige upplever jag, syrrans katalysator var tex borta från bilen på julafton trodde hon iallafall då volvon lät som en traktor, vi kollade aldrig men hon hade polisanmält nästa dag så något var stulet. Detta är ju inte av statistiskt värde då det är en händelse men jag skulle bli mycket förvånad om vi inte har mer kriminalitet nu än förr och det ska ju inte kunna hända om saker förbättras lite varje år istället för att försämras, samma gäller som sagt huspriser versus lön, där skulle nåt gjorts för länge sen också, nu har elpriset ökat många hundra procent, alltså måste något snabbt göras, mitt förslag är att alla personer ska få tillgång till 2500 kwh billig el, även matproducenter bör få bidrag då deras produktion är livsviktig och vi inte kan ha högre matpriser anser jag då. Om inget görs blir det som med kriminaliteten ett stadigvarande problem och sen accepterar folk det och till slut går det inte att bo i landet.

• Gilla
jawen
  • Laddar…

• Gilla
tergo
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Den senaste planerade kabeln är stoppad, svk skriver tekniska problem men Farmanbar (S) gjorde redan i somras klart att kabeln är otänkbar.
[länk]
Den är tillfälligt pausad, vi kan inte stoppa den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.